جمعه, 21 اردیبهشت 1403 2024,May

سامانه ستاره چطور کار می‌کند؟ و چه وثیقه هایی را قبول می کند؟

30 مرداد 1401
سامانه ستاره چطور کار می‌کند؟ و چه وثیقه هایی را قبول می کند؟

به گزارش بانک اول سامانه ستاره با در اختیار گذاشتن یک دسترسی الکترونیکی به تمام دارایی درخواست‌کننده اعتبار و تسهیلات، خیال تسهیلات‌دهنده را بابت ضمانت بازگشت سرمایه‌اش آسوده می‌کند. در واقع متولی باید بتواند احراز هویت، احراز دارایی و احراز قیمت انجام دهد و همچنین باید بتواند دستور وثیقه قرار گرفتن دارایی، فرمان آزادسازی، فروش یا افزایش وثیقه را صادر کند. در یک کلام تمام اختیارات لازم را برای وثیقه گرفتن دارایی در اختیار بگیرد.

ستاره چه وثیقه‌هایی را قبول می‌کند؟

آنطور که گفته‌های مسئولان در روز افتتاحیه برمی‌آید این سامانه قرار است مفصل‌تر شود ولی فعلا این وثایق را می‌پذیرد:

سهام

سپرده‌های بانکی

و به زودی هم قرار این دارایی‌ها هم در سامانه ستاره اضافه شود:

سکه

اندوخته بیمه‌عمر

گواهی کسر از حقوق

میزان ارزش این وثیقه‌ها، میزان نقدینگی درخواستی را مشخص می‌کند و با نظر قوه قضاییه تایید می‌شود.

سامانه ستاره چطور کار می‌کند؟

برای مثال فردی برای دریافت اعتبار یا تسهیلات خرید به سایت‌‌ها یا شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات مراجعه می‌کند؛ این شرکت با اتصال به سامانه ستاره، می‌تواند دارایی‌های احراز شده فرد، مثلاً سهام، سپرده بانکی یا هر سرمایه دیگری را از نهاد متولی آن نوع خاص از دارایی استعلام کند و بدین ترتیب روند توثیق انجام شود. با یک مثال شیوه کار سامانه ستاره را برای معرفی دارایی افرادی که درخواست گذاشتن وثیقه دارند، شرح می‌دهیم؛

فرض کنید شخصی 100 میلیون تومان را در یک بانک سپرده‌گذاری کرده و بانک هم سپرده‌گذاری او را تایید کرده است. براساس تایید بانک، تمام اطلاعات سپرده این فرد در سامانه ستاره قابل‌ مشاهده است. علاوه بر این، همان فرد 200 میلیون تومان هم سهام و اوراق بهادار دارد که نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است. از سمت دیگر، او 100 میلیون تومان هم اندوخته بیمه عمر دارد که نزد یکی از شرکت‌های بیمه قرار دارد.

هر ۳ دارایی این فرد به دلیل اتصال نهادهایی که او در آنها سپرده دارد، به سامانه ستاره قابل مشاهده و احراز است. حالا این فرد برای خرید اقساطی به فروشگاهی رفته است. به دلیل اینکه فروشگاه خرید اقساطی در زمره فروشگاه‌های عضو سامانه ستاره قرار می‌گیرد، با اتصال به سامانه و وارد کردن کد ملی متقاضی، دارایی‌های احراز و تایید شده او را از طریق نهادهای متولی مشاهده می‌کند. با توافق فرد و فروشنده روی یکی از ۳ دارایی، با اتصال به درگاه توثیق، تراکنش توثیق انجام شده و این درخواست به نهادهای متولی دارایی ارسال شده و عملیات وثیقه گذاشتن دارایی اعلامی او انجام می‌شود.

در نهایت هم بعد از پرداخت اقساط دستور آزادسازی وثیقه به صورت خودکار صادر می‌شود و دارایی فرد از توثیق سامانه بیرون می‌آید.

اخبار مرتبط
اگر به دنبال کسب سودآوری بیشتری بوده و روی ماهیانه و قطعی بودن رقم آن در یک ماه، پافشاری ندارید، سودآوری در بازار بورس زمینه بیشتری دارد.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 19 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 3 هزار میلیارد و 600 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 58 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
ماهیت سرمایه گذاری در بازارهای بورس، با ریسک هایی همراه است و در صورتی می توانید در این بازار سود بگیرید که فعالیت در آن، با شناخت و آگاهی کافی همراه باشد. اگر به دنبال کسب سودآوری بیشتری بوده و روی ماهیانه و قطعی بودن رقم آن در یک ماه، پافشاری ندارید، سودآوری در بازار بورس زمینه بیشتری دارد.
معامله گران در بورس تهران حدود ۶ میلیارد سهم و اوراق مالی را با انجام ۲۹۶ هزار معامله دادوستد کردند که ارزش آن به حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال رسید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات