پنجشنبه, 20 اردیبهشت 1403 2024,May

درمان‌های خانگی بیماری زخم معده

24 خرداد 1401
درمان‌های خانگی بیماری زخم معده

به گزارش بانک اول فرد مبتلا به زخم معده ممکن است با پرهیز از برخی موارد و تغییرات در سبک زندگی خود و همچنین مصرف برخی مواد غذایی کاهش علایم بیماری را تجربه کند.

این موارد عبارتند از:

انتخاب یک رژیم غذایی سالم: یک رژیم غذایی سالم شامل انواع میوه‌ها، خصوصا میوه‌های حاوی ویتامین‌های A و C، سبزیجات و غلات کامل را انتخاب کنید. مصرف نکردن مواد غذایی سرشار از ویتامین ممکن است باعث دشواری در بهبودی زخم معده در فرد شود.

خوردن غذاهای حاوی پروبیوتیک. پروبیوتیک نوعی باکتری مفید برای بدن انسان است که در مواد غذایی مانند ماست، خمیر سویا و کلم‌ترش یا زاواکراوت یافت می‌شود.

حذف شیر از وعده‌های غذایی: گاهی اوقات مصرف شیر ابتدا باعث بهبود درد زخم معده می‌شود، بعدا باعث افزایش اسید معده می‌شود که درد را افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود، بیمار در مورد مصرف شیر حتما با پزشک معالج خود مشورت کند. 

تعویض داروهای مُسکن: اگر بیمار به طور منظم از داروهای مُسکن استفاده می‌کند می‌تواند با مشورت با پزشک خود از داروهای دیگری استفاده کند.

کنترل استرس: ممکن است استرس علایم و نشانه‌های زخم معده را وخیم‌تر کند. بیمار بهتر است سعی کند تا حد امکان از عوامل استرس‌زا دوری کند. با وجودی که پرهیز از برخی عوامل استرس واقعا قابل اجتناب نیست، اما می‌توان با ورزش، صرف کردن وقت با دوستان، خانواده و همچنین فعالیت‌های گروهی و انجام کارهایی مانند نوشتن خاطرات و غیره از استرس خود کاست.

استعمال دخانیات ممنوع: کشیدن سیگار یا سایر فرآورده‌های دخانی، ممکن است در پوشش محافظ معده اختلال ایجاد کند و معده شما را برای ابتلا به زخم مستعدتر کند. سیگار کشیدن باعث افزایش اسید معده نیز می شود.

خواب کافی و مناسب: خواب مناسب و برای مدت کافی، می‌تواند به دستگاه ایمنی بدن فرد کمک کرده و استرس را نیز کاهش دهد. همین‌طور به یاد داشته باشید، قبل از خواب از خوردن غذا پرهیز کنید.

 

داروهای بدون نسخه که حاوی کربنات کلسیم هستند، شاید برای بهبود زخم معده مفید باشند،ولی نباید از این دست درمان‌ها به عنوان درمان اصلی استفاده شود. با این حال، برخی از این داروهای گیاهی با خاصیت پزشکی، در تحقیقات نشان دادند که می‌توانند به بهبود زخم معده کمک کنند. از جمله گیاهان دارویی که برای معالجه زخم‌های معده توصیه می‌شود، عبارتند از زردچوبه، پسته مصطکی، کلم، شیرین‌بیان و عصاره پوست درخت چریش.

با اینکه داروهای بدون نسخه و جایگزین ممکن است برای فرد مفید باشند، شواهدی از اثربخشی قطعی این داروها وجود ندارد، بنابراین به هیچ عنوان استفاده از این داروها به عنوان درمان اصلی زخم معده توصیه نمی‌شود.

اخبار مرتبط
فصل بهار، بهترین زمان برای پاکسازی بدن است. در این زمان،‌ بدن‌مان پر از انرژی است و راحت‌تر از هر زمان دیگر می‌توانیم آن را سم‌زدایی و پاک کنیم.
خواص ضد التهابی این نوشیدنی می‌تواند رگ‌های خونی را پاک کند تا فشار کم‌تری به قلب وارد شود. چای شیرین‌نشده، سرشار از آنتی‌اکسیدان است که از بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند و به ترمیم سلول‌های بدن کمک می‌کند.
خواص روغن زیتون برای بسیاری از بیماری‌ها و پیشگیری از آنها بسیار موثر و مفید است روغن زیتون به سلطان روغن های گیاهی معروف است و مصرف مرتب و صحیح آن از بروز بسیاری از مشکلات جسمی جلوگیری می کند.
یک گیاه بسیار مفید خودرو در بعضی مناطق ایران وجود دارد که اکنون فصل رویش آن است و مصرف خوراکی به صورت غذا و دارو دارد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها