شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

جهش چشمگیر نرخ جهانی طلا هر اونس ۲۰۵۰ دلار / گرانی طلا ادامه دارد ؟

01 دی 1402
 جهش چشمگیر نرخ جهانی طلا هر اونس ۲۰۵۰ دلار / گرانی طلا ادامه دارد ؟

تحلیلگران اعتقاد دارند کاهش سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا به خاطر احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو اصلی‌ترین عامل بالا رفتن قیمت طلا بوده است.تنش‌ها در دریای سرخ هم تمایل به خرید طلا به عنوان یک پس انداز امن را افزایش داده است.

به گزارش بانک اول ،قیمت طلا در روز جمعه تا بالاترین سطح طی سه هفته گذشته افزایش یافته است. بالا رفتن احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در اوایل سال آینده میلادی ارزش دلار و سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را پایین آورده و از قیمت طلا حمایت کرده است.

قیمت هر اونس طلا امروز در لحظه تنظیم این گزارش با 13 دلار افزایش به 2049 دلار رسید.

تحلیلگران عقیده دارند کاهش سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا به خاطر احتمال کاهش نرخ بهره در ماه مارس اصلی‌ترین عامل بالا رفتن قیمت طلا بوده است.

تنش‌ها در دریای سرخ هم تمایل به خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن را افزایش داده است.

جدول انس طلا

پایین آمدن شاخص دلار تا حدود کمترین رقم طی 5 ماه گذشته خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر کرده است. سود اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری آمریکا هم به پایین‌ترین سطح از ماه ژوئیه رسیده است.

تاجران حالا 83 درصد احتمال می‌دهند نرخ بهره فدرال رزرو در ماه مارس کاهش یابد. پایین آمدن نرخ بهره به نفع سرمایه‌های غیر سوددهی مانند طلاست و تمایل برای خرید آنها را بالا می‌برد.

با اینکه برخی مقامات فدرال رزرو دورنمای کاهش سریع نرخ بهره در سال آینده میلادی را رد کرده‌اند، اما اظهارات آنها تغییر چندانی در حساسیت سرمایه‌گذاران به وجود نیاورده است.

تمام توجه سرمایه‌گذاران در حال حاضر به گزارش شاخص هزینه‌کرد مصرف شخصی در ماه نوامبر معطوف شده که شاخص مورد نظر فدرال رزرو برای بررسی تورم است و می‌تواند دورنمای نرخ بهره را روشن‌تر کند.

شرکت کنندگان بازار انتظار دارند این شاخص 3.3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته باشد، در حالی که در ماه اکتبر برابر با 3.5 درصد بود.

داده‌های روز چهارشنبه نشان داد که فروش خانه‌های موجود در ایالات متحده به طور غیرمنتظره‌ای در ماه نوامبر افزایش یافت، در حالی که اعتماد مصرف کننده در ماه دسامبر با توجه به خوش بینی نسبت به بازار کار بیش از حد انتظار افزایش یافت.

مت سیمپسون، تحلیلگر ارشد در سیتی ایندکس گفت: قیمت طلا مطمئناً می‌تواند در سال ۲۰۲۴ به بالاترین سطح خود برسد.

قیمت نفت

ادامه تنش‌ها در خاورمیانه به دنبال حمله حوثی های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ همچنان قیمت نفت را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، تصمیم آنگولا برای ترک اوپک تردیدها نسبت به تاثیرگذاری این گروه بر قیمت نفت را بالا برده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 66 سنت معادل 0.83 درصد افزایش به 80 دلار و 5 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 62 سنت معادل 0.84 درصد افزایش 74 دلار و 51 سنت معامله می‌شود.

هر دوی این شاخص‌های نفتی برای دومین هفته پیاپی بیش از 4 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. تحلیلگران عقیده دارند قیمت نفت به خاطر درگیری‌های ژئوپلیتیکی و اجرای قریب‌الوقوع کاهش تولید اوپک باز هم افزایش خواهد یافت.

اخبار مرتبط
روز گذشته گمانه‌زنی بازار در مورد کاهش نرخ بهره آمریکا در سال 2024 سبب افزایش نرخ اونس جهانی به 2074 دلار در نخستین روز کاری سال جدید شد. فلز زرد در معاملات روز چهارشنبه با نوسان محدود و همچنان بالای 2060 دلاری داد و ستد می شود. سرمایه‌گذاران منتظر جزئیات آخرین اجلاس فدرال رزرو آمریکا و همچنین اطلاعات اشتغال این کشور هستند تا دورنمای نرخ بهره بانک مرکزی مشخص‌تر شود.
بانک اول - هر اونس طلا در آخرین روز کاری هفته با 15 دلار و 78 سنت کاهش 1775.50 دلار فروخته شد.
بانک اول - بازارهای طلا پس از فروش گسترده‌ای که در این بازار انجام شده، اندکی آرام می‌شوند و البته احتمال پرش کوتاه‌مدتی برای آن وجود دارد اما نمودارهای بلندمدت نشان می‌دهند که این منطقه تا سطح ۱۶۸۰ دلار به عنوان یک سطح پشتیبانی اصلی گسترش می‌یابد.
بانک اول - کارشناس بازار جهانی و مدیر شرکت CPM اظهار کرد: رکود اقتصادی قرار است تا سال ۲۰۲۴ رخ دهد شرایط برای فلزات گرانبها و دلار آمریکا به گونه‌ای است که دلار آمریکا ارز ذخیره جهانی باقی می‌ماند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها