شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

پیش بینی ارزان شدن مسکن در سال جدید

05 فروردین 1403
پیش بینی ارزان شدن مسکن در سال جدید
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: اگر در سال آینده واحد‌های مسکونی نهضت ملی در بازار مسکن عرضه شود؛ شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود.

به گزارش بانک اول داوود بیگی‌نژاد نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه اگر در سال آینده واحد‌های مسکونی نهضت ملی در بازار مسکن عرضه شود؛ شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود، گفت: بازار مسکن قطعاً از سایر بازار‌های اقتصادی تأثیر پذیر خواهد بود؛ زیرا اگر بازار‌هایی ارزی و طلا در آرامش باشند، بازار مسکن نیز تبعیت کرده و شاهد نوسان هیجانی قیمت نخواهیم بود.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص «سامانه خودنویس» تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی متولی سامانه املاک و مستغلات و مدیریت بازار مسکن است و از سال (۱۳۸۸) سامانه املاک و مستغلات در جهت کدگیری و ثبت قرارداد‌های متعاملین، کد رهگیری صادر کرده؛ از خرداد ماه امسال، سامانه املاک و اسکان برای ثبت موضوعات ملکی مردم به جهت خانه‌های خالی ایجاد شده بود که وزارتخانه این سامانه را تغییر داد و سامانه‌ای به جهت صدور کد طراحی کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه حدود ۱۴ سال از راه‌اندازی سامانه املاک و مستغلات می‌گذرد، قطعاً تمامی باگ‌ها و اشتباهات آن را طی سال‌ها مرتفع شده، اما طی این سال‌ها مشاوران املاک با یک سامانه ناقص خدمات‌رسانی می‌کردند؛ سامانه‌ای که صرفاً برای ثبت اسناد و املاک ارتباط داشته است، در واقع برخی از دستگاه‌های اجرایی هنوز وظایف قانونی خود را در جهت تکمیل سامانه املاک و اسکان انجام ندادند و امروز تعریفی در قانون در جهت طراحی سامانه خودنویس ایجاد نشده است.

بیگی‌نژاد تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ قیمت مسکن متعادل حرکت کرد، اما در بهمن‌ماه قیمت‌ها به دلیل افزایش نرخ دلار نوساناتی را تجربه کرد. ناگفته نماند رکود حاکم بر بازار مسکن، درآمد مشاوران املاک را تحت تأثیر قرار داد و به دلیل رکود تعدادی از مشاوران املاک از این شغل خارج شدند.

مهر

اخبار مرتبط
نوروزی تسهیل در فرآیند خرید و فروش و کاهش هزینه‌های مبادله در بازار مسکن را از دیگر ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است ظرف ۶ ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون، دسترسی‌های برخط برای استعلامات ثبتی و ثبت هرگونه سند رسمی را از طریق مرکز مبادله اطلاعات برای سامانه املاک و اسکان و سامانه املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی به صورت تمام الکترونیک و شبانه‌روزی فراهم کند.
اداره راه و شهرسازی استان تهران با ارسال پیامکی به متقاضیان نهضت ملی مسکن فرصت داد تا ۳۱ اردیبهشت ماه امسال آورده خود را به ۱۸۰ میلیون تومان افزایش دهند.
این مصوبه برای تعیین سقف اجاره و نظارت در این زمینه در اختیار خوبی به دولت می‌دهد. البته کاهش نرخ تورم تولید مسکن را سال گذشته شاهد بودیم و امیدواریم شاهد افزایش نرخ اجاره مانند سال گذشته نباشیم. نظارت گسترده بر بنگاه‌های املاک، مالیات بر خانه‌های خالی، سامانه رایگان خودنویس و هم‌چنین افزایش عرضه زمین و افزایش ساخت مسکن از جمله اقدامات ما در این زمینه است.
بازارهای مسکن و اجاره باید منتظر تحول بزرگی که حوزه آگهی باشند؛ اگر مسئولان وزارت راه و شهرسازی روی حرفشان بمانند، از یک هفته دیگر با حذف آگهی‌های دروغی و مشقی و تکراری از سکوهای اینترنتی، بساط قیمت سازی برای آشفته کردن بازار مسکن جمع خواهد شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها