شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

با این بانک ها کار نکنید!

26 بهمن 1402
با این بانک ها کار نکنید!

اخیرا اظهارات مختلفی در رابطه با تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز از سوی بانک مرکزی بیان شده و اینکه این بانک‌ها تاثیر مخربی بر افزایش پایه پولی دارند و بایستی هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.

به گزارش بانک اول  هر چند که مستقیما از این بانک‌ها نام برده نمی‌شود، اما با استفاده از معیار‌هایی مانند «نسبت کفایت سرمایه» و «زیان انباشته» می‌توان تا حدودی پی برد که کدام بانک‌ها وضعیت مناسبی ندارند.

متاسفانه ورشکستگی بانک ها معمولا از ورشکستگی هر بنگاه اقتصادی دیگر آسیب بیشتری به اقتصاد می زند، چرا که دیگر بنگاه های اقتصادی معمولا خود وابسته به بانک ها هستند.

ورشکستگی یک بانک به دلیل ارتباط بانک های مختلف با یکدیگر و به دلیل تاثیر آن بر روی رفتار بازار در ارتباط با اعتماد به بانک های دیگر، می تواند یک سقوط اقتصادی را منجر شود.

به همین دلیل است که تمام دولت های دنیا، بیمه های بسیار قوی و ساختار قانونی قدرتمندی را برای مواقع ورشکستگی یک بانک تشکیل میدهند که کمترین آسیب به سپرده گذاران وارد شود.

۱- نسبت کفایت سرمایه یکی از نسبت‌های سنجش سلامت عملکرد و ثبات مالی بانک‌ها است.

در واقع این نسبت نشان می‌دهد که بانک‌ها تا چه میزان می‌توانند ریسک‌های موجود را توسط سرمایه خود پوشش دهند و از خطرات احتمالی مانند ورشکستگی یا ناتوانی در انجام تعهدات، جلوگیری کنند.

۲- یکی دیگر از علل منفی شدن سرمایه نظارتی و در نتیجه کفایت سرمایه بانک‌ها عمدتا ناشی از زیان انباشته است.این موضوع یکی از مهمترین اعتبارسنجی ها به شمار می رود.

۳- وام بد! یکی از عمده دلایل ورشکستگی یک بانک از گذشته تا به امروز، اعطای وام هایی بوده است که میزان ریسک و خطر آن ها به درستی سنجیده نشده است.

۴- بهم خوردن بالانس مالی بانک ها ! زمانی که مشتریان بانک با عوض شدن رویه یا مدیریت بانک، به آن بی اعتماد شده و سرمایه خود را در بانک دیگری می گذارند.

۵- در برخی کشور ها تعهدات بانک نسبت به دولت میتواند آسیب های شدیدی وارد کند.

۶- تحریم! در بسیاری از موارد دولت های قدرتمند و به خصوص آمریکا بنا به دلایل سیاسی و یا اقتصادی، اقدام به تحریم برخی از بانک ها در دیگر کشور ها می کنند که می تواند به سرعت منجر به ورشکستگی بانک شود.

۷- انجام سرمایه گذاری های غیر معمول! در بسیاری از مواقع یک بانک ممکن است برای به دست آوردن سودی بسیار بیش از سود عادی خود، در فعالیتی سرمایه گذاری کند که به شکست منجر شود.

۸- اشتباهات گروه ریسک سنجی! در هر بانک تیمی بسیار قدرتمند و منسجم تشکیل می شود که میزان ریسک سرمایه گذاری در هر فعالیت و میزان برآورد بودجه ی شناور و قدرت سرمایه گذاری را می سنجند.

۹- دادن وام هایی خارج از عرف به افرادی خاص: برخی از بانک ها به افرادی خاص، از جمله مدیران خود بانک و یا افرادی که به آن ها اعتماد زیادی دارند، وام هایی کلان و خارج از قوانین و عرف بانک پرداخت می کنند که گهگاهی در صورت عدم برگشت این وام ها، بانک را دچار مشکلات بزرگی می کند./بنکر

اخبار مرتبط
به موجب مصوبه هیأت وزیران حداقل سرمایه مورد نیاز برای تأسیس و فعالیت؛ بانک غیردولتی معادل ٢٠٠ هزار میلیارد ریال، مؤسسه اعتباری غیربانکی معادل ١٥٠ هزار میلیارد ریال و بانک قرض‌الحسنه معادل ٥٠ هزار میلیارد ریال تعیین شد.
حسن کاظمی عضو هیات عامل و معاون منابع انسانی هم در این نشست اظهار کرد: همکاران اداره کل آموزش بانک با انتقال اولیه موسسه نور، بحث آموزش را آغاز کرده و آموزش هایی نیز در زمینه های آشنایی با محصولات و خدمات بانکی، اخلاق حرفه ای، حقوق بانکی، آشنایی با امور صندوق، تحویلداری تحت وب و... برگزار شده است.
با اعلام بانک مرکزی، از امروز موسسه اعتباری نور هم در راستای برنامه اصلاح نظام بانکی کشور به بانک ملی ایران منقل شد؛ برهمین اساس نیز سپرده‌ها، داراییها، تسهیلات، کارکنان و شعب موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران انتقال خواهد یافت.
ساتنا و پایا و تمام خدمات بانکی برای مشتریان موسسه نور برقرار است و هیچ خللی در ارائه خدمات ایجاد نمی شود؛ از روز شنبه در شعب موسسه نور باجه بانک ملی فعالیت خواهد کرد و مشتریان حساب نور را به بانک ملی منتقل می کنند

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها