جمعه, 8 تیر 1403 2024,June

شیوه چک کشیدن تغییر کرد

24 اردیبهشت 1403
شیوه چک کشیدن تغییر کرد

براساس اعلام بانک مرکزی، الگوی تعیین سقف اعتباری برای متقاضیان دسته چک، نیمه اول امسال، نهایی و اجرا می‌شود.

به گزارش بانک اول ، در اجرای این طرح، با توجه به سوابق مالی متقاضیان دسته چک، سقف اعتباری تعیین شده است.

دارندگان دسته چک دیگر نمی‌توانند، بیش از حد مجاز تعیین شده چک صادر کنند و این اقدام می‌تواند مانع سوءاستفاده از افراد کم بضاعت مالی شود.

اخبار مرتبط
بر اساس بند 7 تبصره 8 ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 99 افراد باید محل سکونت خود را به سامانه املاک و اسکان اظهار کنند. به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بیش از 20 دستگاه به این سامانه متصل هستند. یکی از دستگاه‌هایی که باید به سامانه‌های خود را به این سامانه متصل کند بانک مرکزی است.
طبق ماده 14 قانون صدور چک، صادر‌كننده چك يا ذينفع بـا تصـريح بـه اينكـه چک مفقود/ سرقت/ جعل شده يا از طريق كلاهبرداری / خيانت در امانت يا جرائم دیگر دریافت شده باشد، می‌تواند با مراجعه به شعب بانک‌ها دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد. برای این منظور فرم تعبیه شده توسط بانک‌ها بایستی تکمیل شود. بانک بعـد از احـراز هويت درخواست کننده از پرداخت وجـه آن چک خـودداری خواهـد كـرد. در واقع برگ چک را مسدود می‌کند.
ثبت چک باعث جلوگیری و کاهش سوء‌استفاده‌ از آن می‌شود. زیرا برای ثبت چک در سامانه، باید اطلاعات چک نظیر شناسه صیاد، نام صادرکننده، نام گیرنده، مبلغ و تاریخ سررسید را وارد کرد. به همین دلیل ثبت چک در سامانه صیاد می‌تواند باعث جلوگیری از جعل و سوء استفاده‌ها شود.
ابوترابی با بیان اینکه همچنین تلاش خواهیم کرد تا پایان سال جاری از چاپ چک‌های کاغذی جلوگیری شود، گفت: انتظار است که بانک مرکزی تدریجا فرهنگ سازی درباره چک‌های الکترونیک از طریق صداوسیما ، رسانه‌ها و فضای مجازی را انجام دهد و از سوی دیگر آموزش‌های لازم به کارمندان بانک‌ها درباره چک‌های الکترونیک را دهد تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها