شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

مدیریت سهام عدالت به مردم واگذار شد

28 بهمن 1402
مدیریت سهام عدالت به مردم واگذار شد

به گزارش بانک اول  در تیر ماه سال جاری، شورای عالی بورس اقدام به تصویب آیین نامه نحوه برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت کرد و قرار شد تا  مجامع این شرکت‌ها به زودی برگزار شود.

این آیین نامه بعد از یک وقفه ۳ ساله در برگزاری این مجامع به تصویب می‌رسید تا مدیریت مالکیت واقعی توسط مردم در این شرکت‌ها محقق شود و این شرکت‌ها بتوانند در استان تبدیل به پایگاهی برای توسعه باشند.

بر اساس اصلاحیه این آیین نامه مقرر شده بود تا مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به ‌صورت حضوری و الکترونیکی بر اساس مقررات مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص نحوه برگزاری مجامع الکترونیکی تشکیل شود.

طبق اعلام وزارت اقتصاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، یک بخش خصوصی متعلق به همه مردم هستند که می‌توانند پروژه‌های بزرگ را به شرکت‌ها تخصیص دهند و برنامه شورایعالی بورس این است که شرکت‌های سرمایه گذاری استانی با مصوبه شورای عالی بورس باید نهایتا تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۳ تماما مجامع خود را برگزار کنند.

اولین مجمع استانی در خراسان شمالی برگزار شد

تاکنون استان خراسان شمالی مجمع خود را روز ۲۳ بهمن ماه برگزار کرده و قرار است که به زودی مجمع استان زنجان نیز برگزار شود.

گفتنی است کل ارزش سهام عدالت هزار هزار میلیارد تومان است که حدود ۶۰ درصد آن یعنی حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نیز به صورت مستقیم در دست خود مردم است.

کل سود سهام عدالت سال جاری حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بود که تا کنون حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان آن تقسیم شده و قرار است که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیز تا پایان سال تقسیم شود؛ بنابراین عدد سود سهام عدالت شرکت‌های سرمایه گذاری استانی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

سود سهام عدالت به استان‌ها باز می‌گردد

آنگونه که مجید عشقی رئیس سازمان بورس توضیح می‌دهد: هدف این است که مجمع هر شرکت سرمایه‌گذاری استانی برگزار می‌شود، بعد از تائید هیأت مدیره انتخابی، کل سودهایش را به خودش پرداخت کنیم که در این صورت منابع خیلی خوبی وارد این شرکت‌ها خواهد شد.

بر اساس این گزارش، بر مبنای ماده ۸۹ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، مجمع عمومی عادی باید سالی یک بار در موقعی که در اساسنامه پیش‌بینی شده است برای رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی قبل و صورت دارایی و مطالبات و دیون شرکت و صورتحساب دوره و عملکرد سالیانه شرکت و رسیدگی به گزارش مدیران و بازرس یا بازرسان و سایر امور مربوط به حساب‌های سال مالی تشکیل شود.

همچنین بر مبنای ماده ۲۰ اساسنامه شرکت سرمایه‌گذاری استانی، این مجمع باید حداقل هر سال یک بار، حداکثر ظرف مدت ۴ ماه از تاریخ پایان سال مالی برای رسیدگی به موارد تعیین شده، تشکیل شود./تسنیم

اخبار مرتبط
سهامدارانی که تقاضای فروش سهام خود را در سال گذشته نداده‌اند و در میزان سود دریافتی خود مغایرت مشاهده می‌کنند، می‌توانند از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پیگیری کنند. باید در نظر داشته باشند که واریز سود سهام عدالت به صورت خودکار و بدون نیاز به اقدام از سوی سهامداران انجام می‌شود. ضمنا مرکز تماس ۱۵۶۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران است. و در نهایت اینکه برای دریافت سود سهام عدالت به هیچ سایتی مراجعه نکنید و مراقب کلاهبرداری‌ها باشید.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.
سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها