پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

برای پرداخت وجه چک برگشتی چه کنیم؟

24 خرداد 1401
برای پرداخت وجه چک برگشتی چه کنیم؟

به‌گزارش بانک اول، چک یک سند تجاری پرکاربرد و با اهمیت بسیار زیاد است که در معاملات تجاری استفاده می‌شود، اما اگر این چک برگشت خورد یعنی در حساب صادر کننده آن پول نبوده است، اما سوال اینجاست در صورتی که پولی در حساب صادر کننده آن نباشد و چک برگشت خورد چگونه می‌توان آن را وصول کرد.

برای پرداخت وجه چکی که صادر شده و برگشت خورده است می‌توان از راه‌های قانونی و حقوقی اقدام کرد.

بر اساس قانون مبلغی که روی چک نوشته شده است باید از سمت صادر کننده به دریافت کننده پرداخت شود و برای وصول چک برگشتی سه راه پیش بینی شده است.

اولین راه شکایت کیفری از صادر کننده چک که منجر به مجازات حبس و جزای نقدی خواهد شد برای دریافت وجه چک برگشتی باید به شیوه حقوقی اقدام کرد یعنی ابتدا دادخواست مطالبه وجه چک به دادگاه ارائه شود.

یکی دیگر از راه‌های وصول چک برگشتی به صورت ثبتی یا معرفی مالی از صادرکننده چک و از طریق اداره ثبت است، اما باید به این نکته توجه داشت که کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین شیوه وصول چک به صورت کیفری است.

اخبار مرتبط
اکنون ۱۲ بانک مجهز به سیستم صدور چک الکترونیکی هستند و به تدریج همه بانک‌ها به این سیستم مجهز می‌شوند
یک از روش‌های ثبت چک صیادی استفاده از همراه بانک است. شما از طریق اپلیکیشن بانک‌های مختلف می‌توانید به ثبت چک در سامانه صیاد بپردازید.
در جلسه ۹ اردیبهشت که با حضور مدیران سازمان ثبت احوال، بانک مرکزی، کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک و اعضای کمیسیون برگزار شد، ابتدا مدیران سامانه املاک و اسکان گزارشی از آخرین وضعیت سامانه را ارائه کردند. مطابق این گزارش تابحال ٥٧٠ هزار واحد خانه خالی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر شناسایی شد که اخطارهای لازم به صاحبان آنها مبنی بر پرداخت مالیات ارسال شده است.
پژمان فر همچنین گفت: در بخش دوم جلسه مقرر شد اقدامات لازم برای الزام افراد به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان برای صدور دسته چک از سوی بانک مرکزی صورت پذیرد. سازمان ثبت احوال نیز مکلف شد اقدامات اولیه برای ارائه خدمات چهارگانه خود یعنی تولد ،ازدواج، طلاق و وفات از طریق تعیین محل اقامت توسط سامانه املاک انجام دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها