جمعه, 28 اردیبهشت 1403 2024,May

روش‌های پیشگیری از جعل چک

24 خرداد 1401
روش‌های پیشگیری از جعل چک

به گزارش بانک اول، معمولاجعل امضاء چک درزمان صدور آن قابل تصور است، زیرا بعد از صدور چک، احتمال جعل امضاء کم‌تر است؛ بنابراین برای جلوگیری از جعل امضاء معمولا راهکارهای باید مد نظر قرار گیرد.

1- صاحب حساب امضائی داشته باشد که به سادگی نتوان آنرا جعل کرد البته امضای شلوغ و پر خطوط هم ممکن است هنگام تعیین اصالت دردسر ساز شود.

 2- امضاء چک انحصاری باشد این امر باعث می‌شود که از نمونه امضاء شما افراد کم تری مطلع شوند و یا اینکه برای صدورچک از خودکار اختصاصی که مخصوص تحریر و امضاء چک باشد استفاده شود.

3-  دسته چک و یا برگ چک را در دسترس دیگران قرار ندهید و معمولا به صورتی نگهداری کنید که امکان دسترسی به آن برای دیگران غیر ممکن یا سخت باشد البته راهکارهای ذکرشده می‌تواند کمکی برای جلوگیری از ارتکاب جعل امضاء شود لیکن به طور قطع نمی‌توان از آن جلوگیری کرد.

اخبار مرتبط
اتفاق مهم دیگر که انتظار می‌رود به‌زودی در کل شبکه بانکی اجرایی شود، امکان نقد کردن چک‌ها به‌صورت آنلاین است، چرا که تا پیش از این نقد کردن چک‌ها فقط درون سامانه‌های اینترنتی هر بانک انجام می‌شد و مشتریان نمی‌توانستند چک دیگر بانک‌ها را نقد و به‌حساب مشتریان واریز کنند. حالا اما این مشکل هم حل شده و یک بانک تخصصی با همکاری بانک مرکزی پیشگام شده که انتظار می‌رود به‌زودی بقیه بانک‌ها هم این مسیر را طی کنند.
این امر به ارتقای فرهنگ پرداخت در جامعه و بهبود انضباط مالی افراد کمک می‌کند. اما این کار معایبی را نیز به همراه خواهد داشت که باید به آن ها توجه کرد. برخی از افراد ممکن است برای انجام فعالیت‌های تجاری خود به نقدینگی بیشتری از سقف اعتباری تعیین شده نیاز داشته باشند.
در شکایت چک بلا محل در هر زمانی که صادر کننده چک ، وجه چک و خسارات را بپردازد ، رسیدگی کیفری متوقف می شود و در صورت صدور حکم نیز حکم اجرا نمی شود و اگر در حال اجرا باشد اجرا متوقف می شود. شکایت کیفری چک بلا محل فقط علیه صادر کننده ی چک قابل تصور است نه ضامن و ظهرنویس.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی همچنین گفت: وقتی اولین بانک این خدمت را ارائه میدهد، سایر بانک‌ها هم برای نقد کردن غیر حضوری چک دیجیتال اقدام می کنند و نقد شدن غیر حضوری چک الکترونیک در جهت مراجعه نکردن مشتریان به بانک‌ها انجام می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها