شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

بعد از برگشت خوردن چک، چه کنیم که قابل پیگرد کیفری نباشیم؟

21 بهمن 1402
بعد از برگشت خوردن چک، چه کنیم که قابل پیگرد کیفری نباشیم؟

یکی از مرسوم ترین شیوه های شکایت از چک برگشتی، شکایت کیفری است.

به گزارش بانک اول کارشناس حقوق در یک برنامه تلویزیونی در مورد برگشت خوردن چک نکاتی را بیان کرد.

پس از برگشت خوردن چک در سه صورت چک قابل پیگرد قانونی نمی باشد:

1-قبل از اینکه شکایت صورت گیرد پول را نقدا پرداخت کنید.

2-راضی کردن شاکی خصوصی برای عدم شکایت وپرداخت نقدی پول در اولین فرصت

3-هماهنگی با بانک مورد نظر برای مسدودی حساب تا آماده شدن مبلغ چک مورد نظر

یکی از مرسوم ترین شیوه های شکایت از چک برگشتی، شکایت کیفری است. در این روش ، طی مدت شش ماه باید چک را برگشت زده و طی شش ماه بعد از آن نیز شکایت کیفری را به دادسرا تقدیم کرد. در غیر این صورت، نمی توان از صادر کننده چک شکایت کیفری نمود و صرفا می توان با استفاده از روش حقوقی یا ثبتی اقدام کرد . علاوه بر این ، در خصوص برخی از چک ها ( مثل چک سفید امضا ) امکان شکایت کیفری وجود ندارد.

اخبار مرتبط
دارنده چک می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های سنگین دادرسی، در کمتر از ۲۰ روز، اجراییه چک را دریافت و به موجب آن چک برگشتی را نقد کند.
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها