پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

طرح مسکن رایگان کلید خورد / چه کسانی مسکن رایگان می‌گیرند؟

24 خرداد 1401
طرح مسکن رایگان کلید خورد / چه کسانی مسکن رایگان می‌گیرند؟

به گزارش بانک اول ساخت مسکن‌های دولتی در اقتصاد ایران همیشه با چالش‌های متعددی رو به رو بوده است. طبق آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر تحویل دو میلیون مسکن بیش از ۱۴ سال زمان برده است. علاوه بر این، در طرح مسکن ملی نیز که قرار بوده دولت سابق دو ساله ۴۰۰ هزار مسکن بسازد هنوز خبری از عملی شدن کامل آن نیست.

با این حال در دولت ابراهیم رئیسی نیز وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال اعلام شده که تحقق آن چندان به واقعیت نزدیک نیست.

در همین حال اخیرا نیز کمیته امداد اعلام کرده که سالانه ۹۰ هزار مسکن برای مددجویان ساخته خواهد شد. با توجه به اینکه احتمالا این مددجویان تمکن مالی برای بازپرداخت اقساط آن را نداشته باشند به نظر می‌رسد این واگذاری به شکل رایگان خواهد بود.

 

سعید زارع‌زاده، رئیس مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی کمیته امداد از برنامه‌ریزی برای ساخت ۳۶۰ هزار واحد مسکن مددجویی در چهار سال آینده خبر داده و گفته است: این طرح از سال آینده آغاز می‌شود و سالانه ۹۰ هزار واحد مسکن برای مددجویان ساخته می‌شود که حدود ۶۰ هزار واحد در شهرها و ۳۰هزار واحد در روستاها احداث می‌شود.

، زارع‌زاده با اشاره به تفاهم‌نامه کمیته امداد و بنیاد مستضعفان برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکن مددجویی گفته است: ساخت ۳۵۰۰ واحد در قالب این تفاهم‌نامه آغاز شده و ۶۵۰۰ واحد باقی‌مانده نیز در مرحله اخذ پروانه ساخت و تشکیل پرونده تسهیلات است.

پیش از این نیز مسکن رایگان در اقتصاد ایران بوده است. طبق آخرین آمار مرکز آمار ایران، ۶۸ درصد ساکنان شهرها در سال گذشته مالک و حدود ۲۳ درصد نیز مستاجر بوده‌اند. بدین ترتیب حدود ۹ درصد ساکنان شهرها نیز از مسکن رایگان بهره می‌برند. این افراد کسانی هستند که احتمالا از مسکن‌های متعلق به سازمان‌ها یا نهادها بهره می‌برند یا اینکه از سوی نهادی برای تامین مسکن خود مورد حمایت قرار گرفتند. آیا ممکن است وعده جدید کمیته امداد هم عملی شود؟

اخبار مرتبط
بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دو سال اخیر، معادل نصف خانوار‌هایی که صاحبخانه نیستند، متقاضی فعال مسکن دولتی شده اند. یعنی تنها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار از ۵‌میلیون خانوار متقاضی واجد شرایط اولیه، نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام و وارد شدن به مسیر پرداخت آورده نقدی، اقدام کرده اند و در فهرست «ثبت نام قطعی» تحت عنوان «متقاضی فعال» قرار گرفته اند.
متولیان نهضت ملی مسکن تأکید دارند که براساس متن قراردادهای واگذاری زمین، فروش امتیاز تا قبل از فروش اقساطی ساختمان به متقاضی، غیرقانونی است و حتی احتمال سلب امتیاز نیز وجود دارد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند، گفت: از این تعداد 1700 واحد نهضت ملی مسکن، 700 واحد مسکن مهر و مابقی پروژه‌ای مشارکتی است.
در شرایطی که بازار ملک به ثبات نسبی رسیده دولت دو میلیون و ۵۱۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن را به مرحله ساخت رسانده که اگر تعداد قابل توجهی از واحد‌های این پروژه در سال جاری به سرانجام برسد می‌توان به کنترل و ثبات بازار مسکن در میان مدت امیدوارا بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
محمد بیک زاده
ارسال شده در : چهارشنبه 15 فروردین 1403

سلام خسته نباشید اینجا نب معلول جسمی حرکتی از نصف بدن می باشم و هیچگونه درآمد ی را ندارم وشغل ثابتی هم ندارم برای خانواده ام درآمد خوبی کافی داشته باشم امیدوارم همیشه به لطف خداوند متعال پیروز موفق باشید

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها