یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

زمان وصول و استعلام چک های رمزدار چگونه است ؟

21 آذر 1402
زمان وصول و استعلام چک های رمزدار چگونه است ؟

استعلام چک بین بانکی، فرآیندی حیاتی است که در جریان معاملات مالی جلوگیری از ریسک‌های احتمالی و تقلب در تبادل پول اهمیت بسیار زیادی دارد.

به گزارش بانک اول وقتی که یک فرد یا سازمان چکی را دریافت می‌ کند و قصد وصول آن را دارد، ارسال یک استعلام برای بررسی معتبریت وضعیت حساب صاحب چک اجتناب‌ناپذیر است.

همه چیز در مورد زمان وصول و استعلام چک های رمزدار

چک های رمزدار از آنجایی به تاریخ روز هستند برخلاف چک های عادی به صورت مدت دار صادر نمی شوند.

دارنده و ذینفع چک رمزدار برای استعلام اعتبار چک و تشخیص اصل چک از تقلبی آن، باید به یکی از شعبات بانک صادر کننده مراجعه کند.

اما در خصوص چک بین بانکی دارنده چک باید به بانک مقصد مراجعه کند تا از طریق شماره سریال، استعلام چک را از بانک صادر کننده گرفته و مورد بررسی قرار دهد.

استعلام چک بین بانکی
استعلام چک بین بانکی، فرآیندی حیاتی است که در جریان معاملات مالی جلوگیری از ریسک‌های احتمالی و تقلب در تبادل پول اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی که یک فرد یا سازمان چکی را دریافت می‌ کند و قصد وصول آن را دارد، ارسال یک استعلام برای بررسی معتبریت وضعیت حساب صاحب چک اجتناب‌ناپذیر است.

در این فرآیند، بانک صاحب حساب مبدا چک اطلاعات مربوط به موجودی حساب و مواردی مانند اعتبار صاحب حساب، اعتبار چک، وجود مواردی همچون اعتبارات و محدودیت‌هایی که بر روی حساب تعیین شده باشد را ارائه می‌دهد.

برای استعلام چک بین بانکی، بانک درخواست کننده نیز با ارسال اطلاعات مربوط به چک به بانک مقصد، به اطمینان از صحت و معتبر بودن چک و امکان وصول آن پرداخته و از خسارت‌های احتمالی ناشی از عدم پرداخت چک‌ها به عنوان وجه انعقاد معاملات جلوگیری می‌ کند.

برای درخواست خدمات مرتبط با چک، متقاضیان می ‌توانند با ارسال یک پیامک به شماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱، بهره‌مند از خدماتی همچون ثبت، تأیید، انتقال، استعلام‌ های مختلف (اعلام وضعیت چک و اطلاعات صادرکننده) و دریافت شماره تلفن برای ثبت چک به نام خود، اقدام کنند.

در صورت فراموش کردن متن پیام، کافی است پیامک خالی به شماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ ارسال کرده و پس از ارسال پیامک خالی، در پاسخ شما را هدایت می‌کند تا به چه نحوی می‌توانید از خدمات مربوط به چک بهره‌مند شوید.

کدام چک برای شما مناسب تر است؟

همان طور که در بالا اشاره شد تفاوت چک رمزدار با چک بین بانکی به این صورت است که چک رمزدار معمول ترین نوع چک می باشد که از حساب یک شخص به حساب فرد دیگری صادر می شود. و نقش بانک در این بین نقش واسطه و انتقال وجه میان دو فرد دارد. از چک رمزدار می توان در همه معاملات بزرگ و به عنوان وجه غیرنقد استفاده کرد. نکته ای که در این مبحث مهم است این است که بعد از هر تصمیمی که برای چک گرفته اید باید همزمان آن را در نرم افزار حسابداری مالی ثبت کنید.

اخبار مرتبط
دارنده چک می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های سنگین دادرسی، در کمتر از ۲۰ روز، اجراییه چک را دریافت و به موجب آن چک برگشتی را نقد کند.
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها