پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

با 150 میلیون تومان خانه دار شوید!

24 خرداد 1401
با 150 میلیون تومان خانه دار شوید!

به گزارش بانک اول از ابتدا قرار بود که زمین خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن رایگان باشد و مردم هزینه‌ای برای زمین پرداخت نکنند. حالا رستم قاسمی اعلام کرده که «فردی که در تهران زندگی می‌کند با ۱۵۰ میلیون تومان آورده حتماً صاحب خانه خواهد شد، چون زمین رایگان است.»

به گفته قاسمی، متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در تهران می‌توانند ۴۵۰ میلیون تومان وام بگیرند و با ۱۵۰ میلیون تومان آورده نقدی خانه‌دار شوند.

 

این گفته قاسمی در حالی است که پیش از این گفته شده بود که ۵۰ درصد هزینه خرید خانه در طرح نهضت ملی مسکن از طریق وام تامین می‌شود و ۵۰ درصد دیگر از طریق آورده متقاضیان. بر اساس وعده پیشین، آورده اولیه متقاضیان باید ۴۵۰ میلیون تومان باشد و نه ۱۵۰ میلیون تومان.

آورده اولیه برای متقاضیان مسکن نهضت ملی یکی از موارد انتقادبرانگیز این این طرح بود. چراکه بسیاری معتقد بودند هدف اولیه این طرح خانه‌دار کردن دهک‌های اول تا سوم است و این افراد چنین آورده‌ای ندارند که بتوانند خانه بخرند.

 

البته کمی بعد، محمود محمودزاده معاون وزیر راه اعلام کرد که واریز آورده متقاضیان طرح مسکن باید طی چهار تا پنج مرحله انجام شود. او گفته بود مبلغ اولیه آورده متقاضیان، دهک اول، دوم و سوم ۲۰ میلیون تومان است و این مبلغ برای دهک‌های بعدی ۴۰ میلیون تومان است.

البته معاون وزیر هم اعلام نکرده بود که آیا واریزی در هر مرحله یکسان است یا متفاوت. اما با توجه به گفته وزیر راه می‌توان گفت این آورده در هر مرحله متفاوت است.

اما نکته مهم این است که آیا مجموع آورده متقاضیان برای خرید مسکن ۱۵۰ میلیون تومان است و یا بیشتر از این است.

انتقاد دیگری که به این طرح وارد می‌شود، ماجرای اقساط آن است. اگرچه برای متقاضیان این طرح، اقساط ۴ تا ۵ میلیون تومانی هم بالاست، امروز وزیر راه گفته «قسط ۱۰ میلیون تومانی مسکن مبلغ ناچیزی است.» او گفته با توجه به تورم بالای ۴۰ درصد، سود ۱۸ درصد خودش یک مزیت است.

نکته دیگر اینکه تسهیلات ۲۰ ساله است. امروز اگر یک نفر این وام ۱۸ درصد را دریافت کند و به طور مثال پنج میلیون تومان بپردازد با توجه به تورم کشور ما تا ۱۵ سال آینده پرداخت اقساط ۱۰ میلیون تومان رقم قابل توجهی نیست. ضمن اینکه کاری می‌کنیم تا متقاضیان، اقساط را پلکانی پرداخت کنند.

اخبار مرتبط
بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دو سال اخیر، معادل نصف خانوار‌هایی که صاحبخانه نیستند، متقاضی فعال مسکن دولتی شده اند. یعنی تنها ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار از ۵‌میلیون خانوار متقاضی واجد شرایط اولیه، نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام و وارد شدن به مسیر پرداخت آورده نقدی، اقدام کرده اند و در فهرست «ثبت نام قطعی» تحت عنوان «متقاضی فعال» قرار گرفته اند.
متولیان نهضت ملی مسکن تأکید دارند که براساس متن قراردادهای واگذاری زمین، فروش امتیاز تا قبل از فروش اقساطی ساختمان به متقاضی، غیرقانونی است و حتی احتمال سلب امتیاز نیز وجود دارد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند، گفت: از این تعداد 1700 واحد نهضت ملی مسکن، 700 واحد مسکن مهر و مابقی پروژه‌ای مشارکتی است.
در شرایطی که بازار ملک به ثبات نسبی رسیده دولت دو میلیون و ۵۱۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن را به مرحله ساخت رسانده که اگر تعداد قابل توجهی از واحد‌های این پروژه در سال جاری به سرانجام برسد می‌توان به کنترل و ثبات بازار مسکن در میان مدت امیدوارا بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها