یکشنبه, 23 اردیبهشت 1403 2024,May

عواقب بیمه نکردن کارگران توسط کارفرما چیست؟

24 خرداد 1401
عواقب بیمه نکردن کارگران توسط کارفرما چیست؟

به گزارش بانک اول وحید حاجی زاده کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی درباره عواقب بیمه نکردن کارگران توسط کارفرما، اظهار کرد: بخش جرائم سازمان تامین اجتماعی متولی رسیدگی به این تخلفات است و کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده ۱۴۸ قانون کار از بیمه کردن کارگران خود خودداری می‌کنند، در صورت شکایت کارگر و احراز این موضوع بعد از برسی بازرسان سازمان تامین اجتماعی، کارفرما علاوه بر پرداخت تمامی حقوق متعلق به کارگر، باتوجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهد شد.

این کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی افزود: مطابق ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی نیز کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان تامین اجتماعی بوده و موکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا سهم بیمه شده را کسر کرده و سهم خود را بر آن افزوده و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

حاجی‌زاده گفت: طبق ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرما موظف است که از روز اول بیمه کلیه کارگران یا کارمندان مشمول قانون کار که در آن مجموعه مشغول به کار هستند را پرداخت کند./باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط
بیمه تامین اجتماعی یک نظام تامین اجتماعی است که به منظور حفظ و تامین حقوق اجتماعی و اقتصادی افراد در برابر ریسک‌های مختلف به صورت تامین مالی فعالیت می‌کند. بیمه تامین اجتماعی در بسیاری از کشورها وجود داشته و در بسیاری از جوامع مورد استفاده قرار گرفته است. هدف اصلی بیمه تامین اجتماعی، ایجاد تعادل میان حقوق و تعهدات اجتماعی و اقتصادی فرد است.
سازمان تأمین اجتماعی یکی از سازمان‌هایی است که افرادی را که در حین کار دچار آسیب شده‌اند تحت پوشش خود قرار می‌دهد. لازم است گفته شود در صورتی که فردی که دارای بیمه تأمین اجتماعی است در حین کار دچار آسیب و شکستگی یا نقص عضو شود، می‌تواند از بیمه تأمین اجتماعی به صورت ماهیانه مستمری دریافت کند
مادران غیرشاغل روستایی و عشایر که فرزند سوم یا بیشترشان متولد سال ۱۳۹۶ به بعد باشد، تا پایان اردیبهشت می‌توانند با مراجعه به سایت roostaa.ir ثبت‌نام کنند. مادران غیرشاغل روستایی و عشایر که فرزند سوم یا بیشترشان متولد سال ۱۳۹۶ به بعد باشد، تا پایان اردیبهشت می‌توانند با مراجعه به سایت roostaa.ir ثبت‌نام کنند.
رئیس جمهور همچنین «قانون ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت کنت ترکیه به داوری» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت نیرو و نهاد ریاست جمهوری (معاونت حقوقی رئیس جمهور) و وزارت امور خارجه ابلاغ کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها