شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

پیش‌بینی اقساط و بازپرداخت وام ازدواج ۱۴۰۳

22 آذر 1402
پیش‌بینی اقساط و بازپرداخت وام ازدواج ۱۴۰۳

وام ازدواج یکی از تسهیلاتی است که بسیاری از جوانان از آن استقبال می‌کنند. این وام بیش‌ترین متقاضی را بین تمام تسهیلات دارد، آن هم به این دلیل که کم‌ترین میزان سود در سیستم بانکی ایران متعلق به این وام است.

مقدار وام ازدواج 1403 چقدر است؟

به گزارش بانک اول به منظور حمایت از قانون جوانی جمعیت در لایجه بودجه سال 1403، وام ازدواج برای جوانان پسر زیر ۲5 سال و دختران زیر ۲۳ سال، مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان (زوجین 700 میلیون تومان) و برای افراد بالای ۲۵ سال، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان (زوجین 600 میلیون تومان) خواهد بود.

علاوه بر این، بر اساس ماده 50 قانون جامع ایثارگران، به فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان دو برابر (600 میلیون تومان) و اگر زوجین هر دو از خانواده ایثارگران باشند، یک میلیارد و دویست میلیون تومان تعلق خواهد گرفت. همچنین اگر زوجین زیر 25 سال باشند، یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

مدارک لازم برای دریافت وام ازدواج 

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جوانان برای دریافت وام ازدواج، نداشتن ضامن رسمی است. برخی از بانک‌ها ممکن است برای پرداخت وام ازدواج سه ضامن رسمی از هر فردی به صورت مجزا بخواهند. اگرچه این نکته را باید در نظر داشته باشیم که اگر بانک‌ها ضامن رسمی نخواهند، نمی‌توانند مطمئن شوند که زوجین توانایی پرداخت وام را دارند. در هر صورت، برای دریافت وام ازدواج 1403 باید این مدارک را داشته باشید:

  • اصل و کپی تمام صفحات عقدنامه
  • اصل و کپی شناسنامه زوجین
  • اصل و کپی کارت ملی خانم و آقا
  • کد پستی و آدرس محل سکونت زوجین
  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه ضامن‌ها
  • فرم سامانه ثنا
  • کد رهگیری دریافت شده از سایت هنگام ثبت نام اینترنتی

پیش‌بینی اقساط وام ازدواج 1403

اقساط وام ازدواج 1403 به کل مبلغ وامی که دریافت می‌کنید بستگی دارد:

  • اقساط وام ازدواج ۱۴۰۳ برای متقاضی‌ای که امکان دریافت تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی را دارد، ماهانه حدود دو میلیون و 730 هزار تومان است.
  • اقساط وام ازدواج ۱۴۰۳ برای متقاضی‌ای که امکان دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی را دارد، ماهانه حدود سه میلیون و 190 هزار تومان است.
  • اقساط وام ازدواج ۱۴۰۳ در حالتی که یکی از زوجین تسهیلات ۳۵۰ میلیونی و آن یکی تسهیلات ۳۰۰ میلیونی بگیرد، به بیش از پنج میلیون و 910 هزار تومان تبدیل می‌رسد و این هزینه برای متقاضیانی که به صورت هم‌زمان امکان دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی را داشته باشند، حدودا شش میلیون و ۳۷۰ هزار تومان خوهد بود.

نکته ۱: اقساط وام ازدواج ۱۴۰۳ به شرطی براساس موارد گفته‌شده در بالا است که مثل سال‌های 1401 و 1402 مدت بازپرداخت اقساط ۱۰ ساله باشد.

نکته ۲: این احتمال وجود دارد که مدت بازپرداخت اقساط به ۱۲ سال افزایش پیدا کند. در این صورت، مبلغ اقساط وام ازدواج کمتر می‌شود و مثلا به‌جای اقساط دو میلیون و 730 هزار تومانی بابت تسهیلات ۳۰۰ میلیونی، باید ماهانه تقریبا دو میلیون و 280 هزار تومان به بانک قسط پرداخت کرد.

محاسبه اقساط ماه‌های خاص

احتمالا می‌دانید که اقساط وام ازدواج در برخی از ماه‌ها متفاوت است. مثلا متقاضی‌ای که امکان دریافت تسهیلات ۳۰۰ میلیونی را دارد و بابت آن باید ماهانه حدود دو میلیون و 730 هزار تومان قسط بدهد، در همان ماه اول باید قسط ۱۲ میلیون تومانی بپردازد. این قسط در ماه سیزدهم، یعنی ماه اول سال دوم، ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در ماه بیست‌وپنجم، ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. این عدد در ماه ۱۰۹، یعنی اولین ماه از آخرین سال بازپرداخت اقساط، به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد و نهایتا متقاضی بعد ۱۰ سال ۳۷۸ میلیون تومان به بانک برمی‌گرداند.

برای آن دسته از متقاضیانی که به شکل هم‌زمان فرصت دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیونی را دارند، اقساط وام ازدواج 1403 در ماه اول شامل دو قسط 14 میلیون تومانی می‌شود و در مجموع برای هر دو زوج این رقم به عدد شگفت‌انگیر ۲۸ میلیون تومان می‌رسد. نهایتا هر دو متقاضی به‌شکل جداگانه باید بعد از ۱۰ سال حدود ۴۲۷ میلیون تومان به بانک برگردانند.

آیا دریافت وام دشوارتر خواهد شد؟

شاید در نگاه اول رشد مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ خبر خوبی برای زوج‌های واجد شرایط دریافت این تسهیلات به نظر برسد اما با نگاهی عمیق‌تر به این موضوع، می‌توان نتیجه گرفت که این افزایش در مبلغ وام ازدواج با توجه به محدودیت منابع بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات، منجر به کاهش تعداد تسهیلات ازدواج پرداختی در سال آینده خواهد شد.

این موضوع در سال جاری نیز دیده شد و داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان‌دهنده آن است که تعداد وام ازدواج پرداختی توسط شبکه بانکی در 6 ماهه نخست امسال، 18.6 درصد کاهش یافته و طی این مدت 76 هزار و 246 نفر کمتر از سال قبل به این وام دست پیدا کرده‌اند.

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که این کاهش در حالی رخ داده که مبلغ وام ازدواج در سال 1402 نسبت به سال 1401 برای زوج‌هایی که پسر کمتر از 25 سال و دختر کمتر از 23 سال سن دارند، 46 درصد و برای باقی زوج‌ها 50 درصد افزایش یافته بود. بنابراین، رشد بیشتر رقم این وام در سال آینده می‌تواند به این معنی باشد که دستیابی به وام ازدواج در سال 1403 از امسال هم سخت‌تر شود.

آیا در سال ۱۴۰۳ وام ازدواج بگیریم یا نه؟

بله، چرا نگیریم؟! از آن جایی که اقتصاد ایران یک اقتصاد تورمی است، گرفتن وام ازدواج (با سود 4 درصد) یکی از معقولانه‌ترین کارهاست. به این دلیل که با دریافت وام، می‌توان به نوعی از تورم بهره‌برداری کرد. به بیان دیگر، ارزش پول در آینده کاهش می‌یابد و با دریافت وام و پرداخت آن در آینده، فرد می‌تواند با ارزش کمتری وام را بازپرداخت کند. البته در سال‌های ابتدایی، پرداخت اقساط ماه‌های خاص ممکن است کمی برایتان سخت باشد اما با گذشت زمان متوجه خواهید شد که می‌توانید به راحتی مابقی اقساط را پرداخت کنید.

اخبار مرتبط
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آن ها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان و با دوره ی بازپرداخت ۱۰ ساله است. اگر خانم ها کمتر از ۲۳ سال سن داشته باشند مبلغ وام آنها ۳۵۰ میلیون تومان است همچنین اگر آقایان کمتر از ۲۵ سال باشند، ۳۵۰ میلیون تومان وام دریافت میکنند.
افراد متقاضی واجد شرایط دریافت وام فرزند آوری، می توانند برای متولدین مورخ اول فروردین ماه سال هزار و چهارصد به بعد، و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند، برای ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه فرزند، اقدام نمایند. لازم به ذکر است به هر فرزند، تنها یکبار تسهیلات قرض الحسنه فرزند، به پدر تعلق خواهد گرفت. همچنین والدین می توانند نسبت به دریافت زمین و مسکن پس از تولد فرزند سوم مراحل و فرم ثبت نام در سامانه مربوطه را تکمیل نمایند.
واریز وام ضروری ۳۰ میلیونی به حساب‌های بیش از ۳۲ هزار بازنشسته در سراسر کشور، عصر دیروز و امروز انجام شد. این خبر مسرت بخش در حالی منتشر می‌شود که با هماهنگی‌های انجام شده بین صندوق بازنشستگی کشوری و بانک صادرات ایران به عنوان بانک عامل، واریز وام‌های نوبت هفتم از عصر دیروز آغاز شده است.
درحال‌حاضر بانک‌های ملی، صادرات، سپه، ملت، مسکن، کشاورزی، پست بانک و رفاه کارگران به عنوان بانک‌های عامل پرداخت وام خود اشتغالی به متقاضیان معرفی شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها