یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

درآمد غیر فعال چیست؟ / 8 ایده درآمد غیرفعال برای پول درآوردن

28 آذر 1402
درآمد غیر فعال چیست؟ / 8 ایده درآمد غیرفعال برای پول درآوردن

شاید زمانی رویایی به نظر می‌رسید که کسی بدون کار کردن بتواند درآمد کسب کند، اما این روزها به لطف تکنولوژی نه تنها پول درآوردن در هنگام خواب هم رویا نیست بلکه بسیاری از افراد در سرتاسر جهان از یک یا چند منبع کسب درآمد می‌کنند بدون آن که کار کنند و حتی در خواب! البته باید به این موضوع توجه داشت که کسب درآمد غیر فعال کسانی که سرمایه نقدی دارند برای کسب درآمد غیر فعال می‌توانند سهام بخرند، ملک اجاره دهند، ارز دیجیتال بخرند، و غیره اما اگر فردی سرمایه اولیه نداشته باشد باید چه کند؟

به گزارش بانک اول درآمد غیرفعال یا خودکار یا منفعل می‌تواند راهی عالی برای کمک به شما و افزایش درآمدتان باشد و به شما کمک می‌کند در دورانی که از لحاظ مالی تحت فشار نیستید، درآمد بیشتری کسب کنید تا بعداً اگر ناگهان شغل خود را از دست دادید یا اگر تورم فشار آورد، با مشکل خاصی روبرو نشوید.

درآمد غیرفعال شامل درآمد‌های منظم از منبعی غیر از کارفرما یا پیمانکار است و می‌تواند از دو منبع به دست بیاید: ملک اجاره‌ای یا کسب و کاری که فرد فعالانه در آن شرکت نمی‌کند، مانند داشتن حق امتیاز کتاب یا دریافت سود سهام و موارد دیگر.

اگر به اندازه کافی برای  دریافت درآمد غیرفعال تلاش کنید، شاید حتی آن را به دنبال کردن شغل اصلی خود ترجیح بدهید! در هر صورت، درآمد منفعل به زندگی شما اطمینان و ثبات بیشتری می‌دهد. اگر به فکر این هستید که به اندازه کافی پول جمع کنید تا به اهداف بازنشستگی خود برسید، درآمدزایی غیرفعال استراتژی خوب و جذابی برای شما خواهد بود.

نکته: شغل دوم را نباید با درآمد غیرفعال اشتباه گرفت. شما در شغل دوم همچنان باید در محل حضور پیدا کنید و کار را به ازای دریافت حقوق انجام دهید. اما درآمد غیرفعال به معنی ایجاد یک جریان ثابت درآمد بدون نیاز به انجام کار زیادی برای به دست آوردن آن است.

8 ایده درآمد غیرفعال برای ایجاد و افزایش ثروت

ارائه دوره‌های آموزشی

یکی از استراتژی‌های محبوب برای درآمد غیرفعال، ایجاد یک دوره آموزشی صوتی یا تصویری است. سپس زمانی که پول نقد از فروش محصول به دست آوردید می‌توانید کمتر کار کنید. دوره‌ها را می‌توان از طریق سایت‌های مختلفی ارائه کرد و فروخت. از طرف دیگر، می‌توانید یک «مدل فریمیوم» را دنبال کنید به این صورت که ابتدا با ارائه محتوای رایگان مخاطب جمع می‌کنید و بعداً برای کسانی که می‌خواهند جزئیات بیشتری را بدانند، مباحث خاصی را به شرط پرداخت هزینه ارائه می‌دهید. به عنوان مثال، معلمان زبان و مشاوران مالی ممکن است از این مدل استفاده کنند. محتوای رایگان، تخصص و اطلاعات شما را به نمایش می‌گذارد و ممکن است کسانی را که به دنبال رفتن به سطوح پیشرفته‌تر هستند جذب کند.

نکته: ارائه یک دوره می‌تواند جریان درآمدی عالی ایجاد کند چون پس از یک مدت زمان مشخص به راحتی درآمد کسب می‌کنید.

نوشتن یک کتاب الکترونیکی

نوشتن یک کتاب الکترونیکی می‌تواند فرصت خوبی باشد چون هزینه کمی برای انتشار می‌پردازید و کتاب شما توسط هزاران خریدار احتمالی دیده خواهد شد. کتاب‌های الکترونیکی می‌توانند نسبتاً کوتاه، شاید در حد ۳۰ تا ۵۰ صفحه باشند و ساختن آن‌ها می‌تواند نسبتاً ارزان باشد چون به تخصص و مهارت شما وابسته است. شما می‌توانید به سرعت کتاب را در یک پلتفرم آنلاین طراحی کنید و سپس عناوین مختلف و قیمت‌های مختلف را آزمایش کنید. اما درست مانند طراحی یک دوره، زمانی ارزش زیادی پیدا می‌کند که کتاب‌های الکترونیکی بیشتری را به مجموعه اضافه کنید و مشتریان بیشتری را به محتوای خود جذب نمایید.

نکته: کتاب الکترونیکی شما باید بسیار جالب باشد تا افراد مجذوب آن شوند و اگر راهی برای بازاریابی آن نیز داشته باشید (مانند یک وبسایت شخصی، تبلیغ در سایر وبسایت‌های مرتبط، تبلیغ در رسانه‌ها یا پادکست‌ها) به شما کمک خواهد کرد. بنابراین ممکن است در ابتدا کار‌های زیادی انجام دهید و سود ناچیزی در ازای آن دریافت کنید.

سود سهام

سهامداران شرکت‌هایی که سهام سودآور دارند در فواصل زمانی معینی از شرکت سود دریافت می‌کنند. شرکت‌ها سود نقدی را در دوره‌های مختلف پرداخت می‌کنند و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که سهام را خریداری کرده و آن را در اختیار داشته باشید. سود سهام به ازای هر سهم از سهام پرداخت می‌شود، بنابراین هرچه سهام بیشتری داشته باشید میزان سودی که به شما می‌پردازند بیشتر است.

از آنجایی که درآمد حاصل از سهام به هیچ فعالیتی غیر از سرمایه‌گذاری اولیه مالی مربوط نمی‌شود، خرید سهام می‌تواند یکی از منفعل‌ترین شکل‌های کسب درآمد باشد. پول به سادگی به حساب کارگزاری شما واریز می‌شود. بخش دشوار قضیه، انتخاب سهام مناسب است. به عنوان مثال، شرکت‌هایی که سود سهام بسیار بالایی صادر می‌کنند ممکن است نتوانند همیشه به همین منوال پیش روند. بسیاری از تازه‌کار‌ها بدون بررسی کامل شرکتی که سهام ارائه می‌کند، وارد بازار می‌شوند. در حالی که باید صورت‌های مالی همه شرکت‌ها مورد بررسی قرار بگیرند.

ایجاد یک اپلیکیشن

ایجاد یک اپلیکیشن می‌تواند راهی برای سرمایه‌گذاری اولیه در زمان و سپس درو کردن پاداش در بلندمدت باشد. اپلیکیشنی که طراحی می‌کنید می‌تواند یک بازی یا برنامه‌ای باشد که به کاربران تلفن همراه کمک می‌کند تا برخی فعالیت‌های دشوار را به راحتی انجام دهند. با عمومی کردن برنامه، کاربران آن را دانلود می‌کنند و شما می‌توانید درآمد کسب کنید.

نکته: اگر بتوانید چیزی طراحی کنید که نظر مخاطبان‌تان را جلب کند، یک اپلیکیشن جنبه مثبت زیادی خواهد داشت. به عنوان مثال، ممکن است تبلیغات درون برنامه‌ای اجرا کنید یا در غیر این صورت از کاربران بخواهید برای دانلود برنامه هزینه ناچیزی بپردازند. اگر برنامه شما محبوبیت پیدا کرد یا بازخورد زیادی دریافت کردید، احتمالاً باید ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کنید تا برنامه مرتبط و محبوب بماند.

اجاره دادن پارکینگ

آیا جای پارکی دارید که از آن استفاده نمی‌کنید در حالی که می‌تواند توسط شخص دیگری استفاده شود؟ می‌توانید آن فضا را با مقداری پول نقد معامله کنید. اگر منطقه بزرگ‌تری دارید که ظرفیت جای دادن چندین اتومبیل را داشته باشد یا برای برگزاری رویداد مفید باشد، می‌توانید اجاره دهید.

در مناطق مخصوصاً پرتقاضا یا در زمان‌های اضطراری (مثلاً در طول یک کنسرت یا رویداد ورزشی)، جای پارک شما می‌تواند ارزشمند باشد. برای مثال، اگر در نزدیکی مکانی زندگی می‌کنید که در آن رفت و آمد‌های مکرر انجام می‌شود اما جای پارک کمی در دسترس است، شانس به شما رو کرده است. با اجاره دادن جای پارک خود به شخصی که روزانه به آن فضا نیاز دارد، درآمد قابل توجهی به دست خواهید آورد.

نکته: این ‌ایده ممکن است ریسک خاصی نداشته باشد، اما بهتر است مطمئن شوید که با اجاره دادن پارکینگ، هیچ قانون یا محدودیتی را در محل زندگی خود یا نهاد دیگری نقض نمی‌کنید. برای اطمینان بهتر است این شرط را بگذارید که مسئولیت هر اتفاق متوجه شخص مقابل است و شما دخالتی در آن ندارید.

اجاره دادن خانه به صورت موقت

این استراتژی ساده به کمک فضایی که به هر حال از آن استفاده نمی‌کنید اجرا می‌شود و آن را به فرصتی پول‌ساز تبدیل می‌کند. اگر برای تابستان قرار است به مسافرت بروید یا برای مدتی خارج از شهر باشید، منزل فعلی‌تان را در زمانی که نیستید اجاره دهید.

نکته: اجاره دادن خانه به افراد غریبه، خطری دارد که در روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری‌های منفعل دیده نمی‌شود. مستأجران ممکن است اموال شما را تخریب کنند یا ‌اشیاء قیمتی را بدزدند.

ایجاد وبلاگ یا کانال یوتیوب

اشتیاق و علاقه‌مندی خود را از طریق ایجاد یک وبلاگ یا کانال یوتیوب دنبال کنید و از تبلیغات یا حامیان مالی برای کسب درآمد استفاده نمایید. یک موضوع محبوب را پیدا کنید و در آن متخصص شوید. در ابتدا، باید مجموعه‌ای از محتوا بسازید و مخاطب جذب کنید تا در طول زمان و با محبوب‌تر شدن محتوای شما، یک جریان درآمد ثابت برایتان ایجاد شود.

می‌توانید در یک پلتفرم رایگان (یا بسیار کم هزینه) شروع کنید، سپس از محتوای عالی خود برای جذب فالوئر استفاده کنید. هر چه صدا یا حوزه مورد علاقه شما منحصر به فردتر باشد برای شما بهتر است چون سریع‌تر به چشم می‌آیید و حامیان مالی را به سمت خود جذب می‌کنید. شما باید در ابتدا محتوا بسازید و سپس منظم و مرتب محتوای جدید ارائه دهید که ممکن است زمان‌بر باشد. باید برای کاری که انجام می‌دهید واقعاً انگیزه و اشتیاق داشته باشید تا همان اول کار از نداشتن یا داشتن فالوئر کم ناامید نشوید.

نکته منفی اینجاست که شاید مقدار زیادی از زمان و منابع خود را در این راه صرف کنید اما افراد زیادی علاقه‌مند به موضوعی که شما دنبال می‌کنید نباشند. حوزه تخصص شما ممکن است آنقدر جزئی و ناشناخته باشد که برای جذب مخاطبان سودآور بسیار مناسب نباشد، اما تا زمانی که آزمایش نکنید نمی‌توانید از آن مطمئن شوید.

اجاره دادن وسایل منزل

از ابزاری حتی کوچک‌تر از وسایل خانگی دیگر که ممکن است مردم به آن نیاز داشته باشند شروع کنید. ماشین چمن زنی؟ ابزار برقی؟ ابزار مکانیک و جعبه ابزار؟ چادر یا کولر بزرگ؟ به دنبال اقلام با ارزشی باشید که افراد برای مدت زمان کوتاهی به آن‌ها نیاز دارند. سپس راهی برای کشف موجودی شما توسط مشتریان و راهی برای پرداخت هزینه آن برای مشتریان ایجاد کنید.

می‌توانید از وسایل کوچک و تعداد کم شروع کنید و سپس در صورت پیدا کردن مشتریان بیشتر، آن را افزایش دهید. آیا وقتی هوا کمی گرم‌تر یا سردتر می‌شود، مردم ناگهان برای کمپینگ آخر هفته چادر لازم دارند؟ بفهمید تقاضا برای چه چیزی چه زمانی بیشتر است. حتی اگر دیدید آن وسیله پرتقاضا را ندارید، می‌توانید آن را بخرید و سپس اجاره دهید. در برخی موارد ممکن است بتوانید پس از چند بار اجاره دادن، سودی مناسب هزینه‌ای که برای خرید آن پرداخت کرده‌اید به دست ‌آورید.

کدام منبع درآمد غیرفعال بهتر است؟

این سؤال که کدام منبع درآمد منفعل بهتر است به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل مقدار پول لازم برای سرمایه‌گذاری، فرصتی که ایجاد می‌کند، علاقه و توانایی شما در حوزه، زمان لازم و پتانسیل موفقیت هستند. به طور معمول، هرچه موانع برای شروع کمتر باشد، میدان رقبا شلوغ‌تر و احتمال موفقیت کمتر می‌شود.

بنابراین باید فرصت را با این عوامل بسنجید و ببینید کدام استراتژی درآمد غیرفعال برای شما بهترین کارایی را دارد. اما داشتن توانایی ذاتی و علاقه به حوزه مورد نظر می‌تواند مفید باشد چون این عوامل می‌توانند در روز‌های اولیه که احتمالاً شرایط سخت‌تر است به شما انگیزه بدهند. فرصت‌های درآمد منفعل برای افرادی که با مقداری پول شروع می‌کنند و حتی کسانی که پولی برای شروع ندارند، وجود دارد.

باید چند جریان درآمدی داشته باشیم؟

هیچ توصیه کلی‌ای برای ایجاد جریان‌های درآمدی وجود ندارد. تعداد منابع درآمدی که اختیار می‌کنید به این بستگی دارد که از نظر مالی در چه وضعیتی هستید و اهداف مالی شما برای آینده چیست. اما داشتن چند منبع درآمد کم شروع خوبی است. درواقع، هرچه قلاب بیشتری بیندازید، شانس گرفتن ماهی‌ها بیشتر می‌شود. علاوه بر درآمد حاصل از سرمایه انسانی شما، املاک اجاره‌ای، اوراق بهادار درآمدزا و سرمایه‌گذاری‌های تجاری راهی عالی برای تنوع بخشیدن به جریان درآمد شما هستند. البته باید اطمینان حاصل کنید که تلاش برای یک جریان درآمد منفعل جدید باعث از دست دادن تمرکز بر سایر جریان‌های درآمدیتان نشود. بنابراین بهتر است رویکردی متعادل را در پیش بگیرید و مطمئن شوید که بهترین فرصت‌ها را با توجه به زمانی که در اختیار دارید انتخاب می‌کنید.

اخبار مرتبط
بعضی از سرمایه‌گذاران با فروش سرمایه‌گذاری‌های ارزشمند خود سود می‌برند و در عین حال سهم‌هایی که عملکرد ضعیفی دارند را نگه می‌دارند و امیدوارند که قیمت‌شان رشد کند. اما غافل از این که سهام خوب می‌تواند بیشتر صعود کند و سهام ضعیف، خطر به صفر رسیدن را دارد. در این مطلب از رده، به 10 نکته برای موفقیت در سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌پردازیم که می‌تواند به شما در جلوگیری از اشتباهات و کسب سود کمک کند.
با آغاز سال جدید، شاید بزرگ‌ترین سوال همه افراد این باشد که با سرمایه‌گذاری دارایی‏‌های خود در چه بازاری می‌توانند بیشترین بازده ممکن را کسب کنند.
کارآفرینان، میلیاردرها و خالقان شرکت‌ها و پروژه‌های موفق تجاری همواره الگویی برای بسیار از سرمایه‌گذاران خرد و مردم بوده‌اند. نقطه نظر این شخصیت‌ها در رابطه با نحوه انجام سرمایه‌گذاری، تجارت دارایی‌ها، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری در بازار برای بسیاری از افراد جذاب و قابل توجه است.
اگر شما هدف ثروتمندشدن در سر دارید،‌ آگاهی از طرز تفکر ثروتمندان و اینکه چگونه توانسته اند پولدار شوند برای رسیدن به هدفتان به شما کمک می‌کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها