دوشنبه, 31 اردیبهشت 1403 2024,May

جزییات جدید از حذف یارانه پردرآمدها/ یارانه مشمولان قانون جوانی جمعیت اضافه می‌شود

24 خرداد 1401
جزییات جدید از حذف یارانه پردرآمدها/ یارانه مشمولان قانون جوانی جمعیت اضافه می‌شود

به گزارش لانک اول مهدی طغیانی، پیرامون جزئیات حذف ۱۸ میلیون نفر از دریافت یارانه اظهار داشت: دولت در بودجه جدید موضوعی مبنی بر حذف یارانه پردرآمدها آورده بود و دولتمردان در پاسخ به پرسش نمایندگان اعلام کردند، در حال حاضر ۸۷ میلیون نفر در کشور یارانه هدف‌مندی دریافت می‌کنند و ۶۰ میلیون نفر نیز یارانه معیشتی می‌گیرند.

او  افزود: با این وضعیت تعداد ۸۷ میلیون نفر جزو اقشار مستحق یارانه محسوب نمی‌شوند و بخشی از آنها کسانی هستند که درآمد کافی دارند اما به دلیل نقصی که ما در اطلاعات و پایگاه داده‌ای داشته‌ایم اینها نیز مشمول دریافت یارانه شدند و  توزیع شدن منابع سبب شده که نتوانیم به کسانی که مستحق واقعی هستند رسیدگی کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر افرادی در صف دریافت یارانه هستند که به سبب کمبود بودجه، امکان اضافه کردن آنها به افراد یارانه‌بگیر وجود ندارد، بیان کرد: بدین معنا که این افراد یا در زمان مقرر ثبت نام نکرده‌اند و یا به اشتباه حذف شده‌اند که اکنون شرایط اضافه شدن این دسته از افراد وجود ندارد. در مقابل عده زیادی قابل توجه، مستحق یارانه نیستند ولی اکنون یارانه دریافت می‌کنند و باید به این نکته توجه داشت که برخی از این افراد هیچ نیازی به این دریافت این عدد ندارند.

او تصریح کرد: براساس آخرین سرشماری حدود ۸۴ میلیون نفر جمعیت کشورمان است که اکنون ۷۸ میلیون نفر در یارانه هدفمندی قرار دارند و یعنی حدود پنج میلیون نفر یارانه دریافت نمی‌کنند. در قانون، حذف یارانه پردرآمدها آمده است بدین معنا که سه دهک که حدود ۱۸ میلیون نفر می‌شود حذف شوند و یارانه هدف‌مندی از ۱۸ میلیون به حدود ۶۰ میلیون نفر رسیده و پرداخت می‌شود و با تعداد یارانه معیشتی برابر می‌شود که به احتمال زیاد دهک یک تا شش و یا هفت یارانه دریافت می‌کنند و سه دهک هشت، ۹ و ۱۰ به احتمال حذف می‌شوند.

طغیانی درپاسخ به این سوال که با حذف ۱۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر به نرخ دریافتی یارانه افراد باقی‌ مانده در یارانه هدف‌مندی اضافه می‌شود یا خیر، بیان کرد: برای بحث یارانه احکام مختلف داریم که دولت موظف به انجام آن است. به طور مثال کسانی که مشمول قانون جوانی جمعیت می‌شوند و کسانی که تحت پوشش هستند، حمایت شده و یارانه‌ آنان افزایش می‌یابد. بحث افزایش یارانه همه یارانه بگیران به میزان منابع دولت بستگی دارد، یعنی اگر دولت تشخیص دهد که لازم است افزایشی دهد و یا به صورت تبعیض آمیز به دهک‌های پایین بیشتر و به دهک‌های بالاتر کمتر بپردازد، اختیارش با دولت است.

 تسنیم

اخبار مرتبط
دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ردیف اعتباری جداگانه برای قانون حمایت از حقوق معلولان در نظر نگرفت و اعتباراتِ مربوط به این قانون را در اعتبارات کل سازمان بهزیستی دید، که این اقدام مشکلِ کمبودِ بودجه‌ی اجرای قانون را بیش از پیش افزایش داد. در طول این سالها، افراد دارای معلولیت به‌عدم اجرایِ موادِ قانون حمایت از معلولان معترض بوده‌اند. آن‌ها بارها بابتِ‌عدم اجرای ماده ۲۷، ناچیز بودنِ مستمری‌ها، مبلغِ بسیار کم حق پرستاری، بی‌توجهی به مواد مربوط به اشتغال معلولان و غیره اعتراض کرده‌اند.
قانون بودجه امسال، دستگاه‌های متولی در حوزه یارانه‌ها را موظف کرده است که فهرست یارانه بگیران را بازنگری کنند و ضمن حذف خانوارهای غیرمشمول، خانوارهای مشمول را در فهرست بگنجانند
طبق جدول زمان‌بندی پرداخت یارانه‌ها، یارانه دهک‌های اول تا سوم 25 هر ماه و یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول، 30 هر ماه واریز می‌شود. بر همین اساس و طبق جدول زمان‌بندی پرداخت یارانه‌ها، یارانه کمک‌معیشتی خانوارهای دهک‌های اول تا سوم با مبلغ 400 هزار تومان روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 پرداخت شد.
بر اساس تبصره ۸ بند ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ «سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به تجدیدنظر در مورد افرادی که یارانه آنها حذف شده و همچنین نسبت به حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول حمایت دولت به موجب آئین‌نامه‌ای که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در مدت یک ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اقدام کند».

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها