ﺳﻪشنبه, 25 اردیبهشت 1403 2024,May

یارانه شهریور ماه چقدر است و کی واریز می شود؟

03 شهریور 1401
یارانه شهریور ماه چقدر است و کی واریز می شود؟

به گزارش بانک اول استناد این رسانه‌ها در مورد احتمال افزایش یارانه ها، صحبت‌های اخیر مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه است. او گفته که اگر قیمت‌ها براساس شهریور سال گذشته اصلاح نشود، میزان یارانه نقدی را براساس قیمت جدید تنظیم می‌کنند.

 

میرکاظمی همچنین گفته که در حال حاضر باید لایحه اصلاح یارانه را به مجلس ارائه کنند. اما نگفته که در صورت عدم اصلاح قیمت‌ها براساس شهریور ۱۴۰۰، میزان یارانه به چقدر می‌رسد.  

با این وجود به نظر می‌رسد که موضوع افزایش یارانه نقدی فعلا در دستور کار نیست و اگر قرار باشد این موضوع هم اجرایی شود. در گام اول باید لایحه از سوی دولت ارسال شود و پس از بررسی در کمیسیون تخصصی در مجلس به صحن برود. پس از آن و در صورت گرفتن اکثریت آرا، مصوبه برای بررسی به شورای نگهبان خواهد رفت. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که افزایش یارانه نقدی  به چند ماه زمان نیاز داشته باشد.

زمان واریز یارانه شهریور کی است؟

فعلا دولت تکلیف اجرای طرح جایگزینی کالابرگ با یارانه نقدی را مشخص نکرده است. اما احتمالا این جایگزینی حداقل به شهریور ماه نمی‌رسد؛ بنابراین باید در بیستم شهریور ماه نیز منتظر واریز یارانه مرحله ۱۳۹ باشیم.  

در چنین شرایطی همچنان افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

اخبار مرتبط
زمان‌بندی پرداخت یارانه نقدی در بهمن ۱۴۰۲ دستخوش تغییر شد. سرپرستان خانوار، قبل این تصمیم فارغ از رتبه و جایگاه خود در دهک‌بندی درآمدی، دقیقا در تاریخ ۲۱ ماه یارانه نقدی را می‌گرفتند و به میل و اختیار خود مجاز بودند را در قالب کالابرگ خرج کنند یا به روش محبوب از عابربانک‌ها پول نقد بگیرند. دولت اواخر پارسال روال همیشگی را به‌هم زد و برای ایجاد انگیزه مضاعف، اعلام کرد یارانه نقدی دهک یک تا سه زودتر واریز خواهد شد تا آن‌ها فرصت بیشتری برای بررسی و تصمیم‌گیری داشته باشند.
بر این اساس فردا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ یارانه کمک معیشتی این ماه خانوارهای اول تا سوم به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوارها واریز می‌گردد.
چندین سال، یارانه نقدی در بیستم هر ماه به‌حساب سرپرستان خانوارهای مشمول واریز می‌شد؛ اما از بهمن‌ماه بازه زمانی یارانه‌های نقدی و غیر نقدی تغییر کرد و همین مسئله برخی را که به شیوه قبلی عادت کرده بودند، سردرگم کرد.
دولت از ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به مدت سه ماه (تا ۱۸ اردیبهشت) مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا کرد. در این فاز، «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شد، اما اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت. روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، آخرین روز اعتبار طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک است، اما دولت هنوز در خصوص ادامه روند این سازوکار پرطرفدار، خبر جدیدی اعلام نکرده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: