یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

شرایط جدید رفع سو اثر از چک برگشتی / بخشنامه جدید بانک مرکزی

11 آذر 1402
شرایط جدید رفع سو اثر از چک برگشتی / بخشنامه جدید بانک مرکزی

صادرکننده چک در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری خود و  با واریز مابه‌التفاوت مبلغ چک و مبلغ مسدود شده در حساب جاری خود می تواند نسبت به تکمیل وجه چک اقدام و زمینه رفع سوء‌اثر چک را فراهم کند.

به گزارش  بانک اول  بر اساس بخشنامه‌ای که بانک مرکزی در اریبهشت امسال ابلاغ کرد، برای رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی، تکمیل رقم کسری چک کافی است؛ اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بانک‌ها این بخشنامه را اجرا نمی‌کنند.

بانک مرکزی در همین ارتباط با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو بخشنامه‌شماره 62078‏‏‏/02 مورخ 21‏‏‏/03‏‏‏/1402 و تأکیدات بعمل آمده پیرامون ترتیبات مسدودی حساب‌های صادرکنندگان چک برگشتی و  بررسی‌های صورت گرفته و اطلاعات واصله حاکی از آن است که ضوابط ذی‌ربط در برخی از بانک‌ها بطور کامل اجرایی نشده، بطوریکه در اجرای تکلیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های صادرکننده چک برگشتی در کل شبکه بانکی کشور به میزان کسری وجه چک (با لحاظ ترتیبات مقرر)، پس از انسداد وجه حساب جاری صادرکننده چک و بدون لحاظ مبلغ مسدودی مذکور، صادرکننده چک را ناگزیر به تأمین کل مبلغ چک موصوف می‌کنند. 

اقدام یادشده مغایر با موازین قانونی و مقرراتی مربوط بوده و ضروریست بانک ها  تمهیدات مقتضی اتخاذ تا در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری صادرکننده چک، شخص اخیر این امکان را داشته باشد تا با واریز مابه‌التفاوت مبلغ چک و مبلغ مسدود شده در حساب جاری خود (از جمله از محل وجوه قابل برداشت سایر حساب‌های خود نزد شبکه بانکی)، نسبت به تکمیل وجه چک اقدام و بدین طریق زمینه رفع سوء‌اثر چک را فراهم نماید. متعاقباً اطلاع رسانی لازم به ذینفع چک از طریق بانک عهده چک نیز ضرورت دارد.

بانک ها موظفند ضمن اصلاح موضوع مذکور در سامانه‌های اطلاعاتی و نرم‌افزاری آن بانک، مراتب را به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 149153‏‏‏‏‏/96 مورخ 16‏‏‏‏‏/5‏‏‏‏‏/1396 به تمامی واحدهای ذی‌ربط ابلاغ کرده  و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آورند.

اخبار مرتبط
دارنده چک می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های سنگین دادرسی، در کمتر از ۲۰ روز، اجراییه چک را دریافت و به موجب آن چک برگشتی را نقد کند.
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها