جمعه, 14 اردیبهشت 1403 2024,May

تکلیف فعالان بازار رمزارزها چه می‌شود؟ / سرمایه مردم بلوکه شد؟

24 خرداد 1401
تکلیف فعالان بازار رمزارزها چه می‌شود؟ / سرمایه مردم بلوکه شد؟

به گزارش بانک اول مدت‌ها است که ما ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌ها از حضور در بازارهای جهانی محروم شدیم اما بالاخره در کشور ما همیشه راه فراری برای تحریم و فیلترینگ پیدا می‌شود و این بار هم صرافی‌های داخلی مسوول دور زدن تحریم‌ها برای مردم بودند.

بعد از سقوط شاخص کل بازار سهام از محدوده دو میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بسیاری از کسانی که در بورس زیان کرده بودند به سمت بازار رمزارزها روانه شدند و به گزارش رسانه‌ها در این اواخر ارزش معاملات رمزارزها در ایران به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود. حالا هم به دستور مجلس و بانک مرکزی باید جلوی فعالیت تمام درگاه‌های پرداخت غیرمجاز معاملات رمزارزها گرفته شود

امروز هم در جریان همین دستور مدیرعامل صرافی کریپتولند بازداشت شد. هیچ کدام از صرافی‌های داخلی مجاز به فعالیت نبودند اما سوال اصلی اینجاست که چرا از درگاه‌های معتبر بانک مرکزی استفاده می‌کردند؟

ایوب ترابی، متخصص امنیت رمزارزها در رابطه با تصمیم بانک‌مرکزی در رابطه با رمزارزها گفت: متن صریح قانون می‌گوید خرید و فروش رمزارزها جرم است و فعالیت در بازار رمزارزها یا باید قانونی و یا جمع‌آوری شود.

این متخصص در رابطه با بستن صرافی‌های غیرمجاز گفت: بستن صرافی‌های غیرمجاز کار نادرستی نیست و دولت به دلیل عملکرد کند خودش در رابطه با سازماندهی این بازار مقصر است. به نظرم باید فعالیت در این بازار قانونی شود.

ترابی در رابطه با فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌ها در بازار کریپتو گفت: فعالان اصلی بازار رمزارزها در ایران شرکت‌های خصوصی و  برخی سازمان‌های وابسته به نهادهای دولتی و غیردولتی هستند که اغلب استخراج رمزارزها نیز از سوی آنها انجام می‌شود. به نظرم دولت بدش نمی‌آید از این حوزه درآمد کسب کند و احتمالا فعالیت رمزارزها را تحت کنترل خود درمی‌آورد و فعالان در صورت پذیرش شرایط دولت مجاز به فعالیت در این بازار می‌شوند.

پول بلوکه شده در خارج

تمام کسانی که در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند مجبوراند حتی با وجود کارمزد بالا از صرافی‌های داخلی استفاده کنند اما حالا دیگر تمام درگاه‌های نقل و انتقال داخلی قرار است بسته شوند و با این اقدام سرمایه‌ زیادی در خارج از کشور بلوکه می‌شود.

امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی در رابطه با بسته شدن صرافی‌های داخلی گفت: هنوز جزئیات این تصمیم اعلام نشده است اما به نظرم در مدت کوتاهی این بازار سازماندهی خواهد شد زیرا در صورت بسته بودن صرافی‌های داخلی سرمایه زیادی در خارج از کشور بلوکه می‌شود.

این کارشناس در ادامه گفت: بازار رمزارزها همیشه باعث خروج ارز نیست و در کشور جوانانی هستند که از این فرصت استفاده کردند و از این بازار ارز آوری دارند. با توجه به کسری بودجه دولت، وضعیت اشتغال و بلوکه شدن سرمایه مردم احتمالا به زودی این بازار سازماندهی و قانونی می‌شود و بهتر است در این شرایط تصمیمات هیجانی نگیریم.

اخبار مرتبط
این دارایی‌های دیجیتال بامزه، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان را به خود جلب کرده‌اند؛ بااین‌حال نوسانات قیمت آن‌ها در کنار ماهیتی میم‌محور همچنان موردبحث و مناقشه میان این افراد است. با همه این تفاسیر، جهش‌های قیمت این میم کوین‌ های انفجاری و جوامع پرجنب‌و‌جوش و دوآتیشه آن‌ها چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت.
جبی مشهدی با توصیه به علاقه‌مندان این کسب‌وکار برای دریافت مجوزهای لازم ادامه داد: دارندگان دستگاه‌های مجاز می‌توانند از ساعت ۱۲ شب تا ۷ صبح بدون محدودیت به استخراج اقدام کنند.
گزارش فوربس این ارزها را با اصطلاح بلاک‌چین‌های زامبی توصیف می‌کند که شبیه به مردگان متحرک، صرفا وجود دارند و نشانه‌ای از حیات واقعی از نظر کاربرد یا پایگاه کاربری قابل توجه ندارند. برای مثال، ریپل که در ابتدا رقیبی جدی برای شبکه بانکی سوئیفت (SWIFT) تصور می‌شد، همچنان به عنوان یکی از ارزشمندترین ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.
با همه این‌ها لازم است که بدانیم بهترین صرافی ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد تا بتوانیم به عنوان یک کاربر با دیدگاه باز انتخاب داشته باشیم. لذا ما در ادامه این مطلب شما را با معیارهای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال آشنا می‌کنیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها