پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

همتی: سود سپرده بانکی تغییر نمی‌کند

24 خرداد 1401
همتی: سود سپرده بانکی تغییر نمی‌کند

به گزارش بانک اول، دکتر عبدالناصر همتی، با اعلام این مطلب اظهارداشت: سپرده قانونی از خلق پول بیشتر جلوگیری می‌کند و ارتباطی به سود بانکی ندارد. اوایل سال که بحث کرونا به کشور ورود کرد مردم و واحد‌های تولیدی به شدت به نقدینگی نیاز پیدا کردند.
به گفته وی با تدوین دستورالعمل‌ جدید برای رفع تعهد ارزی مشکلات دپو شدن کالا‌ها در گمرکات حل خواهد شد. در مورد کالا‌های دپو شده در گمرک دو مورد وجود دارد.
او افزود: یک سری اقلام کالا‌های ضروری و اساسی کشور است که توافق صورت گرفته از گمرکات تخلیه شوند و ما نیز در حال صدور گواهی تخصیص ارز هستیم.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: هدف اصلی جلوگیری از خروج بی رویه ارز از کشور هست. منشا ارز باید مشخص شود و در توافق جدید این موضوعات دیده شده است.

 همتی، با بیان اینکه از امروز سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: طی دو یا سه ماه گذشته و به منظور برطرف کردن برخی نواقص احتمالی، این سامانه به طور آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده بود اما طی روز جاری این سامانه به طور رسمی افتتاح شد.

وی افزود: پیش از این پاسخگویی و پیگیری درخواست ها و انتقادات مردمی، از طریق ادارات مختلف در بانک مرکزی انجام می‌شد؛ اما در حال حاضر این موارد به صورت متمرکز و با هدف یکپارچه‌سازی امر پاسخگویی از طریق «سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی» پیگیری می‌شود.

عالی‌ترین مقام بانک مرکزی با بیان اینکه سامانه ارتباطات مردمی گامی مهم در گره‌گشایی از مشکلات مردم است، گفت: مردم عزیز می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی یا از طریق شماره تماس ۲۷۰۶ درخواست خود را در حوزه مسائل شبکه بانکی و پولی و ارزی کشور مطرح کنند. این سامانه می تواند در رسیدگی سریع تر نسبت به مشکلات مردم موثر باشد.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره سازوکار این سامانه تصریح کرد: برخی از درخواست‌ها و سوالات مردمی توسط کارشناسان این سامانه پاسخ داده می شود و در صورت نیاز به پیگیری بیشتر، درخواست ها به واحد مربوطه ارجاع می شود و کد رهگیری به شخص ارائه و از طریق همان کد رهگیری پیگیری‌های لازم بر روی موضوع انجام می‌شود.

اخبار مرتبط
آمارهای مربوط به پرداخت سود سپرده‌های بانکی در اسفند ماه منتشر نشده،در این گزارش آمارهای ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در حال حاضر اغلب بانک‌ها حساب سپرده یک‌ساله دارند و تفاوت چندانی در جزئیات و آیتم‌های این سپرده‌ها نیست و امکان واریز وجه هم وجود ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، جدول سود سپرده‌های بلندمدت ما مدام به‌روزرسانی می‌شود.
طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، به انواع سپرده‌های کوتاه و بلندمدت از پنج درصد تا ۲۲.۵ درصد سود تعلق می‌گیرد. سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی، سپرده‌هایی هستند که به‌صورت ماه‌شمار بوده و واریز و برداشت از آن محدودیتی از نظر زمانی ندارند. نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت سه ماهه هم ۱۲ درصد و سود سپرده‌های کوتاه‌مدت شش ماهه ۱۷ درصد است.
بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین‌بانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از ۱۴ تا ۲۲ درصد بود به ۱۷ تا ۲۴ درصد افزایش داد، نرخ بهره بین‌بانکی بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک می‌شود و باید دید که بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا خیر.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها