یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

کاهش شدید قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ +نمودار

24 خرداد 1401
کاهش شدید قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ +نمودار

به گزارش بانک اول اگر این روزها سری به بنگاه های املاک بزنید اغلب مشاوران املاک و فعالان بازار مسکن اظهار می کنند قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران کاهش یافته است. این کاهش به دلیل نبود تقاضای موثر در بازار است و به باور فعالان بازار قیمت مسکن در ۳ سال اخیر به حدی جهش کرده که تقریبا تمام اقشار حقوق بگیر و کم درآمد توان پس انداز و خرید خانه را از دست داده اند. وام های بخش مسکن نیز در برابر قیمت نجومی ملک کاری از پیش نمی برند.

احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی که دراوایل سال پیش  از رکود و کاهش قیمت مسکن خبر داده و پیش بینی وی در حال حاضر تا حدود زیادی به حقیقت پیوسته است، با ارائه نمودار و تحلیل جدیدی ، تداوم رکود و افت قیمت مسکن را در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ را پیش بینی کرده است. طبق نموداری که او ارائه کرده قیمت مسکن می تواند تا متری ۲۰ میلیون تومان – به صورت متوسط – کاهش یابد که در این صورت افت شدیدی در قیمت های بازار اتفاق خواهد افتاد.

 

قیمت مسکن در سال 1400

 

وی در کانال خود نوشت: میانگین دلاری ده ساله قیمت مسکن تهران ۱۲۰۰ دلار در متر مربع است و هم اکنون نیز با دلار ۲۵۰۰۰ تومان تعیین شده است. آینده قیمت مسکن با نرخ دلار همبستگی دارد که در هر صورت در نیمه دوم سال کاهش خواهد داشت که میزان آن بستگی به قیمت دلار دارد.

رکود ۳ تا ۵ ساله که مازاد قیمت مسکن را خواهد بلعید

بیش از هر عامل دیگری، ورود پولهای بادآورده حاصل از رانت، سوداگری و سفته بازی و آزادی عمل کامل فعالیت های سفته بازی و سوداگری در بازار زمین و مسکن موجب رشد بهای مسکن، به ویژه در سه سال اخیر شده است.

در صورت استمرار قیمت های بالا و خارج از استطاعت قدرت خرید مصرف کنندگان، بخش مسکن وارد یک دوره رکود ۳ تا ۵ ساله خواهد گردید که با کاهش قیمت حقیقی همه افزایش (نامتناسب و بی قاعده) قیمت مسکن را از بین می برد.

این پژوهشگر اقتصادی تصریح کرده است که آینده قیمت مسکن کاهش قیمت اسمی یا حقیقی است که بدون شک  کاهش قیمت اسمی (با واقعی شدن قیمت دلار) هم به سود دست اندرکاران و سازندگان است و هم به سود مردم و اقتصاد.

اخبار مرتبط
ماده ۱۳ این طرح که به عنوان ماده(۵) به قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌شود به دارایی‌هایی همچون املاک اشاره دارد که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند.
قیمت اسمی یک مترمربع آپارتمان در تهران، در فاصله سال ۹۰ تا پایان ۱۴۰۲، از یک میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان به ۷۵ میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان رسید و ۴۰ برابر شد. اما قیمت واقعی مسکن در این فاصله، ۲.۳ برابر شده است.
نوروزی تسهیل در فرآیند خرید و فروش و کاهش هزینه‌های مبادله در بازار مسکن را از دیگر ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است ظرف ۶ ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون، دسترسی‌های برخط برای استعلامات ثبتی و ثبت هرگونه سند رسمی را از طریق مرکز مبادله اطلاعات برای سامانه املاک و اسکان و سامانه املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی به صورت تمام الکترونیک و شبانه‌روزی فراهم کند.
اداره راه و شهرسازی استان تهران با ارسال پیامکی به متقاضیان نهضت ملی مسکن فرصت داد تا ۳۱ اردیبهشت ماه امسال آورده خود را به ۱۸۰ میلیون تومان افزایش دهند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
h a
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

فکر نکنم تحلیل درست باشه. دلار حداکثر تا 22 تومن پایین میادو با توجه به افزایش قیمت سیمان و .... برای سازندگان ساخت و ساز اقتصادی نیست. پس عرضه کاهش مییابد ولی تقاضا همواره رو به رشد خواهد بود. در نتیجه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها