چهارشنبه, 19 اردیبهشت 1403 2024,May

اعطای دسته چک به دارندگان چک برگشتی، ممنوع است

24 خرداد 1401
اعطای دسته چک به دارندگان چک برگشتی، ممنوع است

به گزارش بانک اول به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، با توجه به دستور بانک مرکزی بر اساس قانون جدید چک، اعطای دسته چک به دارندگان چک برگشتی رفع سوء اثر نشده تحت هیچ عنوان مجاز نیست.

بر این اساس به موجب اجرای قانون جدید امکان افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید حتی صدور المثنی برای صادرکنندگان چک برگشتی، در شبکه بانکی مقدور نخواهد بود.

همچنین بانک مکلف خواهد بود تا نسبت به برداشت میزان کسری مبلغ چک از کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ، متعلق به صادرکننده چک که تحت هر عنوان نزد همان بانک دارد به میزان کسری مبلغ چک اقدام نماید. بدین ترتیب بانک ملزم به تأمین و برداشت مبلغ کسری چک برگشتی، به ترتیب اولویت، از حساب جاری (برای اشخاص حقـوقی)، حسـاب قـرض‌الحسـنه پس‌انداز، حساب سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و حساب سرمایه‌گذاری بلندمدت صادرکننده چک خواهد بود.

علاوه بر این عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی، عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی و ممنوعیت ارائه دسته چک جدید در سامانه صیاد ازجمله محرومیت‌های دیگری است که بر اساس قانون جدید، شامل صادرکنندگان چک برگشتی خواهد بود.

لازم به ذکر است بر اساس بخشنامه صادره از سوی هیات محترم وزیران محرومیت‌های مذکور، در خصوص بنگاه‌های اقتصادی به تشخیص شورای تأمین استان به مدت یک سال قابل تعلیق است. همچنین رفع سوء اثر از چک برگشتی در سامانه یکپارچه بانک مرکزی صرفاً در صورت تحقق شرایط مندرج در قانون فوق، میسر خواهد بود.

اخبار مرتبط
آمنه نادعلی‌زاده،گفت: از ابتدای رونمایی چک الکترونیکی یعنی آبان سال ۱۴۰۱ تاکنون حدود ۲۵۰ هزار فقره چک دیجیتال صادر شده و حدود ۲۰۰ هزار فقره از این چک‌ها هم نقد شده است. این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: درحال‌حاضر ۱۲ بانک از جمله بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون و ملی خدمت چک الکترونیکی را ارائه می‌دهند.
اکنون ۱۲ بانک مجهز به سیستم صدور چک الکترونیکی هستند و به تدریج همه بانک‌ها به این سیستم مجهز می‌شوند
یک از روش‌های ثبت چک صیادی استفاده از همراه بانک است. شما از طریق اپلیکیشن بانک‌های مختلف می‌توانید به ثبت چک در سامانه صیاد بپردازید.
در جلسه ۹ اردیبهشت که با حضور مدیران سازمان ثبت احوال، بانک مرکزی، کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک و اعضای کمیسیون برگزار شد، ابتدا مدیران سامانه املاک و اسکان گزارشی از آخرین وضعیت سامانه را ارائه کردند. مطابق این گزارش تابحال ٥٧٠ هزار واحد خانه خالی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر شناسایی شد که اخطارهای لازم به صاحبان آنها مبنی بر پرداخت مالیات ارسال شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها