یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

طی روزهای آتی ۳ بانک دیگر هم چک دیجیتال ارائه می‌کنند

17 بهمن 1402
طی روزهای آتی ۳ بانک دیگر هم چک دیجیتال ارائه می‌کنند

طبق اعلام بانک مرکزی، تاکنون ۱۱ بانک به سامانه چکاد (سامانه چک امن دیجیتال) متصل شده‌اند و سه بانک‌های ملی، آینده و سپه هم طی روزهای آتی به بانک‌های دارنده چک دیجیتال اضافه می شوند و دو بانک مسکن و خاورمیانه هم در حال نهایی کردن آزمون‌های خود در این زمینه هستند.

به گزارش بانک اول طبق اعلام بانک مرکزی به ایسنا، محصول چک الکترونیک با هدف حرکت شبکه بانکی به سمت محصولات فناوری محور از سال گذشته در شبکه بانکی در حال ارائه است و تاکنون ۱۱ بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات و توسعه تعاون به سامانه چکاد (سامانه چک امن دیجیتال) متصل شده‌اند.

همچنین، بانک‌های ملی، آینده و سپه هم آزمون‌های مربوطه را با موفقیت به اتمام رسانده و طی روزهای آتی آن را عملیاتی می کنند و خدمات چکاد را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

علاوه بر این، دو بانک مسکن و خاورمیانه هم در حال نهایی کردن آزمون‌های خود هستند تا به بانک‌های دارنده چک دیجیتال اضافه شوند.

در حال حاضر حدود ۵۰ هزار نفر در کشور از چک دیجیتال استفاده می‌کنند. این افراد تا امروز، ۱۸۴ هزار برگ دیجیتال صادر کرده‌اند که ۱۵۹ هزار فقره از این چک‌ها در شبکه بانکی کشور، نقد شده است.

مزایای چک‌های دیجیتال

استفاده از چک‌های کاغذی معمولا با همه مزایای خود، ریسک‌های زیادی را هم به همراه دارد. از مخدوش بودن نوشته روی چک‌ها گرفته تا سرقت چک، همگی خطراتی است که با ورود چک‌های الکترونیک، از میان می‌رود.

بانک مرکزی با راه اندازی سامانه چکاد، بستر امنی برای صدور چک به صورت کاملا دیجیتال به وجود آورده تا مخاطرات چک‌های کاغذی برای همیشه از بین رود.

چک دیجیتال هیچ یک از مخاطرات چک‌های کاغذی را ندارد. برای مثال بعد از صدور، قابلیت تغییر ندارد و صادر کننده چک از طریق امضای دیجیتال خود، احراز هویت می‌شود.

فقط لازم است با داشتن یک حساب جاری که از قابلیت صدور دسته چک برخوردار است و بعد از آن با نصب همراه بانک و نصب برنامک فعال سازی امضای دیجیتال، امضای خود را ثبت و به راحتی از تمامی خدمات مرتبط با چک به صورت کاملا الکترونیک استفاده شود./ایسنا

اخبار مرتبط
دارنده چک می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های سنگین دادرسی، در کمتر از ۲۰ روز، اجراییه چک را دریافت و به موجب آن چک برگشتی را نقد کند.
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها