پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

۵ توصیه سرمایه گذاری در فضای کرونایی به سرمایه گذاران در بازارهای مالی

24 خرداد 1401
۵ توصیه سرمایه گذاری در فضای کرونایی به سرمایه گذاران در بازارهای مالی

به گزارش بانک اول قطعا که سال ۲۰۲۰ سالی متفاوت در حسابرسی های اقتصادی کل دنیا محسوب می شود. همه مردم دنیا در یک همه گیری غافلگیر کننده و در میان یکی از بدترین چالش های سلامتی در صد سال اخیر قرار گرفتند. شوکهای اقتصادی این چالش، بسیاری از سرمایه گذاران را در هاله ای از پرسشها قرار داد که آنها را در خصوص آینده  دور و نزدیکشان دچار سردرگمی کرد.

آنچه مسلم و مشهود است آنکه، میزان ضرر اقتصادی کشورهای جهان در شرایط کووید ۱۹، از همدیگر متفاوت است. اما یک قاعده کلی از میزان خسارتهای اقتصادی به بار آمده وجود داشت که به همه کشورها تعمیم می یافت. صنایعی از جمله گردشگری، خرده فروشی هایی که به طور مستقیم با مشتری های خرده گره خورده اند، صنایع خدماتی بزرگ و کوچک از جمله رستوران ها، باشگاهها وسینما و... بیشترین ضرر را در این دوران متحمل شده اند و البته که در هر کشوری درجه و آستانه تحمل اقتصادی آن متفاوت بوده و بسته به شرایط رشد اقتصادی و فرهنگی، واکنشهای همه جانبه مختلفی نیز شاهدیم.

در کشور ما مسائل مختلف اقتصادی از ابعاد متفاوت تری با شرایط کرونایی مواجه بود. شرایط اقتصاد تحریمی، به جهت محدودیتی که در تجارت جهانی برای ما ایجاد کرده، پیش از کرونا از یک سو و شرایط اقتصادی و تورمی به وجود آمده ناشی از کرونا از سوی دیگر، بار روانی و اقتصادی را بیشتر از اغلب کشورها بر کشور تحمیل نموده است.

مردم در چنین شرایطی به جهت ترس و نگرانی مضاعفی که در خصوص کاهش ارزش دارایی هایشان مشاهده می کنند برخوردها و واکنشهای متفاوتی را از خود بروز می دهند. البته یکی از دلایل اصلی آن، کاهش داد و ستد و رکود تولید واقعی به جهت به هم ریختگی نظم تجارت جهانی و بروز محدودیتهای تامین مواد اولیه (ناشی از شرایط کرونا) در کشور که به طور مستقیم وابسته تجارت خارجی بود، می باشد.

روی آوردن سرمایه های خرد به بازار سهام از جمله راهکارهای انتخابی مردم در این مقطع کنونی در جهت حفظ و افزایش ارزش دارایی های آنها از آن جمله بود. از آنجا که ورود و سرمایه گذاری در بازارهای مالی برای عموم مردم  بدون آگاهی آنها از قوانین و تجارب تجارت در بازار سرمایه، مشکلات زیادی را هم برای خود آنها و هم کلیت مجموعه بازار سهام در بردارد، در این راستا بهتر آنست که همگان پیش از ورود به هر نوع بازار اقتصادی آن هم درشرایط کنونی، در خصوص چگونگی داد و ستد و روند این بازارها به افزایش دایره مطالعاتی خود بپردازند تا از رفتارها و واکنش های هیجانی متقابل غیر اصولی نیز در امان بمانند. از آنجا که شرایط اقتصادی در کشور ما علاوه بر فشار تحریمی، از آسیب های ناشی از کرونا نیز رنج می برد، در این بخش، چند نکته کوتاه کلیدی در حوزه سرمایه گذاری  که تعمیم یافته برای کل اقتصادهاست می تواند آموخته های ما نیز از اقتصاد در شرایط کووید ۱۹ باشد را با هم مرور می کنیم:

 

سرمایه گذاران واقعی در نوسانات، خونسردی خود را حفظ می کنند و با بازار تعامل می کنند
در بحرانهای اقتصادی و اجتماعی این چنین (که جهان به ندرت به مانندش را تجربه کرده)، سرمایه گذاران واقعی این را می دانند که شرایط گذاراست و زمانی برای تامل را در نظر می گیرند و طبق اهداف بلندمدت خود برنامه ریزی و رفتار می کنند. در این میان سرمایه گذاران تازه کار، به جای دلسردی از شرایط موجود، بهتر آنست که ناپایداری را در آغوش بگیرند. زیرا ترسیدن از نوسانات، شما را از مشارکت در پتانسیل رشد مالی باز می دارد.

 

سرمایه گذاران اهداف مالی خود را در دوران بحران به درازمدت بسپارند 

یک اصل معروفی در اصول سرمایه‌گذاری وجود دارد با این مضمون که اگر سرمایه گذار واقعی باشید حتی در صورتی که ۵۰ درصد از ارزش سهام تان در مدت کوتاهی کاهش یافته باشد نباید دچار سردرگمی و پریشانی شوید چرا که باید به این درک رسیده باشید که بازارها هر از گاهی دچار فرود می شوند و این در دراز مدت است که نتیجه مثبت و مورد قبول را به شما خواهد داد.

 

 وقت بازارها را نگیرید
اگر سرمایه گذار واقعی هستید بدانید که سرمایه گذاران با تجربه در بازارهای مالی، به جای آنکه زمان خود را جهت واکاوی گذشته بازار سهام هدر دهند، بلکه بر روی مدت زمانی که در بازار صرف کرده‌اند، متمرکز می شوند. این قانون تجارت در بازارهای مالی و اقتصادی است که بازارها رو به بهبودی خواهند رفت و بحرانها همیشگی نخواهند بود. بحرانهای جهانی پیش از این نیز آن را ثابت کرده‌اند و این قانون سرمایه‌گذاری در بازارها است که هرچه زمان بیشتری در بازار بگذرانید شانس شما بیشتر خواهد بود. صبر کنید، مطالعه کنید و با افزایش آگاهی در بازارها، سرمایه گذاری کنید.

 

تنوع بهترین محافظ و سپر شما در برابر ریسک کاهش ارزش دارایی‌های مالی و ... خواهد بود
یک پرتفوی متنوع بهترین سپر دفاعی شما در یک بازار بی ثبات خواهد بود. مثل معروف اینکه هیچ فرد عاقلی همه تخم مرغ هایش را در یک سبد نمی‌گذارد نیز شاهدی بر این مدعاست. با ایجاد تنوع در سبد دارایی هایتان، خود را از خطر ریسکهای بزرگ دور نگه دارید.

 و در پایان اینکه، به خاطر داشته باشید در شرایط نااطمینانی اقتصادی، هیچ گاه،  کل و یا بخش اعظم دارایی های خود را وارد گردونه بازارهای مالی نکنید. این امر هم در خصوص سرمایه گذاران آماتور صدق می کند و هم سایر مجرب ها/الهه فابریکی اورنگ؛  بازار

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها