ﺳﻪشنبه, 28 فروردین 1403 2024,April

طلا یا بیت کوین ، کدام یک بهتر است ؟

24 خرداد 1401
طلا یا بیت کوین ، کدام یک بهتر است ؟

به گزارش بانک اول بسیاری از ناظران بازار طلا و بیت کوین را با یکدیگر مقایسه کرده اند. ثابت شده است که هر دوی اینها برای سرمایه گذاران مفید بوده و هر دو در برخی از نقاط به عنوان یک سرمایه گذاری سوداگرانه و در برخی دیگر به عنوان دارایی امن مورد استفاده قرار گرفته اند.

در حالی که برخی از تحلیلگران این دو را با یکدیگر مقایسه کرده اند ، بیت کوین و طلا تفاوت های مهمی دارند. این موارد از چیزی به سادگی تصدی گری تا ماهیت خود این دارایی ها متغیر است: طلا ملموس است ، اما بیت کوین یک غیر ملموس و دیجیتالی است.

 

سرمایه گذارانی که به تجارت هر یک از اینها فکر می کنند می توانند از مقایسه و تقابل این دو سود قابل توجهی ببرند.

 

طلا: 
طلا به عنوان شکلی از ارز برای بیش از 2000 سال مورد استفاده قرار گرفته است. هنگامی که معدن کاران فلز گرانبها را از زمین بازیابی می کنند ، میزان طلا - همانطور که در دسترس ماست - افزایش می یابد.

وقتی از این طریق استخراج شد ، می توان از طلا در کالاهایی مانند جواهرات استفاده کرد. علاوه بر این ، سرمایه گذاران می توانند این فلز گرانبها را به اشکال مختلف خریداری کنند. آنها می توانند شمش بخرند یا می توانند از طریق طیف وسیعی از ابزارهای مالی مانند صندوق های قابل معامله در بورس و معاملات آتی طلا در معرض تغییرات قیمت آن قرار بگیرند.

طلا اغلب به عنوان یک دارایی امن ، توجه قابل توجهی ایجاد کرده است. این فلز گرانبها در اواخر سال 2011 به بیش از 1400 پوند افزایش یافت و با تولید مسائل بدهی در ایالات متحده و اروپا به این سطح رسید.

طلا یا بیت کوین؟ کدام برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟ - خبرآنلاین

 

بیت کوین
بیت کوین یک ارز دیجیتال است. مانند طلا ، این معدن نیز از طریق استخراج ایجاد می شود ، اما روند کار کاملاً الکترونیکی است. اساساً ، استخراج کنندگان بیت کوین تراکنش ها را بررسی می کنند و این تراکنش ها را به صورت بلوکی ترکیب می کنند که به نوبه خود بلاکچین ارز دیجیتال را تشکیل می دهند.

 

هر بار که ماینرها موفق به تکمیل بلوک می شوند ، بیت کوین های جدیدی منتشر می شوند. تحت پروتکل بیت کوین ، این بیت کوین های جدید تقریباً هر 10 دقیقه ایجاد می شوند. مردم می توانند از این واحدهای ارز دیجیتال برای انجام معاملات استفاده کنند. آنها همچنین می توانند از واحدها برای سرمایه گذاری استفاده کنند.

 

تفاوتهای کلیدی
یکی از بارزترین تفاوتهای بین طلا و بیت کوین این است که گرچه این فلز گرانبها نمایانگر یک جسم فیزیکی است ، بیت کوین کاملاً دیجیتالی است.

گذشته از این ، هم عرضه فعلی و هم حداکثر بیت کوین موجودیت شناخته شده ای هستند. به طور دقیق تر ، پروتکل بیت کوین تعداد کل این ارزهای دیجیتال را 21 میلیون دلار کاهش می دهد و علاقه مندان می توانند با مراجعه به اینترنت ، متوجه شوند که چه تعداد از این بیت کوین استخراج شده است.

قدرت طلا به مراتب بیشتر از بیت کوین است ، زیرا برای اولین بار بیش از 2000 سال پیش مورد استفاده قرار گرفت. از طرف دیگر ، بیت کوین از زمان استخراج اولین بلوک در ژانویه 2009 وجود داشته است.

تفاوت کلیدی دیگر بین این دو مورد این است که گرچه طلا کالایی است ، اما طبقه بندی بیت کوین کمی فراتر از آن ثابت شده است. یک نامه سفید تولید شده توسط مدیر سرمایه گذاری ARK Invest و اپراتور مبادله Coinbase اینگونه ادعا کرد که بیت کوین به کلاس دارایی خود تعلق دارد و به چندین متغیر مانند همبستگی کم بین بیت کوین و سایر طبقات دارایی اشاره دارد.

شباهت های کلیدی
طلا و بیت کوین هر دو به عنوان دارایی امن شناخته شده اند. در حالی که مدتهاست طلا به این روش شناسایی می شود ، اخیراً بیت کوین به چیزی تبدیل شده است که سرمایه گذاران در زمان پریشانی به سمت آن می روند.

بیت کوین و طلا نیز هر دو سرمایه گذاری حدسی هستند. برخلاف سهام و اوراق قرضه ، بر اساس عواملی مانند سود و سود پرداخت نمی شوند. درمورد اینکه چه عواملی باعث حرکت آنها می شود ، پاسخ پیچیده است و همه موافق نیستند. به عنوان مثال ، طلا در بسیاری از موارد به عنوان یک دارایی امن عمل کرده است اما در سایر مواقع در کنار دارایی های خطرناک افزایش یافته است.

در سال 2013 ، رئیس بن فدرال رزرو ، بن برنانکه به کنگره گفت که مطمئن نیست عوامل تعیین کننده قیمت طلا واقعاً چیست.وی گفت: "هیچ کس قیمت طلا را درک نمی کند."

در مورد بیت کوین ، ناظران بازار روش های مختلفی را برای ارزیابی ارز دیجیتال ارائه داده اند. توماس لی ، شریک مدیر و رئیس تحقیقات مشاوران Fundstrat Global ، در 18 اکتبر 2017 اظهار داشت که بیت کوین تا پایان سال بعد به 6000 دلار آمریکا می رسد.  وی پیش بینی خود را بر اساس نقش کلیدی استفاده قرار داد و اظهار داشت که با افزایش تعداد کاربران بیت کوین ، ارزش ارز دیجیتال به سرعت افزایش می یابد.

به طرز جالب توجهی ، پیش بینی او به واقعیت پیوست و بیت کوین در 20 اکتبر 2017 از 6000 دلار آمریکا فراتر رفت.

دن دیویس ، مشاور ارشد تحقیقات Frontline Analysts ، اظهار داشت که حجم معاملات ارزش بیت کوین را هدایت می کند. وی گفت: "این یک اوراق بهادار با ارزش ذاتی نیست ، بلکه ارزی است که در بلند مدت با نرخ ارز ناشی از تجارت یا حجم معاملات اداره می شود." 

 

خلاصه
طلا و بیت کوین هر دو سرمایه گذاری قابل توجهی هستند به علاوه ، توجه به عنوان دارایی های امن آنها تفاوتهای مهمی دارند ، مانند اینکه طلا کالایی فیزیکی است و بیت کوین کاملاً الکترونیکی است.

با این حال ، این دو نیز شباهت هایی با هم دارند. هر دو سرمایه گذاری سوداگرانه هستند ، به این دلیل که قیمت آنها بر اساس اصول اساسی تری مانند درآمد ، یا پرداخت سود نیست.

قبل از خرید یا گمانه زنی در مورد طلا یا بیت کوین ، سرمایه گذاران می توانند از انجام مراقبت های دقیق کامل به طور قابل توجهی سود ببرند. به علاوه ، آنها باید به خاطر داشته باشند که ریسک ذات سرمایه گذاری است ، بنابراین نباید هر پولی را که توانایی از دست دادن آن را ندارند سرمایه گذاری کنند.

اخبار مرتبط
برخی تحلیلگران خاطرنشان می کنند که کاهش ریسک ژئوپلیتیکی تقاضای کمتری را برای طلا ایجاد می کند، در حالی که احساسات بازار از فعالیت های اقتصادی جهانی حمایت می کند که تقاضای صنعتی نقره را افزایش می دهد.
قیمت سکه تمام بهار آزادی امروز (سه‌شنبه ۲۸ فروردین) با افزایش یک میلیون تومان نسبت به روز گذشته از ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.
نادر بذرافشان از تخلیه نسبی تقاضا و هیجانات در بازار طلا و سکه خبر داد و افزود: از ابتدای سال میلادی افزایش حدود ۳۵۰ دلاری اونس جهانی طلا را شاهد بودیم و از ابتدای امسال (فروردین ۱۴۰۳) اونس جهانی رشد ۲۵۰ دلاری داشته است که بر قیمت طلا و سکه در بازار داخل تاثیر گذاشته است.
عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی درباره اینکه چرا سکه در مرکز مبادله به نرخ حاشیه بازار حراج می‌شود؟ گفت: اگر بانک مرکزی سکه را با نرخ ارز مرکز مبادله می فروخت، اختلاف نرخ با بازار، عامل تحریک تقاضای سفته بازی و توزیع ناعادلانه ثروت می شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
الهام
ارسال شده در : شنبه 11 آذر 1402

ممنون بابت مقاله خوبتون من اکثرا برای پس انداز و سرمایه گذاری پرسود طلا خام و بدون اجرت خریداری میکنم طلا که واسه پس انداز و سرمایه گذاری انلاین خیلی خوبه ی مزیت خوبی که داره اینه که شروع قیمت طلا از 50 هزار تومانه این برای کسانی مناسبه که به دنبال سرمایه گذاری پرسود هستن میتوانندبا خرید فروش طلای خام و بدون اجرت به کسب درامد برسن

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها