شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

مزایا و معایب عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ایران

08 فروردین 1403
مزایا و معایب عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ایران

هدف از برگزاری سلسله حراج‌‌های بانک مرکزی چیست؟ نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این خصوص از تفکر و رویکرد جدید بانک مرکزی به «تجارت‌نیوز» گفت و تاکید کرد در رابطه با قیمت و فروش، اتحادیه نقشی ندارد و ناظر بر فروش است.

به گزارش بانک اول رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه یک سال پیش بانک مرکزی اعلام کرد، شرکت‌های صادراتی به ازای ارز حاصل از صادرات می‌توانند شمش وارد کنند، گفت: «این موضوع می‌توانست مشکل تهیه شمش برای تولیدکنندگان را مرتفع کند، اما به گفته بانک مرکزی شرایط و نحوه این عرضه خوب نبوده است. حتی بعضی مواقع این شمش‌ها به دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسید و در برخی مواقع از کشور خارج می‌شد.»

وی اقدام برگزاری حراج شمش طلا زیر نظر بانک مرکزی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «برخی از تولیدکنندگان ما قدرت خرید شمش که به قیمت روز حدود سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان می‌شد را نداشتند. بنابراین قرار شد آبشده فروش‌ها هم در این حراج شرکت و به صورت خرد طلا را به تولید‌کننده‌های خرد عرضه کنند.»

بذرافشان تاکید کرد: «این اقدام بانک مرکزی با هدف جمع شدن رانت و رسیدن مواد اولیه به دست مصرف‌کننده نهایی بود و مشکل تولید‌کننده‌ها را در ارتباط با مواد اولیه حل کرده است.»

اخبار مرتبط
هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات امروز (سه شنبه) بازار طلای تهران با یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته (دوشنبه، ۲۰ فروردین) به ۴۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.
سرمایه‌گذاران اکنون منتظر گزارش شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند که قرار است در روز جمعه اعلام شود تا فدرال‌رزرو چه زمانی شروع به کاهش نرخ بهره کند.
در حال حاضر برخی از فعالان بازار می گویند روز گذشته قیمت سکه در بازار نیمه تعطیل به دلیل رشد تقاضا و کمبود عرضه به صورت هیجانی بالا رفت.
بذرافشان درباره نوسان قیمت سکه های گرمی در طول سال گذشته گفت:نوسان خاصی نسبت به ابتدای سال نداشت و در آخرین روز 7 میلیون تومان نسبت به ابتدای سال ثابت ماند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها