شنبه, 22 اردیبهشت 1403 2024,May

۲۰ میلیون نفر یارانه‌بگیر یک‌شبه حذف شدند

24 خرداد 1401
۲۰ میلیون نفر یارانه‌بگیر یک‌شبه حذف شدند

 

به گزارش بانک اول،روز گذشته محمد نهاوندیان از تفاهم عملیاتی بین رئیس جمهور و رئیس مجلس خبر داده که بر اساس آن  اصلاحی در مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص پرداخت یارانه حمایتی جدید اعمال شود. بر این اساس تعداد افرادی که این پرداخت کمکی را دریافت می کنند تا 40 میلیون نفر افزایش پیدا کرد. همچنین پرداخت 100 هزار تومان در هر ماه برای 4 ماه خواهد بود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: گروه خاصی که تحت پوشش کمیته امداد هستند براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی 120 هزار تومان را در ماه دریافت خواهند کرد که نخستین پرداخت هم روز گذشته صورت گرفت.

این موارد درحالی  از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهور مطرح شده که در قانون پرداخت یارانه کالاهای اساسی تاکید شده بود به 60 میلیون ایرانی  از نیمه دوم سال،‌ ماهیانه 120 هزار تومان و 60 هزار تومان  پرداخت خواهد شد، ولی دولت اعلام کرده با پرداخت ماهیانه 100 هزار تومان به 40 میلیون نفر قانون مصوب مجلس را اجرا خواهد کرد.

 

متن ماده واحده قانون مذکور در ادامه قابل مشاهده است؛

"دولت مکلف است به‌منظور تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به‌وی‍‍‍ژه خانوارهای کم‌برخوردار، از ابتدای شش‌ماهه دوم سال 1399 به‌صورت ماهانه تا پایان اسفندماه، نسبت به تأمین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی‌شده در طرح معیشت خانوار (افراد مشمول ردیف(31) جدول تبصره (14) قانون بودجه سال 1399 کل کشور به تعداد حداقل شصت میلیون نفر)، ازطریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و دویست هزار (1.200.000) ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ ششصد هزار (600.000) ریال برای هر یک از افراد سایر دهک­های مشمول فوق‌الذکر اقدام نماید."

بر اساس اعلام دولت، با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا و همچنین مصوبه مجلس شورای اسلامی و به‌دنبال تفاهم‌ حاصله مبنی بر حمایت از معیشت اقشار کم‌درآمد که در شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا کسب درآمد آنها مختل شده است، مقرر گردید: به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هر نفر ماهیانه 120 هزار تومان (یارانه سوم) پرداخت شود.

همچنین  به سایر افراد با مشخصات زیر نیز ماهیانه 100 هزار تومان پرداخت خواهد شد؛
ـ  افرادی که هیچ‌یک از اعضای خانواده آنها حقوق ماهانه دریافت نمی‌کنند، افرادی که هیچ‌یک از اعضای خانواده آنها بیمه‌پرداز نباشندـ   افرادی که اعضای خانوارشان طبق شاخص‌های بانکی از درآمد حداقلی برخوردار نباشندـ  افرادی که در گروه یارانه معیشت‌بگیر باشند.

 این وجوه از آذرماه به‌مدت چهار ماه پرداخت خواهد شد. اولین مرحله این حمایت معیشتی  روز ١٣٩٩/٩/٢٧ به حساب افراد مشمول واریز شده است.

گفتنی است، یک مقام مسئول در وزارت رفاه درباره زمان واریز سرانه 100 هزار تومانی به حساب خانواده‌های مشمول گفت: بر اساس برنامه‌ریزی تا پایان آذر رقم اشاره‌شده به حساب 29 میلیون و 700 هزار نفر از افراد مشخص‌شده توسط وزارت رفاه واریز خواهد شد.

همانطور که اشاره شد روز گذشته معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد طبق توافق صورت گرفته با رئیس مجلس مقرر شده به 40 میلیون نفر یارانه سوم پرداخت شود. اما نهاوندیان همچنان تاکید کرده است این یارانه تا پایان سال یعنی به مدت چهار ماه پرداخت می شود.

بر این اساس قرار است در چهار ماه باقی‌مانده سال جاری به حساب سرپرست خانوار 30 میلیون نفر (یا  40میلیون طبق وعده معاون اقتصادی رئیس جمهور) ماهیانه 100 هزار تومان واریز شود. در این بین موارد زیر باید از سوی دولت و مجلس شفاف شود؛

1-سؤالی که همچنان وجود دارد و ابعاد آن شفاف نشده، این است؛ منابع 3 تا 4 هزار میلیارد تومانی ماهیانه برای واریز یارانه سوم از کدام محل تأمین شده است؟ چراکه دولت تاکید داشت منابع کافی برای پرداخت این یارانه که در مجلس تصویب شده وجود ندارد؟

2-رئیس جمهور قانون مصوب مجلس در خصوص یارانه کالاهای اساسی را به دستگاههای اجرایی ابلاغ نکرده بود، حالا  چگونه یارانه قانونی  مصوب مجلس با یارانه مد نظر دولت تلفیق شده است؟

3-متن صریح قانون بر پرداخت یارانه سوم به 60 میلیون ایرانی اشاره دارد، سوالی که وجود دارد این است که در طرحی که معاون اقتصادی رئیس جمهور به آن اشاره کرده، مجموعا (و با احتساب مشمولان نهادهای حمایتی) چند نفر این یارانه را دریافت خواهند کرد؟

4-تکلیف ابهامات پرداخت دو ماه یارانه که در قانون به آن اشاره شده است چه خواهد شد؟ چراکه در قانون صراحتا اعلام شده این یارانه برای نیمه دوم سال یعنی به مدت 6 ماه و نه 4ماه که دولت به آن اشاره کرده، در نظر گرفته شده است./تسنیم

اخبار مرتبط
دولت از ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به مدت سه ماه (تا ۱۸ اردیبهشت) مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا کرد. در این فاز، «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شد، اما اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت. روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، آخرین روز اعتبار طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک است، اما دولت هنوز در خصوص ادامه روند این سازوکار پرطرفدار، خبر جدیدی اعلام نکرده است.
مشاور امور رفاهی خاطرنشان کرد،‌ دولت تا کنون در قالب اجرای سه ماه طرح فجرانه کالابرک الکترونیک ۲۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و آورده خود مردم نیز ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است و در این زمینه تا کنون ۱۴۲ میلیون بسته غذایی بر سر سفره مردم قرار گرفته و شرایط ایجاد امنیت غذایی در ۷ دهک پائین درآمدی جامعه را فراهم کرده است.
هنوز خبری از ادامه طرح کالا برگ در ادریبهشت ماه نیست. سیدرضا یحیوی در این باره گفته است: برای نحوه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در مرحله جدید تصمیم‌گیری در سطح دولت صورت خواهد گرفت. در این راستا وزارت رفاه مدل‌هایی طراحی و پیشنهاد می‌دهد که تا هفته آینده در خصوص نحوه اجرای مرحله جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد.
با افزایش حجم سرمایه در نوبت‌های ارزیابی سطح درآمدی خانوارها برخی از فهرست دریافت یارانه حذف می‌شوند. بخشی از گردش مالی بعضی افراد مربوط به تنخواه شرکت‌های آنها بوده که عموماً ماهانه مبلغی برای هزینه کرد ماهانه از سوی مدیریت به حساب شخصی این افراد واریز می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
لیلا عباسی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

من خودم سرپرست خانوادهام که با پسرم زندگی میکنم تازه سر کار رفتم وازاونجا بیمه شدم و ماهی یکو هشتصد حقوقمه . که شامل هیچکدوم از وام نشدم این شده عدالت .مگه کسی که بیمه ست میلیونره

مهدی رحیمی صابر
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام خدمت هیأت تصمیم گیرنده در خصوص پرداخت یارانه نقدی صدهزار تومانی من یازده سال است دنبال کار میگردم همه شرکت ها فرم ثبت نام انجام دادم ولی شخصی دیگر را جایگزین کردند علت را جویا شدم فرمودند مدیریت تصمیم گیری کرده است خوب با همین مدیریت ها وتضمین گیری ها وضعیت فعلی بر مردم و معیشت خانوار بی بضاعت حاکم گشته است ممنون از حسن توجه شما.

ُسیدعلیرضاسجادی سجادی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام من حقوق می گیرم دو ملیون تامین اجتماعی می گیرم هیچ گونه درآمدی دیگر هم ندارم چراعدالت رعایت نکردن کسی من سراغ دارم که وضعیت مالی اوخوب است معیشتی صدهزارتومان به اودادن زمین کشاورزی دارد بهترین درآمده دارد

حسین فرهادی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام والا نمی‌دونم یارانه ۱۰۰هزارتومانی کی به حساب جاماندها واریز میشود

simin khavri
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

با همه توضیحات ذکر شده باید بگم که مستمری بگیر هستم البته 1 قسمت از حقوق پدر مرحومم رو که 750 هزارتومان هست.پس شامل دریافت یارانه 100هزار تومانی نمیشم مسئولین محترم شما بگید با مبلغی که من از سازمان دریافت میکنم چطور باید یک ماه زندگی کنم با این تورم؟

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها