شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

هوش مصنوعی جراحی مغز و اعصاب می‌کند

28 اسفند 1402
هوش مصنوعی جراحی مغز و اعصاب می‌کند
هوش مصنوعی امروزه با ورود به هر حوزه‌ای، منجر به ایجاد تحولاتی می‌شود. یکی از این تحولات در حوزه پزشکی رقم خورده است. در پیشرفته‌ترین سطوح جراحان مغز با استفاده از ابزار هوش مصنوعی، چگونه این تحول را رقم زده‌اند؟

به گزارش بانک اول ابزاری نوین با هوش مصنوعی به کمک جراحان مغز و اعصاب آمده است تا با ارائه اطلاعات دقیق و به‌موقع، دقت تشخیص و تصمیم‌گیری آن‌ها را در اتاق عمل بالا ببرد.

 این ابزار که در بیمارستان‌های هنگ‌کنگ و چین با موفقیت آزمایش شده، قادر است با سرعت و دقتی تا ۹۵ درصد، اطلاعات کلیدی مقالات علمی را استخراج و در اختیار جراحان قرار دهد.

انقلابی در دنیای جراحی مغز و اعصاب

مرکز هوش مصنوعی و رباتیک هنگ‌کنگ (CAIR) با رونمایی از هوش مصنوعی "CARES Copilot ۱.۰" دستیار جراحان مغز و اعصاب در عمل‌های پیچیده شده است. این ابزار نوین با هدف ارتقای تشخیص و قضاوت‌های پزشکی در اتاق عمل طراحی شده است.

مزایای هوش مصنوعی CARES Copilot ۱.۰

این ابزار نوین، مثل یک دستیار شخصی برای جراحان و پزشکان رفتار می‌کند. با تجزیه و تحلیل تصاویر مربوطه و داده‌های ثبت شده در پایگاه‌های اطلاعاتی، نتایجی حیرت‌انگیز با سرعتی باورنکردنی در اختیار افراد قرار می‌گیرد. این عملکرد به بهبود تصمیم‌گیری‌های حیاتی می‌انجامد و می‌تواند تاثیر عمیقی بر مکانیزم کلی پزشکی داشته باشد.

این فرایند باعث می‌شود احتمال خطا در قبل، حین و حتی بعد از عمل کاهش یابد. دقت عملکرد با استفاده از این ابزار افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت. از طرفی راندمان کاری بهبود می‌یابد. جراحان با استفاده از این ابزار می‌توانند تمرکز بیشتری بر بیماران خود داشته باشند و با داشتن طیف وسیعی از اطلاعات پزشکی بیمار و دیگر اطلاعات تخصصی، با موشکافی و ریزبینی بیشتری نسبت به گذشته به کار خود بپردازند.

منتظر آینده‌ای روشن باشید

هوش مصنوعی CARES Copilot ۱.۰ گامی مهم برای ارتقای جراحی مغز و اعصاب محسوب می‌شود. این ابزار نویدبخش آینده‌ای روشن‌تر در این حوزه است، جایی که هوش مصنوعی به عنوان دستیاری توانمند، در کنار جراحان عمل می‌کند و به نجات جان انسان‌ها کمک می‌کند.

این ابزار می‌تواند در آینده‌ای نزدیک نقش اساسی در آموزش جراحان داشته باشد. از طرف دیگر با کاهش هزینه‌ها، خود راتبدیل به بهترین دستیار شخصی جراحان می‌کند.

چالش‌های پیش‌روی هوش مصنوعی

با وجود مزایای فراوان، هوش مصنوعی در جراحی مغز و اعصاب با چالش‌هایی نیز روبرو است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به کمبود پایگاه‌های داده تخصصی، ناکافی بودن ارتباط بین بیمارستان‌ها و نیاز به آموزش جراحان برای استفاده از این ابزار‌های نوین اشاره کرد.

با وجود این چالش‌ها، هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به ابزاری حیاتی در جراحی مغز و اعصاب است و آینده‌ای روشن را برای این حوزه نوید می‌دهد.

اخبار مرتبط
بسیار در مورد تکامل باورنکردنی هوش مصنوعی از نظر عملکرد آن در برابر انسان صحبت می‌شود. تقریباً در سراسر جهان، هوش مصنوعی در طیف وسیعی از وظایف مبتنی بر عملکرد از انسان پیشی گرفته است که نیاز به توسعه معیارهای جدید و چالش برانگیزتر دارد. مسلماً این درجه از توسعه را می‌توان با برچسب «خوب» طبقه‌بندی کرد، اما این گزارش به روی دیگر سکه در مورد تکامل سریع هوش مصنوعی می‌پردازد.
ویژگی‌های مختلف جمنای رایگان مانند پردازش تصاویر و تولید متن در Gemini Advanced پیشرفته‌تر و جامع‌تر می‌شوند و تجربه‌ی استفاده از هوش مصنوعی چندوجهی با قابلیت‌های پیشرفته را به کاربر منتقل می‌کنند.
تحلیل نقش هوش مصنوعی در پیش‌بینی و مدل‌سازی تغییرات اقلیمی و اثرات آن بر سیاره زمین در رویدادهای شدید آب‌وهوایی از اهمیت بالایی برخوردار است. هوش مصنوعی از شبکه‌های مختلف استفاده می‌کند که بر روی پیش‌بینی‌های آب‌وهوای جهانی آموزش ببیند تا مشکلات را در مدل‌های آب‌وهوای فعلی تصحیح کنند.
روزنامه دیلی میل در مصاحبه با کارشناسان هوش مصنوعی و روسای شرکت‌های مربوط به فناوری‌های هوش مصنوعی نوشته است که ممکن است در سال‌های آینده مشاغل زیر منقرض شوند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها