به گزارش بانک اول در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات در این روز به رقمی بیش از 8 هزار و 400 میلیارد تومان رسید و شاخص کل رشد 60 هزار واحدی را به خود دید تا صحبت های چند روز گذشته در مورد سنت دیرینه بازار برای پایان سال برای چندمین سال متوالی تکرار شود . شاخص هم وزن نیز با رشد 15 هزار و 500 واحدی توانست خود را بار دیگر بالاتر از 740 هزار واحدی ببیند.

فولاد ، فملی ، شپنا نمادهایی بودند که بیشترین تلاش را کردند تا شاخص کل متاثر از آنها این رشد خوب را در یک روز تجربه کند. گروه خودرویی ارزش معاملاتی در حدود  712 میلیارد تومان را به خود دید تا کمی به روزهای معمول خود نزدیک‌تر شود همچنین فلزات اساسی با ارزش معاملاتی در حدود 440 میلیارد تومان جایگاه دوم برترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد.

ارزش بازار بورس تهران نیز که در هفته گذشته رقمی برابر با 7 هزار و 99 میلیارد تومانی را به خود گرفته بود در پایان جلسه معاملاتی امروز به رقم 7 هزار و 448 میلیارد تومان رسیده است.

چند روزی است که در بازار خبر حراج سکه در حال دست به دست شدن است و این فرایند با احراز هویت صورت می‌گیرد اما از روز گذشته این سامانه با مشکل احراز هویت مواجه شده است و روز جاری نیز از ساعت 12 این سامانه با مشکل مواجه شده تا از ارائه سکه خودداری شود و در بهترین حالت در صورتیکه این مشکل همچون سایر نهادها و سازمان‌های دیگر سیستمی است چرا چرخ را از نو اختراع کرده‌اید، وقتی بورس کالا هست و آزمون‌های خود را نیز پس داده است!

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز عنوان کرده است که آن‌چه مبنای پیشنهاد و تصمیم دولت برای افزایش حقوق و دستمزد است، تورم انتظاری سال آینده است. امیدواریم در مذاکرات میان تشکل‌های کارگری و دولت به یک نرخ معقول افزایش دستمزد برسیم تا موضوع تورم انتظاری از کنترل خارج نشود. اگر بخواهیم رشد حقوق و دستمزد را نسبت به سایر اقشار متفاوت افزایش دهیم، این مطابق عدالت برای همه اقشار نخواهد بود.

اما مهترین خبری که امروز در بازار بین اهالی بازار سرمایه دست به دست می‌شد صحبت‌های محمدعلی رستگار عضو هیات مدیره تامین سرمایه مسکن بود که اعلام کرده است نهضت مسکنی که از آن صحبت می‌شود ۲ هزار همت منابع نیاز دارد! این در حالی است کل منابع بانکی برای تسهیلات حداکثر ۴۰۰ همت است آن هم به صورت سالانه و سقف تامین مالی از بازار سرمایه برای مسکن ۴۰ همت است!

این موضوع را باید با اقدام وزیر اقتصاد در چند ماه پیش مقایسه کرد که تصمیم داشت جریمه 26 هزار میلیارد تومانی از بانک‌ها بابت عدم ارائه خدمات تسهیلات نهضت مسکن از بانک ها دریافت کند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با رشد بیش از 60 هزار واحدی همراه شد تا صحبت های چند روز پیش در خصوص سنت دیرینه بازار سرمایه آن هم در روز های پایانی سال باز هم بر سر زبان‌ها قرار گیرد.

البته عوامل دیگری نیز به کمک بازار سرمایه آمد تا از حالت سکون خارج شود و خود را در مسیر صعودی قرار دهد. بازار برای رسیدن

مهمترین چالش بر سر راه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در مسیر صعودی که در روز گذشته نیز در مورد آن صحبت کردیم میانگین‌های بلند مدت 55 روزه و 200 روزه شاخص است که به عنوان یک سطح مقاومتی قوی بر سر راه شاخص قرار دارد اما بازار با این ارزش معاملاتی خوبی که برای روز جاری رقم زد به همراه نفوذ در دل مقاومت‌ها توانست نشان دهد که تصمیم دارد از پس این مقاومت‌ها برآید و بازار به سمت اعداد و ارقام بالاتر سوق پیدا کند.

شاخص اندیکاتور Rsi  در طول دو روز گذشته از محدوده‌های 25 واحدی خود را به اعداد بالاتر از 66 واحدی رساند تا نهایت هیجان خرید در بازار را مخابره کند.

کل