ﺳﻪشنبه, 25 اردیبهشت 1403 2024,May

چرا یارانه مهرماه برای همه یکسان واریز نشد؟

23 مهر 1401
 چرا یارانه مهرماه برای همه یکسان واریز نشد؟

به گزارش بانک اول بیش از پنج ماه است که به جای یارانه ۴۵ هزار تومانی، یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی واریز می‌شود. اما چه کسانی یارانه نقدی مهر را کمتر از این میزان دریافت کردند و چه کسانی بیشتر؟ علت این تغییرات در واریز یارانه‌ها چیست؟

از همان ابتدا زمزمه توزیع کالابرگ به جای یارانه نقدی آغاز شد اما هنوز زمان دقیق اجرای آن مشخص نیست. در آخرین اظهار نظر نیز علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد زیرساخت‌ها برای کالابرگ آماده نیست، بنابراین مهرماه نیز یارانه‌بگیران، یارانه نقدی دریافت کردند.

ماجرای افزایش یارانه مهرماه چیست؟

اخیرا برخی از رسانه‌ها ادعا کردند که قرار است میزان یارانه نقدی دو برابر شود. به عبارتی سه دهک اول باید یارانه ۸۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کردند و سایر افراد نیز یارانه ۶۰۰ هزار تومانی می‌گرفتند. اما هیچ مقام مسئولی این ادعا را تائید نکرد و یارانه مهر طبق روال قبلی واریز شد. در سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز چنین موضوعی تائید نشد. در اطلاعیه این سازمان هیچ اشاره‌ای به افزایش یارانه‌ها نشد بلکه تنها زمان واریز یارانه نقدی را اعلام کردند.

البته پیش‌تر معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت که قرار است کمک معیشتی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بین ۱۵ تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. بنابراین تنها این افراد یارانه بیش از یک میلیون تومان دریافت می‌کنند.

برخی از یارانه‌بگیران نسبت به واریز یارانه نقدی، میزان آن و جایگزینی کالابرگ انتقاداتی دارند. برخی می‌گویند یارانه نقدی را ترجیح می‌دهند و برخی می‌گویند این میزان یارانه با تورم همخوانی ندارد.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در حال حاضر، ایران تورم بیش از ۴۲ درصد را می‌گذارند. قیمت برخی کالاهای خوراکی نیز نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که بیش از ۹۰ از درصد از ایرانیان یارانه‌بگیر هستند و بیش از ۹ میلیون نفر از یارانه‌بگیران فقیر هستند.

اما علت کم شدن یارانه مهر چیست؟ بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها سرپرستان خانواری که پیش از این وام کرونا را دریافت کردند، اقساط این وام از مبلغ واریزی به حساب آنها کسر می‎‌شود.

اخبار مرتبط
بر این اساس فردا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ یارانه کمک معیشتی این ماه خانوارهای اول تا سوم به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوارها واریز می‌گردد.
چندین سال، یارانه نقدی در بیستم هر ماه به‌حساب سرپرستان خانوارهای مشمول واریز می‌شد؛ اما از بهمن‌ماه بازه زمانی یارانه‌های نقدی و غیر نقدی تغییر کرد و همین مسئله برخی را که به شیوه قبلی عادت کرده بودند، سردرگم کرد.
دولت از ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به مدت سه ماه (تا ۱۸ اردیبهشت) مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا کرد. در این فاز، «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شد، اما اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت. روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، آخرین روز اعتبار طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک است، اما دولت هنوز در خصوص ادامه روند این سازوکار پرطرفدار، خبر جدیدی اعلام نکرده است.
مشاور امور رفاهی خاطرنشان کرد،‌ دولت تا کنون در قالب اجرای سه ماه طرح فجرانه کالابرک الکترونیک ۲۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و آورده خود مردم نیز ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است و در این زمینه تا کنون ۱۴۲ میلیون بسته غذایی بر سر سفره مردم قرار گرفته و شرایط ایجاد امنیت غذایی در ۷ دهک پائین درآمدی جامعه را فراهم کرده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: