یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

هشدار؛ مهلت برگشت زدن چک های صیادی محدود است! + نحوه ثبت چک صیادی با گوشی

29 دی 1402
هشدار؛ مهلت برگشت زدن چک های صیادی محدود است! + نحوه ثبت چک صیادی با گوشی

تا چه تاریخی از صدور چک صیادی می توانیم آن را برگشت کنیم ؟

کارشناس حقوقی : اگر به بانک مراجعه کردید و پولی در حساب نبود شما به مدت ۶ ماه موظفید که برای شکایت کیفری اقدام کنید ولی اگر بعد از ۶ ماه اقدام کردید این شکایت از شما صلب خواهد شد.

البته توجه داشته باشید که بد از 6 ماه از زمان صدور چک هم می توان آن را برگشت زد ولی دیگر جنبه کیفری ندارد و جنبه حقوقی پیدا می کند. به این معنی که بعد از 6 ماه اگر چک را برگشت زدید امکان تعقیب کیفری و صدور حکم حبس برای صادر کننده از بین می رود ٬ ولی همچنان از لحتظ حقوقی طلب شما قابل پیگیری است.

نکته مهم : از تاریخ برگشت زدن چک هم 6 ماه فرصت دارید روی آن اقدام کنید و در مراجع قضایی از صادر کننده چک شکایت کنید . چنانچه از تاریخ برگشت زدن چک هم بیش از 6 ماه گذشت و در مراجع قانونی و قضایی طرح شکایت نکردید ٬ باز هم جنبه کیفری چک برگشتی از دست خواهد رفت.

نحوه ثبت چک صیادی در سامانه صیاد بانک مرکزی از طریق تلفن همراه

اینفوگرافی ثبت چک در سامانه صیاد از طریق گوشی

راهنمای ثبت چک صیادی

در این اینفوگرافی، چگونگی صدور یا دریافت چک های صیادی با استفاده از سرشماره پیامکی ۱۵۵۶۰۰۱۸ به روشی ساده توضیح داده شده است.

چک صیادی، نوع جدیدی از چک است که بر اساس قانون جدید صدور چک، در سامانه صیاد و تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی صادر می شود. ویژگی های این چک باعث شده که نسبت به چک های قدیمی، از امنیت و ضمانت اجرای بیشتری برخوردار باشد.

اخبار مرتبط
دارنده چک می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های سنگین دادرسی، در کمتر از ۲۰ روز، اجراییه چک را دریافت و به موجب آن چک برگشتی را نقد کند.
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها