پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

خداحافظی با صف دلار ارزان؟

24 خرداد 1401
خداحافظی با صف دلار ارزان؟

 

به گزارش بانک اول،دیروز در خیابان فردوسی از صف افرادی که به دنبال خرید ارز ارزان از صرافی‌های بانکی باشند، خبری نبود؛ با این حال، بازار ارز شلوغ بود و به دلیل نوسانات هفته‌های اخیر، جمعیت بیشتری را به خود می‌دید. صرافی‌های بانکی همان قیمت ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان را به‌عنوان نرخ فروش بر تابلوی خود درج کرده بودند. در حالی که در بازار آزاد، قیمت دلار در حال پیشروی در کانال ۲۵ هزار تومانی بود. با این حال، به نظر می‌رسید با قیمت ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومانی، عرضه ارز صورت نمی‌گرفت، چراکه جمعیت خاصی در برابر صرافی‌هایی که ادعا می‌کردند با این قیمت فروشنده هستند، یافت نمی‌شد.

در کنار این، بیشتر صرافی‌ها قیمت‌های بالاتری را بر تابلوی خود درج کرده بودند. به‌عنوان مثال، صرافی‌های ابتدای خیابان فردوسی عمدتا قیمت فروش و خرید خود را به کانال ۲۴ هزار تومانی برده بودند. از آن جا که هیچ صفی در خیابان فردوسی که بیشتر صرافی‌ها در آن حضور دارند، دیده نمی‌شد، می‌توان حدس زد که بازارساز عملا عرضه ارز ارزان را حداقل به‌صورت موقت ملغی کرده است. از سه‌شنبه شب نیز اخبار زیادی در فضای مجازی و سایت‌های اطلاع‌رسانی منتشر شد که سهمیه ۲ هزار و ۲۰۰ دلاری هر فرد برای یک سال حذف شده است.

با توجه به رانتی که در توزیع ارز ارزان وجود داشت، حدس زده می‌شد که به زودی این نوع عرضه ارز تغییر کند. این عرضه موجب شده بود که صف‌های طولانی در برابر صرافی‌ها در روز‌های قبل شکل بگیرد. در واقع طبیعی بود که دلالان و افراد عادی سعی کنند از سودی که بین ۴ تا ۵ میلیون تومان و حاصل از عرضه ارزان بود، بهره ببرند.

شروع هیجانی، احتیاط انتهایی

دیروز بازار ارز به شکل هیجانی معاملات خود را آغاز کرد. پیش از ساعت ۱۱ صبح، دلالان حضور فعالی در بازار داشتند و عمدتا قیمت‌های فروش خود را بالای ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان عنوان می‌کردند. حتی عده‌ای در پی آن بودند که دلار را با قیمت ۲۶ هزار تومان به افراد عادی که به بازار مراجعه کرده بودند، بفروشند. با این حال، کمی که از شروع معاملات گذشت، فضای بازار آرام‌تر شد و قیمت از مرز ۲۶ هزار تومانی فاصله گرفت و در مقطعی حتی به محدوده ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومانی رفت. معامله‌گران در برابر نزول دلار به زیر این محدوده تا ساعت ۴ بعدازظهر مقاومت کردند. در این ساعت، اسکناس آمریکایی در بازار با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رفت که ۳۰۰ تومان بیشتر از روز سه‌شنبه بود.

با این حال، در انتهای روز چهارشنبه، کم‌کم فضای بازار آرام‌تر از ابتدای روز شد. در صورتی که معامله‌گران پس از ساعت ۵ بعدازظهر در معاملات پشت خطی تحرک خاصی از خود نشان ندهند، احتمال دارد که فضای بازار امروز ارز متفاوت از روز‌های قبل باشد. با این حال، همچنان افزایشی‌هایی در بازار حضور دارند که معتقدند، قیمت دلار ظرفیت رشد به سوی سطوح بالاتر را دارد. یکی از متغیر‌هایی که این عده را به رشد بیشتر قیمت امیدوار کرده است، صعود نرخ حواله درهم به بالای یک مرز روانی مهم بود. هرچند که عده‌ای هم باور دارند با نزدیک شدن به سطوح روانی، فروش‌ها افزایش پیدا می‌کند.

 

درهم مرزشکنی کرد

شروع پنجمین روز هفته، مصادف با یک اتفاق مهم بود و آن، شکست مرز روانی ۷ هزار تومانی در بازار حواله درهم بود. روز چهارشنبه گفته می‌شد معاملات حواله درهم با قیمت ۷ هزار و ۴۰ تومان آغاز شد؛ درهم خیلی زود به سطح ۷ هزار و ۶۰ تومانی رفت، ولی از این نقطه، فروش‌ها زیادتر شد و همین عامل موجب شد که قیمت آن در مقطعی حتی به زیر ۷ هزار تومان بازگردد. در این میان، مشخص بود که افزایشی‌های بازار تمایل دارند، مرز روانی ۷ هزار تومانی را حفظ کنند. از نگاه آنها، برای اینکه دلار به سوی کانال ۲۶ هزار تومانی قدم بردارد، در گام اول، حفظ مرز ۷ هزار تومانی درهم از اهمیت زیادی برخوردار است.

حدود ساعت ۴ بعدازظهر، درهم در بازار حواله ۷ هزار و ۲۰ تومان قیمت خورد؛ در صورتی که درهم بالای این مرز باقی بماند، می‌تواند سوختی برای رشد بیشتر دلار شود. با این حال، درهم هنوز به آن ثبات بالای مرز ۷ هزار تومانی نرسیده و حتی افزایش عرضه ارز، شاید باعث افت درهم شود.

نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و معامله‌گران بازار ارز داخلی هر روز روند بازار درهم را به دقت از ابتدای روز رصد می‌کنند. اگر قیمت درهم به محدوده ۷ هزار و ۱۰۰ تومانی قدم بگذارد، ارزش دلار در بازار داخلی می‌تواند به بالای ۲۶ هزار تومان برود. بالاترین قیمت ثبت شده برای دلار در سال‌جاری ۲۶ هزار تومان بوده است که بازار تنها لحظاتی آن را در اواخر تیرماه لمس کرد.

 

رفتار معامله‌گران در نزدیکی سقف

اکنون بازار پس از حدود ۵۰ روز به جایی بازگشته که در اواخر تیر قرار داشت. از نگاه فعالان، ممکن است در این نقاط، شماری از معامله‌گران، برخی از خرید‌های گذشته خود را به فروش برسانند و سودگیری کنند. با این حال، برای اینکه قیمت دچار افت قابل ملاحظه‌ای شود، این میزان عرضه کافی نیست و نیاز است که بازارساز هم با قیمت‌هایی نزدیک به بازار آزاد اقدام به فروش ارز کند.

به گفته فعالان، درست است که دیروز صف خرید ارز ارزان از بازار جمع شده بود، ولی همچنان افراد زیادی در بازار حضور داشتند که به دنبال خرید و فروش ارز بودند. در واقع، شکست سطوح مقاومتی در هفته‌های اخیر موجب شده که توجه‌ها بار دیگر به سوی بازار ارز جلب شود. همین مساله موجب می‌شود که برخی از تحلیلگران به بازارساز پیشنهاد دهند نسبت به سطوح مقاومتی حساسیت بیشتری نشان دهد و اجازه ندهد که قیمت به راحتی از این سطوح عبور کند. شکست سطوح مقاومتی، حساسیت‌ها در بازار ارز را بالاتر می‌برد. در صورتی که سقف مقاومتی شکسته شود، حتی کسانی که به دنبال سود‌گیری بوده‌اند، بار دیگر خریدار خواهند شد.

 

صعود شبانه سکه تمام

معاملات سکه در پنجمین روز هفته به شکل بسیار هیجانی آغاز شد؛ سکه امامی در ابتدای روز چهارشنبه، ۱۱ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان قیمت خورد که ۲۵۰ هزار تومان بیشتر از نرخ بسته شده روز سه‌شنبه بود. به گفته فعالان، سکه‌بازان پس از بسته شدن بازار در روز سه‌شنبه، خرید‌های خود را در معاملات پشت خطی بالا بردند، به‌طوری که حدود ساعت ۱۱ شب سه‌شنبه، سکه در این معاملات بالای ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به فروش می‌رفت.

اثر چنین افزایش شبانه‌ای به ابتدای روز چهارشنبه سرایت کرد. برخی از فعالان، رشد شبانه سکه را ناشی از برگشت اونس از ابتدای محدوده هزار و ۹۱۰ دلار دانستند، حال آنکه عده دیگری باور داشتند، سکه‌بازان به پیشواز افزایش بهای دلار رفته بودند. عده‌ای هم باور داشتند، سکه‌بازان در روز‌های قبل با احتیاط نسبت به رشد دلار واکنش نشان داده بودند و در معاملات پشت خطی سه‌شنبه کمی از این فاز احتیاطی خارج شده‌اند.

سکه که در ابتدای روز با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان آغاز به کار کرده بود، در اواسط روز به کانال ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رفت و در اواخر روز با قدرت به کانال ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی بازگشت. ساعت ۴ بعدازظهر سکه در بازار داخلی ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله می‌شد که ۲۹۰ هزار تومان بیشتر از روز سه‌شنبه بود. بازار سکه در طول تاریخ خود هرگز چنین سطحی را ندیده بود؛ البته افزایشی‌ها به دنبال فتح کانال ۱۲ میلیونی هستند، ولی در صورت برگشت قیمت دلار، سکه نیز از فتح یک کانال قیمتی دیگر ناکام خواهد ماند./فرارو

اخبار مرتبط
رکوردشکنی ها پی در پی بهای جهانی طلا، بازار داخلی فلز زرد را هم تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که قیمت هر سکه طرح جدید از حدود ۳۴ میلیون تومان در روز ۱۰ اسفند سال گذشته، به حدود ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در روز جاری رسانده است. همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در روز ۱۰ اسفند به ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در روز جاری رسیده است.
امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است، قیمت طلا اما افزایش یافت
یک اقتصاددان، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد.
رئیس اتحادیه طلا فروشان گفت: مردم از خرید طلای دست دوم جدا خودداری کنند طلایی که فاقد کد استاندارد باشد قابل پیگیری نیست

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها