یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403 2024,May

قانون چک کی کاملا اجرا می‌شود؟

24 خرداد 1401
قانون چک کی کاملا اجرا می‌شود؟

به گزارش بانک اول نهاوندیان در این خصوص گفت:اصلاح قانون چک در ۱۳۹۷ مصوب مجلس شده بود که به دولت دو سال مهلت برای اجرا داده شده بود.

بر اساس این قانون، صدور چک تنها با ثبت اطلاعات در سامانه صیاد مقدور است. این قانون همچنین بانک‎ها را از پرداخت وجه چک‎هایی که مقررات را رعایت نکرده‎اند، منع می‌کرد.

 پیش‌بینی بانک مرکزی این بود که این اقدام به مراجعات زیادی به بانک‌ها آن هم در شرایط کرونایی‌ها منجر شود.
از این رو ستاد اقتصادی دولت تصویب کرد اجرای این تبصره تا پایان امسال به تعویق افتد.

قانون جدید چک قرار بود از ۲۲ آذر به اجرا درآید. بر اساس این قانون صدور چک با ثبت اطلاعات در سامانه صیاد ممکن است و همچنین این قانون مقرراتی پیشگیرانه برای صدور چک بی‌محل دیده شده است. پیش از این نیز بانک مرکزی از اجرای بخش‌های دیگری از این قانون عقب نشینی کرده بود، به طوریکه اعلام کرد که لزوم ثبت در سامانه صیاد برای دست چک‎های جدیدی که از دی ماه صادر می‌شود اجرایی می‌شود. همچنین برخی مقررات تنبیهی از جمله منع ارائه برخی تسهیلات بانکی برای صادرکننده چک بی‌محل فعلا اجرا نخواهد شد.

اخبار مرتبط
آمنه نادعلی‌زاده،گفت: از ابتدای رونمایی چک الکترونیکی یعنی آبان سال ۱۴۰۱ تاکنون حدود ۲۵۰ هزار فقره چک دیجیتال صادر شده و حدود ۲۰۰ هزار فقره از این چک‌ها هم نقد شده است. این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: درحال‌حاضر ۱۲ بانک از جمله بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون و ملی خدمت چک الکترونیکی را ارائه می‌دهند.
اکنون ۱۲ بانک مجهز به سیستم صدور چک الکترونیکی هستند و به تدریج همه بانک‌ها به این سیستم مجهز می‌شوند
یک از روش‌های ثبت چک صیادی استفاده از همراه بانک است. شما از طریق اپلیکیشن بانک‌های مختلف می‌توانید به ثبت چک در سامانه صیاد بپردازید.
در جلسه ۹ اردیبهشت که با حضور مدیران سازمان ثبت احوال، بانک مرکزی، کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک و اعضای کمیسیون برگزار شد، ابتدا مدیران سامانه املاک و اسکان گزارشی از آخرین وضعیت سامانه را ارائه کردند. مطابق این گزارش تابحال ٥٧٠ هزار واحد خانه خالی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر شناسایی شد که اخطارهای لازم به صاحبان آنها مبنی بر پرداخت مالیات ارسال شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها