ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

جزییات بیمه تامین اجتماعی زنان خانه‌دار در سال ۹۹

24 خرداد 1401
جزییات بیمه تامین اجتماعی زنان خانه‌دار در سال ۹۹

به گزارش بانک اول ،زنان خانه‌دار همچون سال‌های گذشته می‌توانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۹ استفاده کنند. بیمه زنان خانه‌دار با عنوان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و یکی از انواع بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شود که از آذرماه سال ۱۳۸۷ با اخذ مصوبه هیات مدیره، تصویب شد.

شرط سنی برای بیمه زنان خانه‌دار سازمان تامین اجتماعی
طبق قانون سازمان تامین اجتماعی، زنان خانه‌دار در حد فاصل سنی ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند به شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه و تقاضای بیمه کنند. ضمنا چنانچه متقاضیان در تاریخ ارائه تقاضا بالاتر از سقف سنی مورد اشاره سن داشته باشند، در صورتی که معادل مازاد سنی دارای سابقه پرداخت حق بیمه باشند تقاضای بیمه آنان در صورت احراز سایر شرایط مقرر قابل پذیرش خواهد بود.

انواع بیمه زنان خانه‌دار سازمان تامین اجتماعی
سازمان تامین اجتماعی سه سطح از تعهدات بیمه‌ای را برای زنان خانه‌دار درنظر گرفته است؛ نوع اول با نرخ پرداخت حق بیمه ۱۴ درصد است و تنها شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی می‌شود. نوع دوم نرخ پرداخت حق بیمه ۱۶ درصد است و شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی خواهد بود. نوع سوم با نرخ پرداخت حق بیمه ۲۰ درصدی، شامل تعهدات بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی می‌شود. نکته با اهمیت این است که دو درصد از این نرخ‌ها را دولت متعهد شده است. به این ترتیب در سال جاری با توجه به حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار برای مدل اول یعنی نرخ پرداخت حق بیمه سهم بیمه شده ۱۲ درصد، مبلغ ماهانه ۲۳۰ هزار تومان، برای مدل دوم یعنی نرخ پرداخت حق بیمه ۱۴ درصد، مبلغ ماهانه ۲۶۷ هزار تومان و برای مدل سوم یعنی نرخ پرداخت حق بیمه ۱۸ درصد، مبلغ ماهانه ۳۴۳ هزار تومان پرداخت می‌کنند. این مبالغ برای هر سال متغیر بوده و بر اساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در هر سال معین می‌شود.

مزیت بیمه زنان خانه‌دار سازمان تامین اجتماعی
در طرح زنان خانه‌دار ابتدا انتخاب نرخ‌ها با متقاضی است. بعد از انتخاب نرخ توسط متقاضی با توجه به شرایط او از لحاظ سابقه و وضعیت سلامتش نرخ پرداخت حق بیمه مشخص می‌شود، اما مزیت دوم بیمه زنان خانه‌دار به اجباری نبودن بحث بیمه درمانی مربوط می‌شود؛ ممکن است یک زن خانه‌دار از خدمات بیمه درمانی همسرش استفاده کند، در این صورت ضرورتی ندارد این فرد، حق بیمه درمان هم بپردازد. به عبارتی می‌تواند قرارداد بدون بیمه درمانی با تامین اجتماعی منعقد کرده و همچنان از خدمات درمانی بیمه همسر استفاده کند و تعهدات بلندمدت شامل بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کند. به‌عنوان مثال دختر مجردی که در خانه پدر زندگی می‌کند، می‌تواند از خدمات درمانی بیمه پدر، مادامی که ازدواج نکرده یا اشتغال به کار ندارد، بهره‌مند شود و تعهدات بلندمدت را در قرارداد بدون درمان از سازمان تامین اجتماعی دریافت کند./فرارو

اخبار مرتبط
دانشجویان در تمام مقاطع دانشگاهی می‌توانند با پرداخت حق بیمه به صورت ماهیانه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند و از خدمات درمانی و بازنشستگی استفاده کنند.
در این اطلاعیه به افراد تحت پوشش خدمت بیمه تکمیلی درمان صندوق بازنشستگی کشوری توصیه شده است که با توجه به عدم ثبت مدارک در سامانه نرم افزاری بیمه، بیمه شدگان، اسناد ۱۴۰۳ را تا مشخص شدن شرکت بیمه برای سال ۱۴۰۳، نزد خود نگهداری کنند.
توانا با تاکید بر اینکه متقاضیان حداکثر تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند، بیان کرد: افراد واجد شرایط با مراجعه به دفاتر کارگزاری در سراسر استان یا از طریق آدرس صندوق www.roostaa.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.
حق بیمه مشمولان بیمه ایرانیان (افراد فاقد پوشش بیمه) برای ساکنان شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر برای دهک های یک تا ۵ رایگان، دهک ۶ معادل ۲۰ درصد، دهک ۷ برابر با ۳۰ درصد، دهک ۸ معادل ۴۰ درصد، دهک نهم ۵۰ درصد و دهک دهم برابر با ۱۰۰ درصد حق بیمه است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها