جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

پیش‌بینی گلدمن‌ساکس از توافق ایران و آمریکا

24 خرداد 1401
پیش‌بینی گلدمن‌ساکس از توافق ایران و آمریکا

علی‌رغم تاریکی چشم‌انداز تقاضای انرژی، به دلیل بیماری همه گیر  کرونا و لطمه ای که به اقتصاد جهان لطمه می‌زند ، اما گلدمن‌ساکس همچنان نسبت به صعودی بودن قیمت نفت و گاز امیدوار است و این صرف نظر از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا است. 

بخش کالاهای این بانک می‌نویسد: ما انتظار نداریم که انتخابات آینده ایالات متحده پیش بینی‌های صعودی قیمت نفت و گاز را از بین ببرد، زیرا یک موج آبی (تسلط دموکرات‌‌ها بر ریاست جمهوری و کنگره) احتمالاً یک کاتالیزور مثبت برای نفت خواهد بود. حتی اگر نامزد انتخاباتی دموکرات‌ها نظرات خود را معتدل کند انتظار می رود قیمت نفت افزایش یابد. 

پیش‌بینی گلدمن‌ساکس برای سال‌ها و دهه‌های آینده

گلدمن‌ساکس پیش‌بینی می‌کند که اگر چه در سال 2021 تولید نفت خام افزایش می‌یابد اما انتظار می‌رود تقاضای نفت بیش از آن افزایش یابد. علاوه بر این، در صورت انتخاب، دولت بایدن با افزایش نظارت و هزینه‌های تولید نفت، بخصوص نفت شیل، قیمت نفت را افزایش دهد.

اگر چه بایدن کمی از موضع‌های خود پایین آمده و به دنبال دستیابی به بخش انرژی عاری از آلودگی کربن تا سال 2035 است اما تحلیلگران انتظار دارند دولت وی مقرراتی را وضع کند که هزینه های تولید شیل را با مواردی مانند مالیات و محدودیت های متان افزایش دهد، محدودیت‌های که دولت دونالد ترامپ کاهش داده است. گلدمن‌ساکس تخمین می زند که چنین مالیاتی می‌تواند هزینه ها را تا 5 دلار برای هر بشکه افزایش دهد. تضعیف دلار در نتیجه هزینه‌های زیرساختی و انرژی‌های پاک نیز می‌تواند زمینه صعود قیمت‌ها را فراهم می کند.

بازگشت به توافق هسته‌ای ایران

گلدمن ساکس می‌گوید حتی در صورت بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران توسط دولت بایدن و از بین بردن تحریم‌هایی دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک «پیشگویی های کاهش عرضه شیل» با افزایش صادرات ایران جبران می شود. به گفته این بانک چنین اتفاقی به  این دلیل است که علاوه بر افزایش هزینه‌های مقررات وضع شده، توافق با ایران، تولید نفت شیل آمریکا را غیر سودآور خواهد کرد. در نتیجه هر کاهش قیمت احتمالی به این صورت جبران می‌‍‌شود. این درحالی است که اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده پیش بینی کرده است که تولید نفت خام ایالات متحده تا پایان سال 2020 نزولی است. با این وجود، سی‌ان‌بی‌سی‌ می‌‌نویسد: بازگشت به توافق با موانع زیادی روبرو است، از جمله رضایت دو طرف، به همین دلیل ممکن است برای دولت بایدن اولویت فوری نباشد. 

 

جولیان لی تحلیل‌گر بلومبرگ می‌گوید: در دوران بایدن، انتظار ندارم که تحریم های ایران یا ونزوئلا ناگهان تخفیف یابد. بازگرداندن ایالات متحده به توافق هسته‌ای ایران یک هدف سیاست خارجی بایدن است، اما ممکن است در اولویت دستور کار او نباشد. آنچه بیشتر محتمل است این است که هر دو کشور تحریم شده (ایران و ونزوئلا) عزم ایالات متحده را در زمینه اعمال محدودیت های فعلی خود مورد آزمایش قرار دهند. احتمالاً بایدن به هیچ یک از کشورها اجازه ندهد  که زیر اهرم فشار تحریم‌ها رها شوند. بلومبرگ می‌گوید،در طرف مقابل ایران نیز ابزارهایی دارد که می تواند برگشت به توافق را سخت کند به عنوان مثال، اگر ایران بتواند تمام نفت مورد نظر خود را صادر کند، بازگشت مجدد ایران به توافق هسته ای بسیار دشوارتر خواهد بود. احتمالا اشاره بلومبرگ به افزایش توان صادراتی نفت ایران در ماه های اخیر است که گفته می شود به مرز 800 هزار بشکه در روز رسیده است. در مجموع گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند در صورت انتخاب بایدن توافق با ایران به سرعت انجام نشود. به‌نظر می‌رسد انتخاب مجدد ترامپ نیز معادلات توافق را پیچیده‌تر می‌کند. زیرا برای ایران توافق با ترامپ حداقل در کوتاه‌مدت مورد رضایت نیست. 

واکنش قیمت نفت به انتخاب ترامپ یا بایدن

از تحلیل گلدمن‌ساکس این‌گونه بر می‌آید که بازار نفت نسبت به نتیجه انتخابات خنثی است. منظور از خنثی بودن این است که هر کدام از دو نامزد انتخاب شوند، بازار مسیر صعودی دارد. زیرا سیاست‌های بایدن موجب کاهش  عرضه نفت شیل در بازار می‌شود و سیاست‌های ترامپ نیر حداقل برای یک دوره میان‌مدت موجب حذف نفت ایران و ونزوئلا از بازار شده است. از این لحاظ سیاست‌های تحریمی ترامپ موجب کاهش عرضه نفت خام جهانی می‌شود که حداقل به حفظ قیمت آن کمک می‌کند. 

اخبار مرتبط
به هر حال پیش‌بینی دولت بر فروش بیشتر از این میزان استوار است و همین مساله اولین احتمال عدم تحقق را پررنگ می‎سازد. به عبارت دیگر من معتقدم که این مساله خود مشکلی اساسی برای وقوع کسری بودجه تلقی می‌شود.
در این مصوبه علاوه بر ضریب حقوق شاغلان و بازنشستگان، مبالغ حداقل حقوق و مزایای مستمر، حداقل حکم کارگزینی و سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه کارمندان نیز مشخص شده است.
رییس پلیس فتا تهران تأکید کرد: افراد باید پس از مواجهه با این گونه پیام‌ها، حتی از طرف اعضای خانواده‌ی خود، قبل از اقدام به واریز وجه از طریق تماس تلفنی صحت آن پیام را بررسی کنند؛ چرا که ممکن است شبکه‌ی اجتماعی ارسال‌کننده‌ی پیام هک شده باشد و او این پیام را نفرستاده باشد.
معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: کالا‌های اساسی شامل لوازم خانگی برقی، لوازم آشپزخانه، کالای دیجیتال، وسایل سرمایشی، گرمایشی و ... است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها