چهارشنبه, 2 خرداد 1403 2024,May

برای پیشگیری از ابتلا به کرونا این خوراکی‌ها را بخورید

24 خرداد 1401
برای پیشگیری از ابتلا به کرونا این خوراکی‌ها را بخورید

به گزارش بانک اول ویتامین D از طریق نور خورشید و رژیم غذایی مناسب به بدنمان می‌رسد، اما بیشتر مردم به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار ندارند و در عین حال رژیم غذایی مصرفی‌شان ویتامین D کمی دارد.

در ضمن افرادی که پوست تیره‌تری دارند، باید زمان بیشتری زیر نور خورشید قرار داشته باشند تا ویتامین D کافی جذب بدن آن‌ها شود.

محققان در بررسی‌های خود دریافته‌اند که ویتامین D با بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن می‌تواند از خطر ابتلا به ویروس کرونا یا از شدت آن بکاهد. همچنین این ویتامین می‌تواند جلوی عفونت‌های تنفسی دیگر فصل زمستان را هم بگیرد. در بررسی‌های بیشتر مشخص شده است افراد مبتلا به کمبود ویتامین D بیش از دیگران به عفونت‌های مجرای تنفسی فوقانی مبتلا می‌شوند.

مجرای تنفسی فوقانی به بخش‌هایی گفته می‌شود که خارج از قفسه سینه قرار دارند و عبارتند از بینی، حفره بینی، سینوس‌ها، گلوگاه بالا و پایین و حنجره که البته بخشی از حنجره در بخش دستگاه تنفسی تحتانی قرار دارد؛ بنابراین باید با روش‌های مختلف جلوی کمبود این ویتامین مهم در بدن را گرفت. در اینجا بهترین منابع خوراکی دریافت ویتامین D معرفی شده است:

۱. قرص‌

قرص ویتامین D ۳ آسان‌ترین روش رساندن این ویتامین به بدن است و بنابه توصیه متخصصان در روز‌های زمستانی که نور خورشید کمتری وجود دارد، به روزانه ۲۸ میکروگرم ویتامین D یا ۱۱۲۰ واحد بین|لمللی ویتامین D نیاز داریم. این مقدار ویتامین با مصرف روزانه دو قسمت ماهی سالمون یا ۱۶ عدد تخم‌مرغ برابر است. البته هنگام مصرف مکمل‌های ویتامین D، آن‌ها را همراه با وعده غذایی‌تان مصرف کنید، زیرا چربی‌های موجود در غذا، جذب ویتامین D را آسان‌تر می‌کنند.

۲. نان

مصرف نانی که با غلات کامل درست شده است و با ویتامین‌های B و D غنی شده‌اند، یکی دیگر از روش‌های آسان و مفید مصرف ویتامین D ۳ است. غلات کامل علاوه‌بر ویتامین D حاوی فیبر و ویتامین B هستند که اولی برای سیستم گوارش مفید است و دومی سیستم عصبی بدن را سالم نگه می‌دارد.

۳. ماهی

ماهی‌های چرب و غذا‌های دریایی منابعی عالی از ویتامین D هستند. در هر ۱۰۰ گرم ماهی سالمون، ۳۸۶ واحد بین‌المللی ویتامین D وجود دارد. محتوای دقیق ویتامین D غذا‌های دریایی بسته به نوع ماهی‌ها متفاوت است. از انواع غذای دریایی که حاوی ویتامین D فراوانی هستند می‌توان به ماهی‌های تن، خال‌مخالی، ساردین، ماهی کولی و همچنین صدف خوراکی و میگو اشاره کرد.

۴. قارچ

قارچ‌ها تنها منبع کاملا گیاهی ویتامین D هستند. قارچ‌ها هم مانند انسان ویتامین D خود را از نور ماوراء‌بنفش خورشید می‌گیرند. با این تفاوت که ویتامین تولیدشده در بدن انسان از نوع D ۳ است و ما به اختصار آن را D می‌نامیم، اما ویتامین تولیدشده در قارچ از نوع ویتامین D ۲ است که البته اگر به‌اندازه D ۳ قوی و موثر نباشد، باز هم برای بدن مفید است.

۵. زرده تخم‌مرغ

زرده‌های تخم‌مرغ، منبع دیگری از ویتامین D هستند که می‌توان بدون دردسر آن را به رژیم غذایی افزود. البته زرده‌ها هم مانند هر منبع غذایی طبیعی دیگر، مقدار متفاوتی ویتامین D دارند. تخم‌مرغ‌های جوجه‌هایی که در محیطی بسته بزرگ می‌شوند و به فضای بیرون دسترسی ندارند، ۲ تا ۵ درصد مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین D است. اما تخم‌مرغ جوجه‌های دیگر که در فضای باز بزرگ می‌شوند، ۴ برابر یا بیشتر از این مقدار است.

اخبار مرتبط
مغز انسان با افزایش سن تغییر می‌کند و طبعا عملکرد ذهنی نیز به همراه آن تغییر می‌کند. زوال ذهنی و شناختی امری رایج است و یکی از ترسناک‌ترین عواقب پیری است اما این زوال ذهنی و نقص شناختی در مغز اجتناب‌ناپذیر نیست و راه‌هایی برای پیشگیری نسبی از آن وجود دارد. در اینجا به ۴ مورد از آنها اشاره شده است.
متخصصان با توجه به غذاهایی که هوس می‌کنید به شما می‌گویند که بدن شما به چه چیزهایی نیاز دارد
روابط عمومی سازمان غذا و دارو از مردم خواست در صورت مشاهده فرآورده تقلبی مذکور در اسرع وقت موضوع را به معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور اطلاع دهند تا اقدامات لازم در این خصوص صورت بگیرد.
- ۲۵ گرم (۰.۸ اونس) لیمو رنده شده منجمد را در ماست طبیعی بدون شکر بگنجانید. - برای ناهار، ۲۵ گرم (۰.۸ اونس) لیموی رنده شده منجمد را به سالاد خود اضافه کنید. همچنین می توانید مقداری اسفناج، آجیل، پنیر تازه، چند تکه ماهی سالمون و مقداری گوجه گیلاسی به آن اضافه کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها