ﺳﻪشنبه, 18 اردیبهشت 1403 2024,May

شرایط ثبت‌نام در انتخابات هیئت‌مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت

24 خرداد 1401
شرایط ثبت‌نام در انتخابات هیئت‌مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت

همه چیز درباره بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور

به گزارش بانک اول در روزهای آتی مجمع عادی به طور فوق العاده ۳۱ شرکت استانی را برگزار خواهیم کرد تا اعضای هیأت مدیره این شرکت ها انتخاب شوند.

بر این اساس هر شرکت ۵ عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل دارد و دستکم ۱۶۰ عضو هیات مدیره، توسط مردم انتخاب و مدیریت شرکت ها را به عهده خواهند گرفت.

بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور برای انتخاب اعضای هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد امسال و به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، در تعداد ۱۴ شرکت استانی سرمایه‌گذاری قبلاً مجمع نوبت اول برگزار شده و چون به حدنصاب نرسیده بودند، براساس قانون تجارت در نوبت دوم این مجامع با هر تعداد از اعضا این جلسات رسمیت پیدا می‌کند.

مجامع عمومی عادی به طور فوق‌العاده شرکت سرمایه‌گذاری استانی برگزار می‌شود که طبق قانون تجارت با حداقل ۵۰ درصد به علاوه یک نفر از اعضا رسمیت پیدا می‌کند، اما اگر در اولین دعوت، این حدنصاب حاصل نشد، در دعوت دوم که ۱۰ روز بعد انجام می شود، جلسه با هر نصابی از اعضا رسمیت پیدا می‌کند. با این حال تأکید ما بر این است که این مجامع با مشارکت حداکثری افراد برگزار شود.

فلسفه وجودی شرکت این است که اکثریت برای اقلیت تصمیم بگیرند، اما اگر تعداد مشارکت‌کنندگان اندک باشد، برعکس این اتفاق خواهد افتاد.

در مورد تعداد کاندیداهای هیأت مدیره هم کسانی که خود را دارای شرایط می‌دانند، با ثبت‌نام در سامانه ستان setan می‌توانند تقاضای خود را برای عضویت در هیأت مدیره این شرکت‌ها اعلام کنند .

لازم است افراد حداقل دارای مدرک لیسانس مرتبط یعنی در رشته‌هایی مانند اقتصاد، حسابداری، حقوق و مدیریت باشند و همچنین سابقه قابل‌توجهی در مشاغل مرتبط در شرکت‌ها داشته باشند که این افراد بعد از احراز صلاحیت، توسط کمیته‌ای در سازمان بورس به عنوان کاندیدا معرفی می‌شوند و سهامداران عدالت در هر استان می‌توانند به آنها رأی بدهند.

 

13 هزار میلیارد تومان سهام عدالت به فروش رسیده است

برای اولین بار توزیع سود از طریق مکانزیم بازار سرمایه انجام شد و نه براساس هر نفر رقم معین، بلکه براساس هر نفر به میزان تعداد دارایی، مقدار مشخصی بود، برای سهامداران عدالت به روش مستقیم یا غیرمستقیم در ۳۶ شرکت بورسی واگذار شد.

در مرحله اول ۵۰ درصد از سودهای دریافتی از ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر دریافت شده و به صورت تجمیعی براساس تعداد سهام هر فرد واریز شد و ۵۰ درصد بقیه سود هم در آینده نزدیک که از شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت شود، به حساب مشمولان دارنده سهام عدالت واریز می‌شود.

۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت هنوز سودی تقسیم نکرده‌اند و زمانی تقسیم می‌شود که در مجامع شرکت ها سود شناسایی و برای توزیع بین سهامداران مشخص شود.

تاکنون ۳.۲ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت بخشی از سهام خود را فروخته‌اند و برای این منظور ۱۳ هزار میلیارد تومان پول فروش سهام عدالت را دریافت کرده‌اند. فروش سهام عدالت با بقیه سهام فرقی ندارد و اکنون افرادی که درخواست فروش سهام خود را داده‌اند، تا زمانی که سهام آنها در بازار خریدار ندارد، این سفارش‌ها تجمیع شده و بعداً که فروخته شد، پول آن به حساب افراد واریز می‌شود.

 

آخرین اخبار از کارت اعتباری دارندگان سهام عدالت

اعطای کارت اعتباری دو بخش دارد که یکی زیرساخت آن برای امکان توثیق این سهام به صورت مکانیزه است که این امکان فراهم شده و بانک ها می‌توانند سهام عدالت افراد را وثیقه بانک بگیرند. بخش دوم، تأمین اعتبار برای کارت اعتباری است که باید انجام شود و تاکنون دو بانک ملی و تجارت این امکان را فراهم کرده و تسهیلاتی برای مشمولان سهام عدالت درنظر می‌گیرند و معادل ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت افراد، کارت اعتباری خرید دراختیار مشتریان قرار می‌دهند. بقیه بانک‌ها هم به تدریج به این کار ملحق می‌شوند.

کسانی که بخشی از سهام عدالت خود را فروخته‌اند کارت اعتباری به آنها تعلق نمی‌گیرد و از ۴۹ میلیون نفر سهام عدالت حدود 3.2 میلیون نفر که بخشی از سهام خود را فروخته‌اند، نمی‌توانند کارت اعتباری بگیرند.

کارت‌های اعتباری تا یک ماه بدون سود خواهد بود و بیش از یک ماه تبدیل به وام سه ساله با سود ۱۸ درصد می‌شود که دارندگان کارت اعتباری می‌توانند از پایانه‌های فروش تعیین شده استفاده کنند.

کسانی که در زمینه سهام عدالت سؤالی دارند به مرکز پیام شرکت سپرده‌گذاری با شماره‌گذاری ۱۵۶۹ تماس بگیرند و مشکلات خود را بیان کنند.

اخبار مرتبط
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: سازمان بورس پیگیر است که مابقی سود سهام عدالت را دریافت کند تا برای سهامداران این سود واریز شود.
این مقام مسئول همچنین اظهار کرد: اگر این شرکت‌ها سود سهام عدالت را واریز نکنند سازمان بورس بر اساس ضوابط، مقررات، وظایف و اختیاراتی که دارد حتما برخورد مقتضی را انجام می‌دهد در نهایت سازمان بورس پیگیر است که مابقی سود سهام عدالت را دریافت تا برای سهامداران این سود واریز شود.
ابراهیم بازیان درباره موضوع انبوه پیامک‌ها برای ثبت نام سهام عدالت جاماندگان اظهار داشت: مردم توجه داشته باشند همانطور که بارها گفته شده ثبت‌نام سهام عدالت جاماندگان تنها شامل ۵ میلیون نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و تعدادی از ایثارگران می‌شود.
درباره آخرین وضعیت و تصمیمات اختصاص سهام عالت به جاماندگان و همچنین پرتفوی در نظر گرفته شده سهام عدالت جاماندگان اظهار داشت: طبق قوانین بودجه سال‌های ١۴٠١ و ١۴٠٢ قرار بود بخشی واگذاری سهام عدالت در قالب یک بسته پرتفویی انجام شود که شرط آن مصوبه هیات دولت برای واگذاری شرکت‌های بورسی بود که در لیست واگذاری قرار دارند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها