دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403 2024,May

آشنایی با انواع چک و تفاوت آنها

24 خرداد 1401
آشنایی با انواع چک و تفاوت آنها

به گزارش بانک اول یکی از عوامل تخدیش روانی در معاملات امروزی، نگرانی از صدور چک‌های بی محل در شرایط کنونی بازار است.

تفاوت چک روز، چک وعده دار، چک ضمانتی و چک مشروط چیست؟

چک روز: به طور ساده یعنی چکی که تاریخ وصول آن همان روز صدور چک باشد. مثال: بنده امروز ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ یک چک بنویسم و تاریخ چک را هم ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ قید کنیم؛ یعنی همین امروز این چک قابل وصول است.

چک وعده‌دار: به طور ساده یعنی تاریخ وصول چک برای روزی غیر از روز صدور چک باشد. مثال: امروز ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ چک را بنویسم، اما تاریخ وصول آن را روز یا هفته یا ماه یا سال بعد بنویسم فرقی نمی‌کند چند روز، همین که تاریخ وصول چک، امروز نباشد چک وعده‌دار است.

چک ضمانتی: خیلی وقت‌ها در معاملات و سایر روابط کاری و تجارتی از چک، به عنوان تضمین استفاده می‌شود. مثلا چک تضمین تخلیه که صاحبخانه‌ها، از مستاجر می‌گیرند یا چک ضمانتی که کارفرما، از کارمند یا پیمانکار می‌گیرد.

چک مشروط: خیلی وقت‌ها چک بین اشخاص رد و بدل می‌گردد؛ اما وصول وجه آن به شرط انجام کاری است. مثلا بابت معامله ماشین چکی صادر می‌شود؛ اما وصول چک به شرط تحویل ماشین است.

اخبار مرتبط
آمنه نادعلی‌زاده،گفت: از ابتدای رونمایی چک الکترونیکی یعنی آبان سال ۱۴۰۱ تاکنون حدود ۲۵۰ هزار فقره چک دیجیتال صادر شده و حدود ۲۰۰ هزار فقره از این چک‌ها هم نقد شده است. این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: درحال‌حاضر ۱۲ بانک از جمله بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون و ملی خدمت چک الکترونیکی را ارائه می‌دهند.
اکنون ۱۲ بانک مجهز به سیستم صدور چک الکترونیکی هستند و به تدریج همه بانک‌ها به این سیستم مجهز می‌شوند
یک از روش‌های ثبت چک صیادی استفاده از همراه بانک است. شما از طریق اپلیکیشن بانک‌های مختلف می‌توانید به ثبت چک در سامانه صیاد بپردازید.
در جلسه ۹ اردیبهشت که با حضور مدیران سازمان ثبت احوال، بانک مرکزی، کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک و اعضای کمیسیون برگزار شد، ابتدا مدیران سامانه املاک و اسکان گزارشی از آخرین وضعیت سامانه را ارائه کردند. مطابق این گزارش تابحال ٥٧٠ هزار واحد خانه خالی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر شناسایی شد که اخطارهای لازم به صاحبان آنها مبنی بر پرداخت مالیات ارسال شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها