پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

پیش پرداخت مسکن حمایتی۴ برابر شد؟! / تغییر برخی شرایط ثبت‌نام مسکن حمایتی

24 خرداد 1401
پیش پرداخت مسکن حمایتی۴ برابر شد؟! / تغییر برخی شرایط ثبت‌نام مسکن حمایتی

به گزارش بانک اول بیشتر از ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار نفر برای مسکن حمایتی ثبت‌نام کرده‌اند و وزارت راه و شهرسازی گزارش داده است که در حال حاضر امکان ثبت‌نام مردم در بیشتر از ۸۰۰ شهر کشور برای مسکن حمایتی وجود دارد. بر اساس آخرین گزارش‌های موجود زمین بیشتر از ۲ میلیون واحد مسکن حمایتی تامین شده است و البته دولت برخی شرایط ثبت‌نام و دریافت مسکن حمایتی را تغییر داده است. در این گزارش آخرین اطلاعیه‌های مروبط به مسکن حمایتی آورده شده است.

 

چند نفر برای مسکن حمایتی ثبت‌نام کردند؟

بر اساس آخرین گزارشی که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است، بیش از ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار و ۵۳۶ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. 

قرار بود ثبت‌نام مسکن حمایتی تا پایان آذر امسال تمام شود اما وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای دیگر مهلت ثبت‌نام را تا ۱۵ دی ماه تمدید کرد. 

البته با تعیین تکلیف دیرهنگام تقاضای افراد مجرد، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که ثبت‌نام مجردها تا بعد از ۱۵ دی ادامه خواهد داشت. ثبت‌نام برای مسکن حمایتی باید به نشانی saman.mrud.ir  مراجعه کنند. 

 

شرایط ثبت‌نام مسکن حمایتی چیست؟

متقاضیان باید چهار شرط تاهل یا سرپرستی خانوار، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن را داشته باشند. 

بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی کسانی که در شهر‌های بزرگ، ۵ سال و در شهر‌های کوچک، ۳ سال پیش صاحب خانه بوده‌اند، اما پس از آن خانه نداشته‌اند، می‌توانند در سامانه نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کنند.

همچنین بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است.

مطلقه‌ها می‌توانند ثبت‌نام کنند؟

زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.

بر اساس مصوبه تازه شورای‌عالی مسکن، مردان مجرد بالای ۴۵ سال سن و بیماران خاص با تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امکان ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن را دارند.

شرایط ثبت‌نام مجردها چیست؟

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که افراد مجرد می‌توانند برای مسکن حمایتی ثبت‌نام کنند اما پس از پایان ساخت واحد‌ها که بین یک و نیم تا دو سال زمان می‌برد باید اسناد ازدواج خود را برای تحویل خانه ارائه دهند. وزارت راه و شهرسازی درباره سرنوشت مجردانی که ازدواج نکنند،اظهارنظراتی متناقض دارد. از یک سو اعلام کرده است که مجردانی که ازدواج نکنند، قراردادشان فسخ می‌شود اما وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی گفته است که اکنون بهای زمین در طرح نهضت ملی مسکن از متقاضیان گرفته نمی‌شود، اما اگر متقاضی ازدواج نکند باید بهای زمین را نیز پرداخت کند.

هرچند که او تاکید کرده است: البته تیم حقوقی طرح نهضت ملی مسکن هنوز این موضوع و سن متقاضیان مجرد برای این طرح را نهایی نکرده است.

پیش پرداخت مسکن حمایتی در ابهام

مبلغ پیش پرداخت مسکن حمایتی یا همان آورده اولیه در ابهام است. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی پیش‌بینی کرده بود که آورده اولیه متقاضیان تهرانی مسکن حمایتی ۱۵۰ میلیون تومان باشد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که پیش از این محمود محودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به تسنیم گفته بود  آورده اولیه متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن برای دهک‌های اول تا سوم ۲۰میلیون تومان و برای سایر دهک‌ها ۴۰میلیون تومان تعیین شده است.

او همچنین توضیح داد: مبلغ ۲۰ میلیون تومان، برای متقاضیان تأیید‌صلاحیت‌شده است که در صورت تأیید شرایط نهایی از طریق پیامک به آن‌ها اعلام خواهد شد و این پیامک برای دریافت آورده اولیه از طریق سرشماره مشخص به شماره تلفن سرپرستان خانوار ارسال خواهد شد.

محمودزاده در ادامه تاکید کرده است که واریز آورده اولیه متقاضیان نهضت ملی در ۴ تا ۵ مرحله انجام خواهد شد که در این زمینه نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اقساط مسکن حمایتی چقدر است؟

متقاضیان مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در شهر‌های بالای یک‌میلیون نفر جمعیت (کلان‌شهرها) ۴۰۰ میلیون تومان و در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت دریافت خواهند کرد.

رقم این تسهیلات در سایر شهر‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و برای مسکن روستایی ۲۵۰ میلیون تومان است.

سود تسهیلات، متغیر و بستگی به دهک درآمدی خانوار دارد و دولت از دهک‌های پایین حمایت خواهد کرد. محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی چندی پیش اعلام کرد که رقم اقساط مسکن حمایتی عدد ۷ میلیون تومان اعلام شده در برخی رسانه‌ها نیست و اقساط آن بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است. او تاکید کرده است که دولت نیمی از اقساط وام افراد تهی‌دست را می‌پردازد. 

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی هم در زمینه نحوه بازپرداخت اقساط وام مسکن حمایتی به صدا و سیما گفته است: سود تسهیلاتی که شورای پول و اعتبار برای بانک‌ها در نهضت ملی مسکن مشخص کرده است ۱۸ درصد می‌باشد و اقساط این تسهیلات ۲۰ساله است که اقساط آن به‌صورت پلکانی خواهد بود، فردی که امروز ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کند طی ۲۰ سال آینده حدود یک و نیم میلیارد تومان پرداخت می‌کند که پرداخت آن به‌صورت پلکانی خواهد بود. افرادی که امروز ثبت‌نام می‌کنند ۲ سال بعد از تحویل مسکن پرداخت اقساط آن‌ها شروع می‌شود.

اطلاعیه جدید مسکن حمایتی برای تهرانی‌ها

در استان تهران امکان ثبت‌نام متقاضیان در ۱۲ شهر فراهم شده است که این شهر‌ها شامل اسلامشهر، پاکدشت، پیشوا، رباط کریم، ورامین، بومهن، دماوند، رودهن، فیروزکوه، شهر جدید هشتگرد، شهر جدید پرند و شهر جدید ایوانکی است. اما ساکنان شهر تهران صرفا مجاز به ثبت‌نام در پاکدشت، رباط‌کریم، پرند، هشتگرد و ایوانکی هستند و اگر ثبت‌نام اشتباه در سایر شهر‌های استان داشته‌اند در فرصت باقیمانده باید انصراف داده و مجدد شهر درست را انتخاب کنند.

متقاضیان مابقی شهر‌های استان تهران (به غیر از شهر تهران) صرفا می‌توانند متقاضی ثبت‌نام در شهر محل سکونت خود باشند.

بنا بر اعلام معاونت مسکن و ساختمان، برای مهاجران از کلانشهرها، سابقه سکونت به یکسال تقلیل پیدا کرده است. بدین‌معنا اگر کسی ساکن کلانشهری بوده و در شهر دیگر، تقاضای مسکن دارد با حدود یکسال سابقه سکونت در همان شهر امکان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن را دارد. همچنین برای کارکنان دولت و نیرو‌های نظامی و روحانیون بر اساس حکم اداری و یا بر اساس تشخیص حوزه‌های علمیه، سابقه سکونت ۵ ساله در طرح نهضت ملی مسکن مورد نیاز نیست. این افراد می‌توانند به جز تهران در سایر شهر‌های کشور از این مزیت بهره‌مند شوند./اقتصادانلاین

اخبار مرتبط
بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دو سال اخیر، معادل نصف خانوار‌هایی که صاحبخانه نیستند، متقاضی فعال مسکن دولتی شده اند. یعنی تنها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار از ۵‌میلیون خانوار متقاضی واجد شرایط اولیه، نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام و وارد شدن به مسیر پرداخت آورده نقدی، اقدام کرده اند و در فهرست «ثبت نام قطعی» تحت عنوان «متقاضی فعال» قرار گرفته اند.
متولیان نهضت ملی مسکن تأکید دارند که براساس متن قراردادهای واگذاری زمین، فروش امتیاز تا قبل از فروش اقساطی ساختمان به متقاضی، غیرقانونی است و حتی احتمال سلب امتیاز نیز وجود دارد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند، گفت: از این تعداد 1700 واحد نهضت ملی مسکن، 700 واحد مسکن مهر و مابقی پروژه‌ای مشارکتی است.
در شرایطی که بازار ملک به ثبات نسبی رسیده دولت دو میلیون و ۵۱۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن را به مرحله ساخت رسانده که اگر تعداد قابل توجهی از واحد‌های این پروژه در سال جاری به سرانجام برسد می‌توان به کنترل و ثبات بازار مسکن در میان مدت امیدوارا بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها