ﺳﻪشنبه, 28 فروردین 1403 2024,April

محدودیت خرید و فروش ارز در صرافی‌ها برداشته شد

24 خرداد 1401
محدودیت خرید و فروش ارز در صرافی‌ها برداشته شد

به گزارش بانک اول در پی افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و شکل‌گیری صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها، بانک مرکزی برای جلوگیری از اقدامات سفته‌بازانه، فروش سهمیه سالانه ۲۲۰۰ دلار با کارت ملی توسط صرافی‌های بانکی را متوقف کرد اما این فروش برای مصارف خدماتی ۲۳ گانه همچون ارز مسافرتی، بیماری و دانشجویی همچنان پابرجا ماند.

در واکنش به این سیاست بانک مرکزی، کارشناسان اقتصادی این اقدام را برای آرامش بازار ارز و جلوگیری از رفتارهای سوداگرایانه در این بازار تاثیر گذار نداستند و معتقد بودند که برای حذف فتارهای سفته‌ بازانه در بازار ارز، باید اصلاحات ریشه‌ای چون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نه یکسری اصلاحات ظاهری در این بازار انجام شود.

علاوه براین، در این زمینه کامران ندری - یک تحلیلگر اقتصادی - نیز می‌گوید: اگر التهابات اخیر از بین برود تا پایان شهریور قیمت‌ها کاهشی می‌شود و بانک مرکزی هم محدودیت‌های عرضه ۲۲۰۰ دلار را برمی‌دارد.

سرانجام، دیروز کانون صرافان ایرانیان اعلام کرد که بانک مرکزی چند روز پیش، فروش اسکناس تا اطلاع ثانوی از طریق سیستم سنا را حذف و فروش ۲۰۰۰ یورو و معادل آن به هر دارنده کارت ملی در سال را منتفی کرد اما طبق اعلام این کانون، دیروز بانک مرکزی این تصمیم خود را منتفی کرده و محدودیت خرید و فروش توسط صرافی‌ها حذف شده و به روال سابق خود بازگشته است.

 


/ایسنا

اخبار مرتبط
نادر بذرافشان از تخلیه نسبی تقاضا و هیجانات در بازار طلا و سکه خبر داد و افزود: از ابتدای سال میلادی افزایش حدود ۳۵۰ دلاری اونس جهانی طلا را شاهد بودیم و از ابتدای امسال (فروردین ۱۴۰۳) اونس جهانی رشد ۲۵۰ دلاری داشته است که بر قیمت طلا و سکه در بازار داخل تاثیر گذاشته است.
عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی درباره اینکه چرا سکه در مرکز مبادله به نرخ حاشیه بازار حراج می‌شود؟ گفت: اگر بانک مرکزی سکه را با نرخ ارز مرکز مبادله می فروخت، اختلاف نرخ با بازار، عامل تحریک تقاضای سفته بازی و توزیع ناعادلانه ثروت می شد.
علی شهابی هشدار داد که با توجه به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه حکمرانی ریال، از آنجا که یک طرف معاملات در بازار ارز به تراکنش‌های ریالی ختم می‌شود، احتمال قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی بسیار بالا خواهد بود.
، بازار در جریان معاملات امروز شاهد روند نزولی عمده قیمت ها در مقایسه با مبادلات روز گذشته است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها