شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

اگر طبق قانون مبلغ یارانه محاسبه شود چشمگیر خواهد بود

24 خرداد 1401
اگر طبق قانون مبلغ یارانه محاسبه شود چشمگیر خواهد بود

علی اصغر عنابستانی در مورد حذف پرداخت یارانه ماهیانه مردم گفت: پرداخت یارانه ماهیانه در دولت نهم و دهم تصویب و اجرایی شد و در آن دوران تا حدود بسیاری کمک حال مردم به ویژه اقشار ضعیف جامعه بود. اما متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم به درستی اجرایی نشد؛ به فرض مثال مردم با رشد صعودی قیمت حامل‌های انرژی روبرو شدند در حالی که یارانه دریافتی آنها ثابت بود.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها شفاف است اما به درستی اجرا نمی‌شود. کسی نمی‌تواند این قانون را بی جهت قانونی تفسیر کند. متاسفانه در دو دوره قبلی دولت شاهد بودیم که در پرداخت آن تغییراتی ایجاد شد. در قانون یارانه‌ها شفاف عنوان شده حدود ۵۰ درصد از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، ۳۰ درصد آن در حوزه اجتماعی و ۲۰ درصد در حوزه صنعت اختصاص داده شود. این قانون به صورت مستقیم همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که به مرحله اجرایی شدن رسید و کمک بزرگی برای اقشار ضعیف جامعه در همان دوران بود.

وی ادامه داد: اجرایی شدن این قانون با هدف تامین حداقل معاش برای هر ایرانی بود. با عملیاتی شدن آن مردم توانایی تامین قوت لایموت خود همان «نان» را داشتند و پرداخت آن جامعه را یک قدم به سمت عدالت سوق می‌داد،   منتها در طی سال‌های اخیر به دلایلی نظیر رشد تورم، اجرای سیاست‌های غلط اقتصادی و کاهش ارزش پول ایرانی؛ رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان مبلغ قابل توجهی در مقابل گرانی و تورم موجود نبوده است؛ این به معنای این نیست که قانون پرداخت یارانه‌ها قانون اشتباهی است اما باید قانون به درستی اجرایی شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: پرداخت یارانه غیر عادلانه به صورت پنهان باید با ساختار قانون هدفمندی  اصلاح شود، اگر یارانه‌ها را به صورت مستقیم به خود مردم پرداخت کنیم، آنها خودشان مدیریت سرمایه خود را برعهده می‌گیرند. یارانه‌هایی نظیر بنزین، آب، برق و گاز باید به مردم سپرده شود تا مدیریت مصرف آن را اصلاح کنند.
فلسفه پرداخت یارانه‌ها برنامه مترقی بود و چون مراحل بعدی آن اجرایی نشد امروزه مبلغ آن تاثیری در سفره‌های مردم ندارد

وی یاد آور شد: فلسفه پرداخت یارانه‌ها برنامه مترقی بود و چون مراحل بعدی آن عملیاتی نشد امروزه مبلغ آن تاثیری در سفره‌های مردم ندارد. باید دولت به ویژه سازمان برنامه و بودجه قانون را به درستی اجرایی کند. از سال اجرایی شدن قانون پرداخت یارانه‌ها با رشد حامل‌های انرژی روبرو بودیم که اگر به درستی حساب شود٬ این افزایش قیمت مبلغ چشم گیری خواهد بود و پرداخت واقعی آن بی شک در سفره‌های مردم بی تاثیر نخواهد بود.

وی  تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی به دلیل رسالت‌های متعالی که دارد موظف است اقداماتی را در برنامه‌های خود قرار دهد تا مردم مشکل معیشتی نداشته و گرسنه نباشند. تنها راه رسیدن به این هدف ادامه‌دار بودن پرداخت یارانه به صورت  مستقیم است و مبلغ ریالی آن را باید از ساختارهای موجود بیشتر کنیم حتی اگر قرار باشد افراد متمول جامعه از این ساختار حذف شوند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: پرداخت یارانه‌ها به صورت عادلانه باید به گونه‌ای باشد که افراد ثروتمند حذف شده و این یارانه به حساب قشر متوسطه و ضعیف جامعه که متاسفانه کم هم نیستند٬ پرداخت شود. یارانه‌ها به هیچ وجه در نظام جمهوری اسلامی حذف نمی‌شوند. مجلس به هیچ حالتی با حذف یارانه‌ها موافق نیست و حتی تلاش می‌کند به صورت قانونی پرداخت یارانه‌ها اجرایی شود.

علی اصغر عنابستانی در مورد آخرین وضعیت پرداخت طرح معیشتی گفت: مجلس یازدهم  برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه قانون طرح کمک معیشتی در دوران کرونا را عنوان کرد که بر اساس آن ۶۰ میلیون نفر مشمول دریافت یارانه معیشتی شدند که متاسفانه دولت قبل آن را سلیقه‌ای عملیاتی کرد، اما قانون هدفمندی یارانه‌ها قانون کامل در زمان خود بود. در حال حاضر هم اگر به درستی اجرایی شود شاهد کاهش فقر از جامعه خواهیم بود.

اخبار مرتبط
طرح پرداخت یارانه معیشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (یسنا) که تاکنون فقط برای دهک اول درآمدی در ۸ استان اجرا می‌شد، از دیروز به‌صورت کشوری اجرا شده و حالا تمام مادران واجد شرایط این طرح در همه استان‌ها و در سه دهک کم‌درآمد، این اعتبار را دریافت می‌کنند.
تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.
سخنگو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این خصوص به مهر گفت: در خانوارهای دهک دهم افرادی هستند که به واسطه وجود یکی از فرزندان یا یکی از اعضای زیرمجموعه آنها باعث شده که آن خانواده جز دهک دهم باشند. به عنوان مثال فرزند بالای ۱۸ سال دارد که دارای درآمد بوده و حقوق بالاتر از سایر اعضای خانوار دارد و همین امر سبب می‌شود که خانوار در دهک دهم قرار گیرد.
حضور فرزندان خانوار بالای ۱۸ سال و شاغل در خانواده سطح درآمد پدر خانواده را به عنوان سرپرست خانوار افزایش می‌دهد. این امر خانوار را در دهک دهم قرار داده و یارانه نقدی ندارد. راه‌حل چیست؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها