پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

آخرین نرخ پرداخت سود توسط بانک‌ها

24 خرداد 1401
آخرین نرخ پرداخت سود توسط بانک‌ها

به گزارش بانک اول بانک آینده یکی از بانک‌هایی است که به پرداخت نرخ سود بانکی بالا شناخته شده است.

کارمند یکی از شعب بانک آینده می‌گوید: پارسال نرخ سود ۲۱ درصد به سپرده‌ها تعلق می‌گرفت اما در افتتاح حساب‌های بلندمدت جدید بالای یک میلیون تومان، سود ۲۰ درصدی اعمال می‌شود.

نکته قابل توجه این است که کارمند این شعبه بانک آینده علت کاهش نرخ سود سپرده امسال را بخشنامه جدید بانک مرکزی عنوان می‌کند در حالی که نرخ سود مصوب بانک مرکزی برای سپرده‌‍های بلند مدت ۱۵ درصد اعلام شده است.

بانک شهر نیز کاهش نرخ سود را تایید کرد.

یکی از شعبه‌های بانک شهر نیز عنوان کرد که سال گذشته سود ۲۲ درصدی به سپرده‌های بلندمدت پرداخت می‌شد اما امسال به سپرده‌های کمتر از ۵۰ میلیون تومان سود ۲۰ درصدی با قابلیت برداشت پس از یک ماه و به سپرده‌های کمتر از این میزان، سود ۱۸ درصدی پرداخت می‌شود.

کاهش نرخ سود سپرده در بانک ایران زمین نیز از سوی یکی از شعب این بانک مورد تایید قرار گرفت.

کارمند یکی از شعبه‌های بانک ایران زمین گفت: سال گذشته وضعیت بهتری داشتیم و به سپرده‌های بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان سود ۲۱ درصدی پرداخت می‌شد، اما امسال این نرخ به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

این فرد نرخ سود سپرده اعمال شده را قانون بانک مرکزی دانست و عنوان کرد در حال حاضر نرخ سود سپرده بانکی ۲۰ درصد، نرخی متعارف بوده که در اکثر بانک‌ها اعمال می‌شود.

یک شعب بانک ملی نرخ سود سپرده‌های بیش از ۵۰ میلیون تومان را ۱۸ درصد و کمتر از آن را ۱۵ درصد اعلام کرد.

کارمند اداری این بانک با اشاره به مصوبه ۱۵ درصدی بانک مرکزی گفت: اکثر بانک‌های خصوصی به علت احتیاج به پول نرخ‌ سودهای بالاتری به مشتریان پرداخت می‌کنند، اما مشتریان باید نگران سرمایه خود در این بانک‌ها بوده و در هر بانکی سپرده‌گذاری نکنند.

بانک سپه برای مبالغ کلان سود بیشتری پرداخت می‌کند.

کارمند اداری یکی از شعب بانک سپه گفت: نرخ سود عادی ۱۸ درصد بوده اما برای مبالغ بالای ۳۰۰ میلیون تومان سود ۱۹٫۵ درصد پرداخت می‌شود.

بانک اقتصاد نوین نیز نرخ سود سپرده را امسال کاهش داده است.

یکی از شعب بانک اقتصاد نوین عنوان کرد که سال گذشته سود ۲۰ درصدی به سپرده‌گذاران پرداخت کرده اما امسال این نرخ را به ۱۹ درصد کاهش داده است.

کارمند اداری این شعبه گفت: بانک‌های دولتی دارای منابع زیادی هستند و نرخ سود سپرده بالا در جهت جذب سپرده اهمیتی برای آنها ندارد، اما در بانک‌های خصوصی فضا رقابتی بوده و باید برای جذب سپرده نرخ‌های بالاتر پرداخت شود. بانک مرکزی نرخ سود را ۱۵ درصد اعلام کرده اما در مقابل نرخ سود بیشتر تعهدی ندارد و فقط اصل سپرده را تضمین می‌کند.

یکی از شعب بانک سینا نیز اعلام کرد که نرخ سود سپرده سال گذشته در سال جاری نیز اعمال می‌شود، به طوری که به سپرده‌های بیش از ۲۰ میلیون تومان نرخ سود ۱۸ درصد و کمتر از آن سود ۱۵ درصد پرداخت می‌شود.

یکی از شعب بانک پاسارگاد نرخ سود سپرده‌های بیشتر ۱۰۰ میلیون تومان را ۱۹ درصد و کمتر از آن را ۱۸ درصد اعلام و عنوان کرد که این نرخ‌ها را با مجوز بانک مرکزی اعمال می‌کنند.

نرخ سود در بانک تجارت همانند سال گذشته برای سپرده‌های بیشتر از ۲۰ میلیون تومان ۱۸ درصد است.

کارمند اداری یکی از شعبه‌های بانک تجارت این نرخ را معتبر و تضمین شده عنوان کرد و گفت: در بانک‌هایی که نرخ سود بیشتر پرداخت می‌شود باید نگران بود زیرا وضعیت خوبی ندارند، این نوع بانک‌ها از مشتری‌های جدید پول می‌گیرند که بتوانند سود سپرده مشتریان قبلی را پرداخت کنند.

بانک صادرات تنها بانکی بود که مصوبه بانک مرکزی را اجرا و به سپرده‌های بلندمدت نرخ سود ۱۵ درصد پرداخت می‌کرد.

یکی از شعب بانک صادرات عنوان کرد که همانند سال گذشته در سال جاری نیز نرخ سود ۱۵ درصدی به سپرده‌های بلندمدت تعلق می‌گیرد.

اخبار مرتبط
آمارهای مربوط به پرداخت سود سپرده‌های بانکی در اسفند ماه منتشر نشده،در این گزارش آمارهای ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در حال حاضر اغلب بانک‌ها حساب سپرده یک‌ساله دارند و تفاوت چندانی در جزئیات و آیتم‌های این سپرده‌ها نیست و امکان واریز وجه هم وجود ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، جدول سود سپرده‌های بلندمدت ما مدام به‌روزرسانی می‌شود.
طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، به انواع سپرده‌های کوتاه و بلندمدت از پنج درصد تا ۲۲.۵ درصد سود تعلق می‌گیرد. سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی، سپرده‌هایی هستند که به‌صورت ماه‌شمار بوده و واریز و برداشت از آن محدودیتی از نظر زمانی ندارند. نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت سه ماهه هم ۱۲ درصد و سود سپرده‌های کوتاه‌مدت شش ماهه ۱۷ درصد است.
بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین‌بانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از ۱۴ تا ۲۲ درصد بود به ۱۷ تا ۲۴ درصد افزایش داد، نرخ بهره بین‌بانکی بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک می‌شود و باید دید که بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا خیر.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات