پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

رمز ریال چیست؟

24 خرداد 1401
رمز ریال چیست؟

به گزارش بانک اول به دنبال توسعه و گسترش روزافزون تکنولوژی و رمزارزها در سراسر جهان، به نظر می‌رسد دولت‌ها نیز به فکر پذیرش این صنعت افتاده‌اند. رمزارزها در مجموع ماهیت غیرمتمرکز دارند، اما در حال حاضر بسیاری از کشورها قصد راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC را دارند. در این بین، کشور ما نیز اخیرا تصمیم خود مبنی بر ایجاد رمزریال را اعلام کرده است.

 

کدام کشورها تا کنون به راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی روی آورده‌اند؟

در مجموع، حدود 86 درصد از بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در حال بررسی پروژه ارز دیجیتال ملی هستند، اما تا کنون تنها کشورهایی مانند نیجریه و باهاماس آن را راه‌اندازی کرده‌ و در اختیار مردم قرار داده‌اند. همچنین این پروژه در کشورهایی مانند روسیه، چین، تایلند، مالزی، سنگاپور و آفریقای جنوبی در مرحله آزمایش است.

 

رمز ریال

 
 

اما رمز ریال چه ویژگی‌هایی دارد؟

هدف از انتشار رمزریال در واقع ایجاد سهولت بیشتر در پرداخت و رفع ضعف سیستم پولی سنتی است. رواج رمزارزها تا حدودی باعث نگرانی بانک‌های مرکزی برای از دست دادن کنترل بر سیستم پولی شده؛ زیرا قانون مشخص و نظارت خاصی برای رمزارزها وجود ندارد و شاید موجب زیرسوال رفتن وظایف بانک مرکزی شود.

راه‌اندازی رمزریال، در حال حاضر از جمله موارد مهم در دستور کار بانک مرکزی است که زیرساخت‌های آن تعریف شده و احتمالا در اوایل سال جاری به صورت آزمایشی ارائه شود.

کارکرد رمزریال به این صورت است که افراد اسکناس‌های خود را به بانک تحویل داده و در عوض رمزریال می‌گیرند. در واقع رمزریال جایگزینی برای اسکناس یا نسخه الکترونیکی اسکناس است. رمزریال وجود خارجی ندارد و تنها در شبکه مجازی می‌توان از آن استفاده کرد. از طرفی، رمزریال تنها در داخل کشور قابل استفاده خواهد بود.

پشوانه رمزریال، خود ریال بوده و می‌توان با استفاده از کارت بانکی، موبایل و کامپیوتر از آن استفاده کرد. رمزریال مانند بیت‌کوین قابل استخراج نخواهد بود و میزان عرضه آن توسط بانک مرکزی تنظیم می‌شود. همچنین لازم است اشاره شود که برخلاف رمزارزها که ارزش آنها مدام در حال نوسان و تغییر است، ارزش رمزریال ثابت خواهد بود. از این رو می‌توان تا حدودی آن را به استیبل‌کوین‌ها تشبیه کرد.

از ویژگی مثبت رمزریال می‌توان به بالا بودن امنیت آن اشاره کرد. رمزریال به گونه‌ای طراحی می‌شود که می‌توان به طور دقیق نقل و انتقالات وجوه را بررسی و حتی در صورت سرقت اطلاعات و هک شدن موبایل، سارقان را ردیابی کرد.

اما در این بین، انتقادی که از سوی برخی کارشناسان برای انتشار رمزریال توسط بانک مرکزی وارد می‌شود این است که هنوز مقررات و قانون‌گذاری مشخصی برای حوزه ارزهای دیجیتال در ایران وجود ندارد و از این رو شاید دیجیتالی کردن ریال، بی‌معنی باشد.

با اینکه راه‌اندازی رمزریال شاید مزایایی داشته باشد، اما با توجه به ماهیت غیرمتمرکز رمزارزها و موافق نبودن فعالان این حوزه برای ورود دولت در این حوزه، بحث رمزریال شاید با مشکلات زیادی مواجه باشد. همچنین لازم است اشاره شود که تا کنون هیچ کدام از کشورها در زمینه ارز دیجیتال ملی موفق نبوده و مردم از آنها استقبال نکرده‌اند.

اخبار مرتبط
این دارایی‌های دیجیتال بامزه، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان را به خود جلب کرده‌اند؛ بااین‌حال نوسانات قیمت آن‌ها در کنار ماهیتی میم‌محور همچنان موردبحث و مناقشه میان این افراد است. با همه این تفاسیر، جهش‌های قیمت این میم کوین‌ های انفجاری و جوامع پرجنب‌و‌جوش و دوآتیشه آن‌ها چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت.
جبی مشهدی با توصیه به علاقه‌مندان این کسب‌وکار برای دریافت مجوزهای لازم ادامه داد: دارندگان دستگاه‌های مجاز می‌توانند از ساعت ۱۲ شب تا ۷ صبح بدون محدودیت به استخراج اقدام کنند.
گزارش فوربس این ارزها را با اصطلاح بلاک‌چین‌های زامبی توصیف می‌کند که شبیه به مردگان متحرک، صرفا وجود دارند و نشانه‌ای از حیات واقعی از نظر کاربرد یا پایگاه کاربری قابل توجه ندارند. برای مثال، ریپل که در ابتدا رقیبی جدی برای شبکه بانکی سوئیفت (SWIFT) تصور می‌شد، همچنان به عنوان یکی از ارزشمندترین ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.
با همه این‌ها لازم است که بدانیم بهترین صرافی ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد تا بتوانیم به عنوان یک کاربر با دیدگاه باز انتخاب داشته باشیم. لذا ما در ادامه این مطلب شما را با معیارهای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال آشنا می‌کنیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها