شنبه, 15 اردیبهشت 1403 2024,May

قیمت مسکن کاهش یافت

24 خرداد 1401
قیمت مسکن کاهش یافت

به گزارش بانک اول مصطفی‌قلی خسروی  اظهار کرد: وضعیت معاملات مسکن چندان مطلوب نیست و همین موضوع فرصتی را برای خریدهای مصرفی فراهم کرده است. در مناطق مرکزی و جنوبی شهر تهران نرخها ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است. اما در شمال تهران افت قیمت چندان محسوس نبوده؛ چرا که عمده فروشندگان در این مناطق نیاز چندانی به پول ندارند.

او  افزود: اگر برخی افراد مصاحبه‌هایی که منجر به ایجاد تنش می‌شود را انجام ندهند بازار در ثبات و آرامش می‌ماند. بانک مرکزی و مرکز آمار هم از ارایه آمارهای افزایشی خودداری کنند. اگر اجازه بدهند بازار مسکن راه خودش را پیدا می‌کند و بر اساس نظام عرضه و تقاضا قیمت مسکن کنترل می‌شود.

وی  با بیان اینکه تا پایان سال افزایش قیمت در بازار مسکن نخواهیم داشت، تاکید کرد: خوشبختانه قیمتها روند کاهشی داشته و از حدود هشت ماه قبل بازار در ثبات و آرامش قرار گرفته است. با توجه به تجربه ادوار گذشته انتظار داریم این روند بین ۲ تا ۴ سال طول بکشد اما به متقاضیان مصرفی توصیه می‌کنیم خرید خود را انجام دهند.

خسروی با اشاره به پرش قیمت مسکن در سالهای ۶۸، ۷۶ و ۹۲ خاطرنشان کرد: بعد از بازه‌های مذکور قیمت مقداری افت کرد اما ریزش چندانی نداشت. در جهش سال ۹۹ نیز همین‌گونه خواهد بود. در ۸ ماه اخیر قیمتها رو به پایین بوده اما طبیعتا نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم درب خانه ما را بزنند و سند یک آپارتمان را تقدیم‌مان کنند! تاکید می‌کنم مقطع فعلی زمان مناسبی برای خریداران مصرفی است.

او  طرح نهضت ملی مسکن را در ایجاد ثبات بازار مسکن موثر دانست و گفت: امیدواریم دولت با موفقیت، طرح مذکور را اجرایی کند تا کسانی که خانه ندارند بتوانند خانه‌دار شوند. از طرف دیگر چنین طرحهای اثرات کاهشی در بازار ایجاد می‌کند.

به گفته خسروی، یکی از موضوعاتی که می‌تواند روند عرضه مسکن را تسریع کند، مساله صنعتی‌سازی است که خوشبختانه وزارت دفاع در این موضوع ورود کرده است.

ایسنا

اخبار مرتبط
بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دو سال اخیر، معادل نصف خانوار‌هایی که صاحبخانه نیستند، متقاضی فعال مسکن دولتی شده اند. یعنی تنها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار از ۵‌میلیون خانوار متقاضی واجد شرایط اولیه، نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام و وارد شدن به مسیر پرداخت آورده نقدی، اقدام کرده اند و در فهرست «ثبت نام قطعی» تحت عنوان «متقاضی فعال» قرار گرفته اند.
متولیان نهضت ملی مسکن تأکید دارند که براساس متن قراردادهای واگذاری زمین، فروش امتیاز تا قبل از فروش اقساطی ساختمان به متقاضی، غیرقانونی است و حتی احتمال سلب امتیاز نیز وجود دارد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند، گفت: از این تعداد 1700 واحد نهضت ملی مسکن، 700 واحد مسکن مهر و مابقی پروژه‌ای مشارکتی است.
در شرایطی که بازار ملک به ثبات نسبی رسیده دولت دو میلیون و ۵۱۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن را به مرحله ساخت رسانده که اگر تعداد قابل توجهی از واحد‌های این پروژه در سال جاری به سرانجام برسد می‌توان به کنترل و ثبات بازار مسکن در میان مدت امیدوارا بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها