یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

ضوابط دستورالعمل بازارگردانی اعلام شد

24 خرداد 1401
ضوابط دستورالعمل بازارگردانی اعلام شد

به گزارش بانک اول در راستای مصوبه سیصد و بیست و هشتمین جلسه هیات مدیره شرکت فرابورس ایران در تاریخ ۹ بهمن ۱۴۰۰، ضوابط مربوط اعمال یا عدم اعمال حجم مبنا در نمادهای معاملاتی دارای بازارگردان ابلاغ شد.


 

بر اساس ماده واحده این اطلاعیه، ضوابط موضوع ماده ۲۲ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در مورد اعمال یا عدم اعمال حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نمادهای معاملاتی مندرج در بازارهای اول و دوم به شرح ذیل تعیین می‌شود:

۱- در خصوص نمادهای معاملاتی دارای بازارگردان، در صورتی که میانگین نسبت حجم معاملات روزانه به حجم مبنا (۹ دهک اول) بیشتر یا مساوی ۲ باشد، حجم مبنا در قیمت پایانی نماد لحاظ نخواهد شد.

 

۲- در خصوص نمادهای معاملاتی که میانگین نسبت حجم معاملات روزانه به حجم مبنا (۹ دهک اول) کمتر از ۲ باشد، در صورتی که پارامتر حداقل معامالت روزانه جمیع بازارگردانان نماد مذکور بیشتر یا مساوی ۲ برابر حجم مبنای قابل محاسبه بر اساس فرمول مصوب باشد، حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نماد معاملاتی لحاظ نخواهد شد.

 
 

۳- در صورت خاتمه فعالیت بازارگردانی یا درخواست بازارگردان، حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نماد معاملاتی اعمال خواهد شد.

تبصره ۱: محاسبات موضوع بندهای ۱ و ۲ این ماده طی دوره سه ماهه پیش از تاریخ تصویب این ضوابط انجام می‌شود (در صورتی که نمادهای معاملاتی در بیش از نیمی از دوره مذکور قابل معامله بوده باشد).

تبصره ۲: بازنگری در اعمال یا عدم اعمال حجم مبنا برای آن دسته از نمادهای معاملاتی که حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی آنها لحاظ می‌شود، بر اساس بندهای ۱ و ۲ این ضوابط در پایان هر ماه انجام می‌گیرد (در صورتی که نمادهای معاملاتی در بیش از نیمی از دوره یک ماهه قابل معامله بوده باشد).

لازم به ذکر است نمادهای مشمول این ضوابط در روز یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ از طریق تارنمای رسمی شرکت فرابورس ایران اعلام خواهد شد و از تاریخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد.

حجم مبنا

اقتصادانلاین

اخبار مرتبط
رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن، کاهش قیمت مصالح برای سازندگان با حذف واسطه‌ها و افزایش سرعت پیشرفت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن را دستاوردهای مهم ورود این صندوق به عرصه خرید مصالح ساختمان‌سازی عنوان کرد و ادامه‌داد: علاوه بر این با خریدهایی که به صورت عمده با حجم بالا و به صورت نقد از طریق بورس انجام می‌شود، از تولیدکنندگان داخلی مصالح ساختمانی هم حمایت خواهد شد.
از منظر تکنیکالی همچنان سایه سنگین سقف کانال صعودی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بر سر شاخص کل سنگینی می‌کند و اجازه رشد به شاخص کل داده نمی شود اما اهالی بازار همچنان معتقد هستند که بازار می تواند به اعداد بالاتری برسد چرا که قیمت دلار در بازار آزاد کمی عقب نشسته است و این موضوع را نشانه ای برای کاهش تنش های منطقه ای می بینند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 8 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 5 هزار میلیارد و 100 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 51 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
ماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها