جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

مهم ترین دلیل افزایش نیافتن سود بانکی چیست؟

24 خرداد 1401
مهم ترین دلیل افزایش نیافتن سود بانکی چیست؟

به گزارش بانک اول، کامران ندری کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: سود سپرده های بانکی با توجه به تورم بالای اقتصاد پایین بوده و این مسئله به صرفه نیست. در حال حاضر نرخ واقعی سود سپرده های بانکی به شدت منفی شده است و این منفی شدن موجب  عدم تمایل مردم  برای نگهداری ریال شده است.

وی ادامه داد: نگهداری ریال به این معناست که مردم منابع ریالی خود را به صورت بلند مدت در بانک ها نگهداری کنند. افزایش نرخ رشد پول و سپرده های پولی نشان دهنده این مسئله است که ریال دارایی مطمئنی برای پس انداز نبوده و  مردم به دنبال  دارایی های با ارزش تری نسبت به ریال  هستند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: همواره مثالی را برای ارزش ریال می زنم و معتقدم؛ ریال به سیب زمینی داغی تبدیل شده که کسی تمایلی به نگه داشتن آن  ندارد و افراد سعی می کنند این سیب زمینی را از دست خود به دست افراد دیگری انتقال دهند.

ندری تصریح کرد: پایین بودن نرخ سود سپرده  موجب افزایش تورم و تلاطمات در سایر بازارها باشد. تورم موجود در کشور و پایین بودن نرخ سود سپرده های بانکی موجب می شود تا افراد به سمت سوداگری پیش روند و سفته بازی در بازار به وجود آید.

وی با اشاره به اینکه نرخ سود سپرده نباید به اندازه نرخ تورم بالا رود بیان کرد: باید از منفی بودن نرخ سود واقعی کم شود. همه مسائل تورمی در کشور با افزایش سود سپرده برطرف نمی شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی  بیان کرد: البته نرخ سود سپرده های بانکی موجب  ضرر مردم در بازار سرمایه می شود. سود سپرده نوسانی مانند بورس ندارد. همچنین اگر  سود سپرده‌های بانکی افزایش پیدا کند مردم تمایلی به نگهداری پول‌های خود در بازار بورس نخواهند داشت و سرمایه افراد از بازار سرمایه به سمت بانک ها روانه می شود.

ندری در پایان اظهار کرد: گر سود سپرده‌های بانکی افزایش پبدا کند, مردم از  سود در بازار های طلا و ارز روی برمی گردانند. به طور معمول  اغلب مردمی ریسک گریز  ترجیح می دهند پس اندازهای خود را به صورت ریالی  در بانک ها انجام دهند. البته این پس انداز ریالی در بانک ها باید در مردم رغبت ایجاد کند.

اخبار مرتبط
آمارهای مربوط به پرداخت سود سپرده‌های بانکی در اسفند ماه منتشر نشده،در این گزارش آمارهای ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در حال حاضر اغلب بانک‌ها حساب سپرده یک‌ساله دارند و تفاوت چندانی در جزئیات و آیتم‌های این سپرده‌ها نیست و امکان واریز وجه هم وجود ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، جدول سود سپرده‌های بلندمدت ما مدام به‌روزرسانی می‌شود.
طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، به انواع سپرده‌های کوتاه و بلندمدت از پنج درصد تا ۲۲.۵ درصد سود تعلق می‌گیرد. سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی، سپرده‌هایی هستند که به‌صورت ماه‌شمار بوده و واریز و برداشت از آن محدودیتی از نظر زمانی ندارند. نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت سه ماهه هم ۱۲ درصد و سود سپرده‌های کوتاه‌مدت شش ماهه ۱۷ درصد است.
بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین‌بانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از ۱۴ تا ۲۲ درصد بود به ۱۷ تا ۲۴ درصد افزایش داد، نرخ بهره بین‌بانکی بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک می‌شود و باید دید که بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا خیر.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها