ﺳﻪشنبه, 11 اردیبهشت 1403 2024,April

امکان استعلام آنلاین وضعیت اعتباری صادرکننده چک فراهم شد

24 خرداد 1401
امکان استعلام آنلاین وضعیت اعتباری صادرکننده چک فراهم شد

 به گزارش بانک اول، بانک مرکزی در راستای توسعه خدمات سامانه صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک (صیاد) و با هدف ایجاد شفافیت در فضای کسب و کار، امکان استعلام آنلاین مربوط به سوابق چک برگشتی مشتریان و اطلاع از وضعیت اعتباری صادرکننده چک صیادی را فراهم کرده است.

بر اساس این گزارش، دریافت کنندگان چک های صیادی می توانند با استفاده از وارد کردن شناسه 16 رقمی مندرج در چک ها در صفحه استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir  یا از طریق ارسال پیامکی آن به سرشماره ۷۰۱۷۰۱  از وضعیت اعتباری صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی ثبت‌شده نزد بانک مرکزی مطلع شوند.

پس از وارد کردن شناسه 16 رقمی مندرج در چک های صیادی در سامانه صیاد یا ارسال آن از طریق پیامک، وضعیت صادرکننده  چک به شکل چند رنگ اعتباری سفید، زرد، نارنجی، قهوه ای و قرمز به فرد استعلام کننده گزارش می شود. رنگ سفید گویای این است که صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است. اما رنگ زرد  هشدار می دهد که صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت نارنجی بیانگر این است که صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است و رنگ قهوه ای نیز نشان می دهد که صادرکننده چک دارای 5 تا 10 فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است. گفتنی است در وضعیت قرمز، استعلام کننده متوجه می شود که صادرکننده چک دارای بیش از 10 فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است. هزینه هر استعلام موفق ۳,۵۰۰ ریال است و درحال حاضر از هر شماره تلفن، روزانه امکان انجام چهار استعلام وجود دارد.

اخبار مرتبط
پژمان فر همچنین گفت: در بخش دوم جلسه مقرر شد اقدامات لازم برای الزام افراد به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان برای صدور دسته چک از سوی بانک مرکزی صورت پذیرد. سازمان ثبت احوال نیز مکلف شد اقدامات اولیه برای ارائه خدمات چهارگانه خود یعنی تولد ،ازدواج، طلاق و وفات از طریق تعیین محل اقامت توسط سامانه املاک انجام دهد.
چک عادی به چکی گفته می‌شود که اشخاص، عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر کرده و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد. گیرنده وجه چک ممکـن است خود صادرکننده یا حامل چک بوده و یا این که چک در وجه شـخص معـین و یا بـه حواله کرد آن شخص صادر شده باشد، این چک‌ها به دو دسته چک‌های وصولی و برگشتی تقسیم می‌شود.
دارنده چک می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های سنگین دادرسی، در کمتر از ۲۰ روز، اجراییه چک را دریافت و به موجب آن چک برگشتی را نقد کند.
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها