پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

پیش‌ بینی قیمت دلار / کارشناسان چه گفتند؟

19 فروردین 1403
پیش‌ بینی قیمت دلار / کارشناسان چه گفتند؟

باتوجه به التهابات ارزی که پس از پایان تعطیلات نوروزی و همزمان با حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق رخ داد، کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش نرخ دلار به‌ دلیل وقایع سیاسی و موقتی است و قطعا شرایط پایدار نمی‌ماند.

به گزارش بانک اول به نقل از ایسنا،  سیزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ و زمانی‌که هنوز تعطیلات نوروز برای مردم ایران تمام نشده بود، خبر حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق منتشر شد. این حمله ساعت ۱۷ اتفاق افتاد و به‌دنبال آن فرمانده ارشد سپاه پاسداران و پنج افسر همراه آنها شهید شدند.

در این میان بازار غیر رسمی ارز در اولین روز کاری ۱۴۰۳ نوساناتی را تجربه کرد که متاثر از این موضوع بود و زعم بسیاری از کارشناسان،  این امر موج روانی و هیجانی در بازار ایجاد کرده و بر التهابات ارزی دامن زده که موقتی است و پایدار نخواهد ماند و بازار به روال قبل برمی‌گردد.

به گفته این کارشناسان، عده‌ای دلال و تروریست اقتصادی در این شرایط، همسو با دشمن بدنبال جوسازی و اختلال در بازار ارز هستند. در عین حال که افزایش موقتی انتظارات تورمی ناشی از عوامل غیراقتصادی است و رسانه‌های معاند در حال افزایش انتظارات تورمی در جامعه هستند و از هیچ تلاشی برای ترغیب مردم جهت هجوم به بازار ارز دریغ نمی‌کنند.

البته در کنار اینکه کارشناسان معتقدند افزایش نرخ دلار این روزها ناشی از حملات رژیم صهیونیستی است و به‌زودی فروکش خواهد کرد، بر این موضوع نیز تاکید دارند که سیاست‌های فعلی برای کنترل نرخ ارز چندان مناسب نیست و باید بسته‌های جدید سیاستی تدوین شود و انتظارات تورمی را کاهش دهد؛ در غیر این صورت نمی‌توان انتظار کاهش نرخ ارز را داشت.

درواقع به گفته کارشناسان، تراز تجاری مثبت با نفت، شرط لازم برای ثبات ارز است و اگر تراز ارزی ما مثبت نباشد، با توجه به ۲۰ میلیارد قاچاق و ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه‌ای که برآورد می‌شود، بی‌ثباتی در حوزه ارز خواهیم داشت.

در این میان، نمایندگان مجلس نیز نسبت به بازار غیر رسمی ارز گلایه داشته و خواستار رسیدگی به وضعیت موجود شده‌اند. به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نرخ ارز حتما قابل کاهش است.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی خواستار برگزاری جلسه‌ای مشترک میان مجلس و دولت با موضوع مسائل بازار ارز شد.

اخبار مرتبط
شروع جلسه حراج راس ساعت 12 است و بازه ثبت سفارش نیز از ساعت 12 الی 15 خواهد بود. بازه نظارت و تخصیص نیز از ساعت 15 تا 17همان روز است و ساعت 17 نیز نتایج حراج اعلام می شود.
سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: فعالان حوزه طلا و و جواهر به ثبت همزمان صورتحساب الکترونیکی در ۲ سامانه مودیان و جامع تجارت الزامی ندارند و ثبت در یکی از این سامانه ها کافی است.
امروز قیمت طلا در جریان معاملات بازار شیب صعودی را تجربه کرد، قیمت سکه امامی به ۴۱,۷۰۰,۰۰۰ (چهل و یک میلیون و هفتصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۴۷ درصدی داشته است.
بیست و سومین جلسه حراج شمش طلا در روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۲ الی ۱۶ در مرکز مبادله ایران برگزار خواهد شد. وجه الضمان مبلغ ۳ میلیارد و۵۰۰ میلیون ریال (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال) به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است. متقاضی خرید می‌تواند تا ساعت ۲۴ روز شنبه مورخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ وجه الضمان را پرداخت کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها