یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403 2024,May

اعلام جزئیات ثبت نام و نحوه دریافت انسولین قلمی (۷ تیرماه ۱۴۰۰)

24 خرداد 1401
اعلام جزئیات ثبت نام و نحوه دریافت انسولین قلمی  (۷ تیرماه ۱۴۰۰)

به گزارش بانک اول دسترسی به آمار بروز بیماران دیابتی دریافت‌کننده انسولین قلمی جهت برآورد دارو و خدمات مورد نیاز این بیماران همواره از دغدغه‌های وزارت بهداشت بوده،طرح رجیستری (سرشماری) این بیماران در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر (RDA) در اردیبهشت 1400 انجام شد و از قابلیت‌های مهم این سامانه عدم امکان ثبت سهمیه تکراری برای یک کد ملی به طور همزمان در دو دانشگاه علوم پزشکی/ استان است.

معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه شماره 2 خود در خصوص ثبت نام جهت دریافت داروی انسولین قلمی، اعلام کرد: درحال حاضر اطلاعات بیماران تحت پوشش "سازمان بیمه سلامت" در سامانه مدیریت بیماریهای نادر بارگذاری و اطلاعات بالغ بر 50 درصد از بیماران مصرف کننده انسولین قلمی پیش بینی شده در کشور ثبت شده است.

اداره کل روابط عمومی و بر اساس اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت؛با اقدامات صورت پذیرفته نیازی به مراجعه "بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت" به مراکز دیابت نیست و بیماران صرفاً با مراجعه به سامانه مدیریت بیماریهای نادر (https://rda.behdasht.gov.ir)  می توانند از ثبت کدملی و صحت اطلاعات درج شده خود اطمینان حاصل نمایند. 

 

متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است: 

به منظور ساماندهی فرآیند توزیع انسولین قلمی و ارتقای سطح دسترسی بیماران دیابتی به این گروه از داروها، از ماه گذشته طرح ثبت نام این بیماران در سامانه مدیریت بیماریهای نادر (https://rda.behdasht.gov.ir) با دستور اکید وزیر بهداشت و تاکید بر استفاده حداکثری از امکانات مراکز درمانی، بهداشتی در دانشگاه های علوم پزشکی جهت پیشگیری از ازدحام مراجعین در شرایط  شیوع COVID19 آغاز شد. تا جایی که درحال حاضر 828 مرکز دیابت در سطح کشور در این زمینه فعال هستند. 

همچنین جهت تسریع در این خصوص، مذاکرات مستمری با سازمانهای بیمه گر پایه در مورد تطابق بانک اطلاعاتی این بیماران و انتقال داده به سامانه مدیریت بیماریهای نادر (https://rda.behdasht.gov.ir) صورت گرفته است. درحال حاضر اطلاعات بیماران تحت پوشش "سازمان بیمه سلامت" در سامانه بارگذاری و اطلاعات بالغ بر 50 % از بیماران مصرف کننده انسولین قلمی پیش بینی شده در کشور ثبت شده است. 

 

با اقدامات صورت پذیرفته نیازی به مراجعه "بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت" به مراکز دیابت نیست و بیماران صرفاً با مراجعه به سامانه مدیریت بیماریهای نادر (https://rda.behdasht.gov.ir) می توانند از ثبت کدملی و صحت اطلاعات درج شده خود اطمینان حاصل نمایند و چنانچه اطلاعاتشان نیاز به اصلاحاتی دارد آخرین اصلاح را انجام و ثبت نهایی نمایند. در صورت عدم ثبت اطلاعات نیز با انتخاب استان/ شهر محل سکونت خود، از لیست مراکز دیابت محدوده سکونت خود مطلع شوند و با مراجعه و ارائه مستندات پزشکی اقدام به ثبت نام در این سامانه نمایند.

 

 طرح ثبت نام بیماران دیابتی تا 20 تیرماه سالجاری تمدید شده است و پس از اتمام موعد مقرر توزیع دارو صرفاً به بیماران ثبت شده در این سامانه صورت می گیرد.

 

لیست مراکز دریافت انسولین قلمی در کشور

 

 رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزرات بهداشت اعلام کرده که در حال ثبت‌نام بیماران دیابتی هستیم.

به گفته مهدی شادنوش افراد مبتلا به دیابت که انسولین استفاده می‌کنند باید حضوری به مراکز تخصصی که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شده، مراجعه کرده و اطلاعاتشان را ثبت کنند. در ماه‌های آینده به مرور فقط به کسانی انسولین قلمی تعلق می‌گیرد که اطلاعات آنها در این سامانه‌ها ثبت شده باشد.

بر این اساس افراد مبتلا به دیابت یک ماه فرصت دارند تا حضوری به این مراکز مراجعه کنند و بعدا بتوانند کوپن انسولین بگیرند.

 

برای دانلود کلیک کنید: لیست مراکز ثبت‌نام در تهران و کلیه استان‌ها را از طریق فایل زیر دریافت کنید.

ضرورت مراجعه حضوری به این مراکز البته برای بیماران مبتلا به دیابت دشوار است. آنها روزهاست که در صف خرید انسولین هستند و حالا مجبورند برای ثبت نام کوپن انسولین حضوری به این مراکز مراجعه کنند. آن هم برای بیماران دیابتی که در این روزها جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند.

وزات بهداشت در اطلاعیه خود آورده است: «در این طرح اطلاعات تمامی بیماران مصرف‌کننده انسولین قلمی ثبت و حواله انسولین بدون درج داروخانه صادر می‌شود. در نتیجه بیمار هر ماه با در دست داشتن نسخه دارویی و مراجعه به داروخانه محدوده سکونت می‌تواند نسبت به دریافت سهمیه انسولین خود اقدام نماید.

لذا خواهشمندیم بیماران با مراجعه به مراکز دیابت منتخب در هر استان/ شهر (پیوست) و یا معاونت‌های درمان دانشگاه علوم پزشکی استان محل سکونت اقدام به ثبت اطلاعات خود و دریافت حواله الکترونیک انسولین قلمی در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر (RDA) نمایند.»

انسولین دقیقا چیست؟

درون لوزالمعده یا پانکراس، سلول‌هایی هستند که به نام سلول‌های بتا نامیده می‌شوند. این سلول‌ها انسولین می‌سازند. با خوردن غذا، سلول‌های بتا به داخل خون انسولین آزاد می‌کنند که این انسولین موجب مصرف یا ذخیره قندخون می‌شود.

به دلیل اینکه سلول‌های بتای افراد دیابتی نوع اول آسیب دیده است، بدن‌ آنها به خوبی انسولین نمی‌سازد و در نتیجه به تزریق انسولین نیاز دارند. در افراد دیابتی نوع دوم، سلول‌های بدن به انسولین موجود در خون پاسخ نمی‌دهد و به تدریج تولید انسولین به وسیله سلول‌های بتا هم کاهش خواهد یافت.

بنابراین بعضی از افراد مبتلا به دیابت نوع دوم به مصرف قرص‌های خوراکی پایین آورنده قندخون نیاز پیدا می‌کنند و در نهایت دیر یا زود این افراد نیاز به انسولین درمانی نیز پیدا می‌کنند و در نهایت دیر یا زود این افراد نیاز به انسولین درمانی نیز پیدا می‌کنند. انسولین هورمونی است که در لوزالمعده تولید و درون خون ترشح می‌شود و ورود قند از خون به داخل سلول‌های بدن را تسهیل می‌کند. در صورت کمبود انسولین یا مقاومت به انسولین، قند وارد سلول نشده و میزان آن در خون بالا می‌رود.

اخبار مرتبط
متخصصان با توجه به غذاهایی که هوس می‌کنید به شما می‌گویند که بدن شما به چه چیزهایی نیاز دارد
روابط عمومی سازمان غذا و دارو از مردم خواست در صورت مشاهده فرآورده تقلبی مذکور در اسرع وقت موضوع را به معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور اطلاع دهند تا اقدامات لازم در این خصوص صورت بگیرد.
- ۲۵ گرم (۰.۸ اونس) لیمو رنده شده منجمد را در ماست طبیعی بدون شکر بگنجانید. - برای ناهار، ۲۵ گرم (۰.۸ اونس) لیموی رنده شده منجمد را به سالاد خود اضافه کنید. همچنین می توانید مقداری اسفناج، آجیل، پنیر تازه، چند تکه ماهی سالمون و مقداری گوجه گیلاسی به آن اضافه کنید.
دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد؛ الکلی و غیرالکلی. بیماری کبد چرب، سلامتی افراد زیادی را تحت تأثیر قرار داده است و یکی از علل اصلی نارسایی کبد به شمار می‌رود. بیماری کبد چرب غیرالکلی بیشتر افرادی را درگیر می‌کند که چاق هستند، سبک زندگی غیرفعالی دارند و مقدار زیادی مواد غذایی فرآوری شده مصرف می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها